روزهای سخت حماس بدون پول های ایران و قطر

۱۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۷ کد : ۱۹۲۹۴۶۵ سرخط اخبار

یک رسانه آمریکایی از کاهش کمک های مالی ایران و قطر به حماس خبر داد.

به گزارش عصر ایران، حماس پس از کاهش حمایت های مالی ایران و قطر و تخریب تونل های زیرزمینی میان غزه و مصر توسط ارتش این کشور، هم اکنون با کمبود شدید منابع مالی روبه رو است.

در این گزارش آمده است: حماس  در حال از دست دادن حمایت های مالی است که تا پیش از این از سوی دو کشور خاورمیانه دریافت می کرد.

منابع نظامی اسرائیل گفته اند رهبران حماس در منطقه غزه دیگر نمی توانند از میلیون ها دلار پولی که از ایران و قطر دریافت می کردند استفاده کنند.

این منابع اضافه کردند: ایران و قطر حمایت های مالی از حماس را کاهش داده اند.

یک منبع آگاه نیز به روزنامه آمریکایی ورلد تریبیون گفته است: روزهای طلایی حمایت از حماس به پایان رسیده است. روزهایی که حماس از این حمایت ها بهره مند می شد. به رغم وعده ها ، پول های ارسالی به حماس از سوی ایران و قطر نسبت به قبل کاهش یافته است.

این منبع مدعی شد: اوج حمایت مالی ایران به حماس در سال 2011 بود که خبرهای غیررسمی و تایید نشده از ارائه مبلغ سالانه 400 میلیون دلار به حماس حکایت داشت.

قطر نیز از آن تاریخ وعده داده بود در حمایت مالی از حماس، جایگزین ایران شود اما نتوانست و شکست خورد.

ایران با کاهش حمایت های مالی اش از حماس، رقم کمک های مالی را به سالانه 100 میلیون دلار کاهش داده است.

این منبع ادامه داد: ایران به حماس اطلاع داده است که پولی در اختیار ندارد. اما پیام اساسی این است که ضرورت دارد برای بازگشت رقم های قبلی کمک مالی، حماس سیاست های تهران را عملی کند.

منابع اسرائیلی اضافه می کنند: حماس تلاش کرد به اقدام آشتی جویانه ای با ایران دست بزند. این اقدام باعث شد کمک های مالی ایران اندکی افزایش یابد اما رقم ها هرگز به مانند قبل بازنگشت.

ایران و حماس هم  اکنون بر سر تحولات سوریه اختلاف نظر دارند. در حالی که ایران از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کند حماس نیز به حمایت از مخالفان مسلح و سیاسی اسد می پردازد و آنها را تایید می کند.

حماس و رهبران در تبعید آن تا قبل از بحران سوریه در دمشق مستقر و از حمایت از اسد برخورد بودند اما بحران در سوریه، باعث خروج آنها از این کشور و تعطیلی دفاتر حماس در دمشق شد.

قبل از این هم برخی منابع از مخالفت مقامات ایرانی با سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران خبر داده بودند.

آخرین سفر مشعل به تهران به حدود سه سال پیش یعنی قبل از آغاز بحران سوریه باز می گردد.
در این مدت ، روابط حماس با ترکیه و قطر نزدیک شد.

کلید واژه ها: حماس قطر ایران و قطر


نظر شما :