نصر الله: نامزد حزب‌الله برای ریاست جمهوری قطعی شده

۱۹ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۱ کد : ۱۹۳۱۱۷۴ سرخط اخبار

دبیر کل حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه حزب الله در مورد نامزد ریاست جمهوری به تصمیم قطعی رسیده است، گفت: عملکرد میشل سلیمان عامل عدم موافقت با تمدید مدت ریاست جمهوری وی می باشد.

 به گزارش خبرگزاری فارس، سید حسن نصرالله در بخش دوم از گفت وگویش با روزنامه السفیر که امروز سه شنبه منتشر شد به طرح امنیتی که دولت لبنان تصمیم دارد در شمال این کشور و منطقه بقاع به اجرا بگذارد اشاره کرد.

سید حسن نصر الله در پاسخ به سؤالی در مورد طرح امنیتی طرابلس و میزان تاثیر گذاری آن و اینکه چه تضمینی وجود دارد که مانند طرح های قبلی شکست نخورد گفت: من معتقدم که این بار طرح فرق می کند. یکی از مهمترین عومل اتخاذ تصمیم بزرگ برای این طرح بازگشت گروه مقابل به قدرت بود و به عقیده من اگر خارج از قدرت می ماندند با هیچ طرح امنیتی موافقت نمی کردند بلکه شاید آن را ناکارآمد می کردند همان چیزی که در گذشته نیز اتفاق افتاده بود.امروز دولتی که گروه های مختلف سیاسی در آن مشارکت دارند بدون شک می تواند دست آوردهای بزرگی داشته باشد.

دبیر کل حزب الله در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا دستور پادشاه عربستان در مورد گروه های تروریستی که ادامه برخی از آنها در لبنان نیز وجود دارد تا چه اندازه می تواند مؤثر باشد گفت: قطعا این فرمان بسیار کمک کننده خواهد بود و این فرمان شاید توانست گروه سیاسی مقابل را تشویق کند تا مشارکتی جدی در مقابله با این گروه ها داشته باشد و برخی از دستگاه های امنیتی به این فرمان فعال شدند و من معتقدم که موافقت با برخی از طرح های امنیتی و ایجاد پوشش برای ارتش لبنان و برخی از گام ها با تصمیم عربستان در اتباط است.

سید حسن نصر الله در مورد اینکه در مراحل گذشته مسئولیت متوقف شدن گفت و گوها با چه کسی بوده است گفت: باید بگویم که قبلا متوقف شدن گفت و گوها در نتیجه اختلاف بر سر حکومت سعد الحریری بود و شرایطی و فضایی که بعد از آن مرحله روی داد باعث متوقف شدن گفت و گوها شد ما نمی خواهیم مسئولیت قطع شدن گفت و گوها را فقط متوجه یک گروه بدانیم.

نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تغییر در مواضع رئیس جمهور لبنان گفت: تغییر در موضع رئیس جمهور به ویژه در ماه های اخیر روی داده است. من تفسیر واضحی از این موضوع ندارم تحلیل های زیادی وجود دارد ولی من نمی خواهم به این تحلیل ها وارد شوم به عقیده من نتیجه مناسب نخواهد بود. اگر به سخنرانی های اخیر توجه کنیم و با سخنرانی تحلیف میشل سلیمان مقایسه کنیم اختلاف بزرگی را مشاهده خواهیم کرد. باید در نهاید به نتیجه نگاه کرد و من نمی خواهم که به انگیزه و پشت پرده های این تغییر موضع وارد شوم.

نصر الله در مورد تمدید ریاست جمهوری لبنان گفت: ما با اصل مسلئه تمدید مشکلی نداریم کما که قبلا این کار را در مورد «الیاس الهراوی» و «امیل لحود» انجام داده بودیم ولی من معتقدم که شرایطی وجود ندارد که به تمدید جناب رئیس جمهور میشل سلیمان بینجامد و عملکرد میشل سلیمان نیز عامل عدم موافقت با تمدید مدت ریاست جمهوری وی می باشد.

 وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا حزب الله موضع خود را در مورد انتخابات ریاست جمهوری مشخص کرده است گفت: بله ما در سطح رهبری حزب الله این موضوع را بررسی کردیم. شخصی را که روی آن نظر داریم و از نامزدی وی حمایت و به آن رای خواهیم داد به صورت قطعی مشخص شده است.

