نظریه‌پرداز القاعده به مرگ محکوم شد

۱۵ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۳۰۹۶۵ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه های سعودی روز پنجشنبه نوشت که دادگاهی در عربستان «فارس الزهرانی» نظریه پرداز ارشد القاعده را به مرگ و 15 فرد دیگر را به دلیل دست داشتن در یک سری حملات در این کشور به تحمل زندان محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه های المدینه و عرب نیوز از ریاض گزارش داد: قاضی این دادگاه حکم داد که جسد الزهرانی معروف به «ابو جندال الازدی» پس از مرگ در ملاعام به نمایش گذاشته شود.

گروه شبه نظامی القاعده از سال 2003 تا 2006 با هدف پایان دادن به سلطنت آل سعود در عربستان سعودی، به مجتمع های مسکونی افراد تبعید شده و تاسیسات دولتی حمله کرد.

مقام های سعودی نیز با بازداشت هزاران نفر از شبه نظامیان مظنون به عضویت در گروه القاعده به کارزار این گروه پایان دادند.

براساس این گزارش، الزهرانی به دلیل ارتکاب تخلفاتی چون استقبال از ایدئولوژی های افراطی، ریختن خون مسلمانان و سایر ادیان ، هدف قرار دادن مقام های امنیتی، پناه دادن به آوارگان و برنامه ریزی برای براندازی حکومت های پادشاهی در حاشیه خلیج فارس گناهکار شناخته شد.

خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که دولت سعودی درصدد برآمد الزهرانی را هدایت کند، اما وی در جلسات محاکمه اش صلاحیت دولت را زیر سووال برد و کشتن پرسنل امنیتی را موجه دانست.

15 متهم دیگر این پرونده به دوره های حبس یک تا 20 سال محکوم و از ترک عربستان سعودی پس از طی دوران محکومیت خود منع شدند. این افراد به همراه الزهرانی 30 روز مهلت دارند تا درخواست فرجام کنند.

الازهرانی که گفته می شود دومین عضو مهم القاعده در عربستان سعودی است، اوت 2004 در شهری در نزدیکی مرز یمن بازداشت شد.

اگرچه القاعده در سال 2006 به طور موثری از پادشاهی سعودی بیرون رانده شد، برخی از اعضای این گروه پس از فرار به یمن بعدها گروهی موسوم به القاعده در شبه جزیره عربی را تشکیل دادند که در حال حاضر یکی از فعال ترین شاخه های شبکه القاعده در جهان است.

دادگاه های سعودی در سال جاری میلادی دهها نفر از شبه نظامیان را به دلیل نقش آفرینی در حملات دهه گذشته درعربستان و تخلفات دیگری از جمله جنگیدن در عراق به زندان محکوم کردند.

برخی گروه های مدافع حقوق بشر سعودی و بین المللی، دولت عربستان را متهم کرده اند که با استفاده از کارزار خود علیه شبه نظامیان، برخی فعالان سیاسی را نیز هدف قرار داده است. مقام های سعودی این اتهام را رد کرده اند. 

کلید واژه ها: القاعده الزهرانی


نظر شما :