ابوطالبی مخالف تازه ای پیدا کرد

۲۲ فروردین ۱۳۹۳ | ۰۴:۵۳ کد : ۱۹۳۱۳۰۴ سرخط اخبار

بعد از سنای آمریکا، مجلس نمایندگان آمریکا نیز طرحی را از تصویب گذرانده است که مانع از ورود حمید ابوطالبی نامزد نمایندگی ایران در سازمان ملل به خاک آمریکا خواهد شد. نهایی شدن این اقدام تنها به امضای رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد.
به گزارش «تابناک»، همه نمایندگان به این طرح رای مثبت دادند تا سه روز بعد از مصوبه سنا، انها نیز با ورود ابوطالبی به آمریکا مخالفت کنند. طبق این مصوبه، هر فردی که در اقدامی تروریستی علیه ایالات متحده دخالت داشته است، حق ورود به ایالات متحده به عنوان نماینده یک کشور در سازمان ملل را نخواهد داشت.

اگر چه کاخ سفید تاکنون اعلام نکرده است که آیا اوباما این قانون را تصویب خواهد کرد یا خیر، دو مقام آمریکایی روز چهارشنبه به رویترز گفته اند که تصمیم دولت در این باره به زودی اعلام خواهد شد.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز در هواپیمای رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفته است که ما در ارتباطات خود با طرف ایرانی روشن کرده ایم که گزینه آنها پذیرفتنی نیست.

نقش ابوطالبی در حادثه تسخیر سفارت آمریکا در روزهای اخیر به بهانه محافل تندرو برای ایجاد چالشی جدی بر سر دریافت ویزای وی تبدیل شده است و دوگ لامبورن نماینده جمهوریخواه ایالت کلرادو که از بانیان طرح فوق است، وی را تروریست نامیده است. در سنای آمریکا نیز تد کروز بانی اصلی این طرح بود. این سناتور جمهوری خواه محافظه کار اصلی ترین چهره در به تعطیلی کشیدن دولت آمریکا در سال گذشته نیز بود.

مخالفت با نامزد یک کشور در سازمان ملل موضوعی بسیار نادر است و ممکن است مخالفت با ابوطالبی رویه ای را ایجاد کند که نمادی از تسلط آمریکا بر این سازمان جهانی باشد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم دیروز در وین از انتصاب حمید ابوطالبی برای تصدی نمایندگی ایران در سازمان ملل دفاع کرد و گفت: اجازه نمی دهیم گروهی تندرو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل را تعیین کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مخالفت برخی محافل در امریکا با سفیر جدید ایران در سازمان ملل گفت: امریکایی ها می دانند که این رفتار برای ما قابل قبول نخواهد بود.

ظریف گفت: سازوکارهای بین المللی برای پیگیری چنین موردی مشخص است و ما حسب مورد تصمیم می گیریم از چه روشی در این زمینه استفاده کنیم. دولت امریکا هم به خوبی اطلاع دارد این رفتار از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وزیر امور خارجه که خود پیش از این به مدت 5 سال نماینده دایم ایران در سازمان ملل بود، از ابوطالبی به عنوان «یکی از مجرب ترین، منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات های ایران» و مناسب برای نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل نام برد و گفت: او سابقه سفارت در ایتالیا، بلژیک و استرالیا را دارد و پیش از این بار ها به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر کرده و در جلسات سازمان ملل حضور داشته است.

کلید واژه ها: ابوطالبی


( ۱ )

نظر شما :