وی افزود: این شخصیت در تصمیم ضمنی ما مشخص شده است اعلام این امر نیازمند زمان مناسب و همچنی برخی هماهنگی های مورد نیاز بین ما به ویژه در چهارچوب گروه سیاسی ما و شخص مورد نظر است ولی در داخل مجموعه ما این امر قطعی شده است.

دبیر کل حزب الله در مورد دخالت طرف های بین المللی و منطقه ای در انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت: در سطح بین المللی آنگونه که از موضع قدرت های بزرگی که معمولا در انتخابات ریاست جمهوری لبنان دخالت می کنند بر می آید این کشورها شخص معینی را زیر نظر ندارند و تا به الان مشخص نشده است که این کشورها برای رساندن فرد مشخصی به ریاست جمهوری کار می کنند.

وی افزود که در سطح منطقه ای کشورهایی که پیشتر به هر شکلی نقشی را داشتند به گونه ای مشغول کارهای خود هستند ولی در مورد عربستان تصور می کنم که این کشور از به قدرت رساندن فرد مشخصی حمایت می کند.

دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا ایران در انتخابات ریاست جمهوری لبنان دخالت می کند یا نه گفت: جمهوری اسلامی ایران در گذشته در انتخاب رئیس جمهور لبنان دخالتی نداشته است و من معتقدم که اگر از ایرانی های در این مورد سؤال پرسیده شود آنها این مسئله را به خود لبنانی ها واگذار خواهند کرد.

 دبیر کل حزب الله در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کمک عربستان سعودی به ارتش لبنان گفت:ما از اساس صرف نظر از طرف کمک کننده از هر حمایت غیر مشروط به ارتش لبنان حمایت می کنیم ما دائما از برخی از کشورها و حکومت ها در مورد دریافت این کمک ها درخواست می کردیم.

نصرالله تصریح کرد: در برخی از مراحل نیز از دوستان خود این کمک ها را طلب کردیم حتی بعد از عقب نشینی سوریه از لبنان این کشور کمک های به ارتش لبنان داد. جمهوری اسلامی ایران دائما آمادگی خود را برای کمک به لبنان اعلام کرده بود ولی مشکل در داخل لبنان بود و به تصمیمات سیاسی بستگی داشت. کسانی بودند که این مسئله را رد می کردند و کسانی بودند که محافظه کاری می کردند و من دلیل این محافظه کاری را می دانم دلیل آن ترس از آمریکایی ها و برخی از کشورهای عربی بود.

سید حسن نصر الله در پاسخ به سؤالی در مورد خطر تکفری ها و اسرائیل گفت: از دیدگاه من این دو خطر در شرایط کنونی مساوی هستند یا به عبارت دقیقتر این دو خطر با هم همزمان هستند، چرا که نمی توان گفت که خطر تکفیری خطر آینده است خطر تکفیری دائما خطر بوده است ولی برای ما خطری فوری است.

دبیر کل حزب الله در پاسخ به سؤالی در مورد این جمله که «ما شیعه امامی هستیم و از فلسطین دست نخواهیم کشید» منظور شما چه بوده است، گفت: ما از طرح این کلام دو پیام داشتیم: پیام اول به شیعیان بود که برخی تلاش دارند تا آنها را بترسانند و آنها را به سوی فرسایش سوق بدهند و شیعیان را در بیشتر کشورهای عربی و اسلامی مشغول کنند و هویت دشمن را تغییر دهند تا شیعیان را از فلسطین و آرمان آن دور کنند.

وی افرود: پیام دیگر این کلام به تمامی کسانی بود که خواهان دور نگه داشتن این بخش از امت عربی ــ اسلامی از آرمان فلسطین هستند یا همان کسانی که می خواهند به ما بگویند: مسئله فلسطین به شما ارتباطی ندارد و فلسطین و آرمان آن مسئله گروه معینی از امت اسلامی است. من می خواهم به آنها بگویم به هرچه که می خواهید ما را متهم کنید؛ اتهامات و ظلمهای شما، خودروهای بمب گذاری شده و عملیات های انتحاری، ما را از حمایت آرمان فلسطین باز نخواهد داشت.

کلید واژه ها: میشل سلیمان ارتش لبنان


نظر شما :