ظریف: مذاکرات برای هر دو طرف سودمند بود

۲۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۱:۴۸ کد : ۱۹۳۰۲۹۴ سرخط اخبار

356050_802.jpgوزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد مذاکرات برای هر دو طرف سودمند بوده و برداشت ما این است که نظر گروه ۱+۵ نسبت به گفتگوها خوشبینانه است.

به گزارش تسنیم؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری با رسانه های ایرانی اعلام کرد مذاکرات برای هر دو طرف سودمند بوده و برداشت ما این است که نظرات گروه 1+5 نسبت به مذاکرات خوشبیانه است.

ظریف در ادامه افزود: از بین موضوعات باقی مانده، یکی از آنها در مورد دسترسی ایران به فناوری، بازار اقتصادی، تجارت و منابع بانکی است که در بیانیه مشترک به آن اشاره شده بود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در واقع مذاکرات فراتر از آنچه که در بیانیه "طرح اقدام مشترک بوده" نیست، در مورد بازرسی های سر زده نیز بحث و بررسی صورت گرفت. همچنین در مورد مذاکرات جامع و نحوه به نتیجه رسیدن آن مباحثی مطرح شد.

به گفته وی هدف این مذاکرات و نشست هایی که تاکنون داشتیم این بوده که نهایتا به نتیجه مشترکی برسیم.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، تلاش بر این است که  بحث هسته ای ایران به عنوان یکی از اعضای ان پی تی حل شده و این مذاکرات به نتیجه برسد.

وی در ادامه اظهار داشت: در مورد فعالیت های تحقیق و توسعه نیز باید عنوان داشت که این موضوع متفاوت از بحث راکتور است. در واقع توسعه علمی ایران یکی از موضوعات مرتبط با فعالیت های تحقیق و توسعه است.

ظریف در ادامه گفت: یکی از نمونه مسائلی که به باور من می تواند در بحث توسعه انرژی هسته ای موثر واقع شود، بحث سانتریفیوژهایی است که می تواند استفاده های چندگانه ای داشته باشد، ما در حال بحث و گفتگو در این مورد هستیم.

وی تأکید کرد که بحث توسعه و تحقیقات در زمینه فناوری های هسته ای موضوعی است که ما بر آن پافشاری می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: قرار بود تحریم ها تا آخر جولای برداشته شوند، این موضوع به این معناست که در این فاصله زمانی باید به بحث ها و کارهایی که مدنظرمان است بپردازیم، و اگر نتوانیم به نتیجه ای برسیم، کارهای دیگر اجرایی نخواهند شد.

وی تصریح کرد: مذاکرات باید تا جولای به نتیجه برسد، در واقع این پایان فرایند مذاکرات خواهد بود، هدف این است که تمام تحریم ها برداشت شود، اینکه چطور این قضیه قرار است انجام شود در واقع  موضوع تلاشهایی است که ما در حال انجام آن هستیم.

ظریف با اشاره به موضوع نیازهای عملی ایران اظهار داشت: در مورد این مسائل به صورت شفاف و بدون ابهام گفتکو شد. همچنین برخی از اقدامات در زمینه آماده سازی تجهیزاتی که ایران به آن نیاز دارد نیز مورد رایزنی و مذاکره قرار گرفت.

وی تأکید کرد: هیچ ابهامی در برنامه های هسته ای ما وجود ندارد، غنی سازی هسته ای ایران در جهت فعالیت های صلح آمیز است، و این همان دلیل منطقی است که ما می توانیم با آن به نتیجه برسیم.


نظر شما :