چرا رژیم اسرائیل بار دیگر از «حمله به ایران» دم می‌زند؟

۰۲ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۹۳۰۴۱۰ سرخط اخبار

طی یکی دو هفته اخیر، مقامات رژیم اسرائیل بار دیگر طی اقدامی هماهنگ، تهدیدات مکرری را علیه ایران مطرح نموده اند که این تهدیدات، با برخی گزارش های جهت دار رسانه ای درباره احتمال انجام اقدام نظامی علیه ایران همراه شده است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در مطلبی به بررسی دو عامل اصلی توسل مجدد رژیم اسرائیل به ادبیات جنگ طلبانه اشاره کرده است.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «آسوشتیدپرس» در مطلبی که به تازگی منتشر کرده می نویسد زمزمه های فزاینده ای در رژیم اسرائیل، بار دیگر از افزایش احتمال اقدام نظامی علیه ایران دم می زند. اما این موضوع را بیش از هر چیز می توان تلاش رژیم اسرائیل برای احیای توجه بین المللی به موضوع هسته ای ایران و همچنین ناخرسندی این رژیم از روند مذاکرات بین المللی با ایران دانست.

این خبرگزاری اشاره می کند که طی روزهای اخیر، شماری از گزارش های مطبوعاتی و همچنین اظهارنظرهای مقامات اسرائیلی، از روی میز بودن گزینه نظامی حکایت می کردند. در این میان، هرچند مقامات اسرائیلی می گویند که این رژیم هرگز گزینه نظامی را کنار نگذاشته بود، اما تندتر شدن لحن مقامات این رژیم حاکی از تغییر در رویکرد منفعلانه اسرائیل است که از زمان مذاکرات هسته ای ایران در ماه نوامبر گذشته در پیش گرفته بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، خود مهمترین منتقد تلاش های دیپلماتیک بین المللی در موضوع هسته ای ایران بوده است. وی از چندین سال پیش، ضمن طرح ادعاهای خود، نسبت به آنچه «خطرات دستیابی ایران به سلاح هسته ای» می خواند هشدار داده و همچنین از اینکه توافق نهایی هسته ای به نفع ایران باشد، ابراز نگرانی کرده است.

با این حال، از زمان حصول توافق مقدماتی هسته ای میان ایران و گروه 1+5، هشدارهای نتانیاهو درباره ایران تا حد زیادی نادیده گرفته شد. اما به نظر می رسد که اکنون مقامات اسرائیلی ضمن ناامیدی و سرخوردگی از روند
پیشرفت موضوع هسته ای ایران، تلاش دارند جامعه بین المللی را به اتخاذ موضعی سخت تر در مذاکره با ایران وادار سازند.

تیتر صفحه نخست روزنامه «هاآرتص» در روز پنجشنبه، بیان می کرد که نتانیاهو دستور آمادگی برای حمله به ایران در سال 2014 را صادر کرده و مبلغ 10 میلیارد شِکِل (نزدیک به سه میلیارد دلار) بودجه نیز به این امر اختصاص داده است. اندکی پیش از آن نیز موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته بود با توجه به اینکه آمریکا مسیر مذاکره با ایران را دنبال می کند، رژیم اسرائیل باید به تنهایی پیگیر بحث حمله نظامی باشد. بنی گانتز، رئیس ستاد ارتش این رژیم نیز گفته «ایران در محدوده ای نیست که از برد اقدام نظامی خارج باشد».

با این حال، کارشناسان معتقدند که با توجه به پیچیدگی و دشواری اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران، رژیم اسرائیل از این گونه اظهارات هدف دیگری را دنبال می کند. یوئل گازانسکی، کارشناس مسائل ایران در موسسه مطالعات امنیتی تل آویو می گوید: «یک نفر برنامه دارد که این موضوع را که طی ماه های اخیر و به ویژه پس از توافق با ایران از دستور کار خارج شده، بار دیگر در دستور کار قرار دهد».

به هر حال، از همان زمان امضای توافق مقدماتی ژنو، نتانیاهو ضمن یاد کردن از آن با عنوان یک «اشتباه تاریخی»، در تلاش بود تا نظر کشورهای غربی را نسبت به توافق با ایران تغییر دهد. ادعای توقیف یک کشتی حامل سلاح های ایرانی و به نمایش گذاشتن این سلاح ها، آخرین نمونه از تلاش های نتانیاهو برای عوض کردن دیدگاه جامعه بین المللی نسبت به ایران به شمار می رفت.

با این حال، این نمایش نتانیاهو نتوانست تغییر خاصی در روند مذاکرات هسته ای ایران ایجاد کند. همین موضوع سبب شد نتانیاهو ضمن خشمگین شدن از «بی تفاوتی» مقامات غربی نسبت به این موضوع، از آن ها بدین سبب که شهرک سازی های رژیم اسرائیل را محکوم می کنند اما نسبت به موضوع کشتی حامل سلاح موضع نمی گیرند، مورد انتقاد شدید قرار دهد.

اما کارشناسان معتقدند که رژیم اسرائیل اکنون زمان نامناسبی را برای طرح مجدد موضوع ایران انتخاب کرده است؛ زیرا موضوعات اضطراری تری همچون الحاق کریمه به روسیه و بحران اوکراین، فوریت مسئله هسته ای ایران را کاهش داده است. از سوی دیگر، در شرایطی که مذاکرات غرب با ایران ادامه دارد، تهدیدهای رژیم اسرائیل در بهترین حالت از سوی مقامات غربی نادیده گرفته می شود. در بدترین حالت، این تهدیدات می تواند سبب ایجاد شکاف میان رژیم اسرائیل و متحدان غربی اش شود.

گازانسکی اشاره می کند که تهدیدات رژیم اسرائیل عموماً توخالی است؛ زیرا اگر در شرایطی که دیپلماسی در جریان است، رژیم اسرائیل اقدام به حمله به ایران کند، به عنوان دولتی جنگ افروز که در پی بی ثبات کردن منطقه است، شناخته می شود. به این ترتیب، هدف نتانیاهو این است که از این تهدیدات به عنوان ابزار فشاری علیه ایران در مذاکرات استفاده کند.

کلید واژه ها: نتانیاهو


نظر شما :