از تحریم ایران ضرر کردیم

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۸ کد : ۱۹۳۲۰۹۱ سرخط اخبار

«سباستین کورتز» وزیر امور خارجه اتریش، تحریم های اعمال شده علیه ایران را به ضرر شرکت های اتریشی دانست و اظهار امیدواری کرد: ایران و گروه 1+5 هرچه زودتر به توافق برسند.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه اتریش روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در تالار آینه وزارت امور خارجه برگزار شد، تاکید کرد: ما به مذاکرات ایران و گروه 1+5 خوشبین هستیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم در مذاکرات با ایران پس از مدت ها راه حل باثباتی پیدا شود، راه حلی که در نهایت منجر به برداشته شدن تمام تحریم ها علیه ایران شود.

وزیر امور خارجه اتریش اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر دو طرف (ایران و 1+5) به توافق برسند و ما به این موضوع خوشبین هستیم.

کورتز با تاکید بر این که فرصت مذاکرات و توافق اولیه ایران و 1+5 در موضوع هسته ای را نباید از دست داد، گفت: چرا که در موضوع هسته ای ایران نه تنها راه حل نهایی منجر به ثبات و امنیت در منطقه می شود بلکه باعث اعتماد بیشتر بین دو طرف مذاکره کننده می شود.

وی افزود: با رسیدن به یک راه حل نهایی ما شاهد پایان تحریم ها خواهیم بود که این موضوع کمک بزرگی به اقتصاد ایران و ملت این کشور خواهد بود.

وزیر امور خارجه اتریش با تاکید بر این که ما خواهان توافق دو طرف مذاکره کننده هسته ای (ایران و گروه 1+5) هستیم، خاطرنشان کرد: ما گفت و گوهای هسته ای ایران و 6 کشور قدرتمند را فرصتی برای توافق و نشانه های مثبت می بینیم.

کورتز یادآور شد: در صورت رفع همه تحریم ها علیه ایران همه کشورها می توانند روابط خود با ایران را تقویت کنند.

وی، مذاکرات امروز خود با ظریف را نیز سازنده توصیف کرد و گفت:

من در این دیدار از فرصت استفاده کردم و درباره مساله هسته ای با وزیر امور خارجه ایران گفت و گو کردم.

وی با بیان این که موضع اتریش نسبت به سلاح هسته ای شفاف است، یادآور شد: ما سلاح هسته ای را با جدیت رد می کنیم و معتقدیم که وجود سلاح هسته ای نه تنها در منطقه بلکه در هیچ کجا به صلح و امنیت منجر نخواهد شد.

وزیر امور خارجه اتریش در این نشست خبری مشترک از اطلاعاتی که دکتر ظریف درباره وضعیت منطقه و همچنین مسایل کشورهای حاشیه خلیح فارس در اختیارش قرار داد، تشکر کرد.

**کنفرانسی با موضوع خلع سلاح جهانی در وین برگزار می شود

کورتز در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه اتریش درزمینه سلاح های هسته ای، گفت: ما دیدگاه خود را در این باره همواره به صورت صریح اعلام کرده ایم، در واقع اتریش نه تنها به دنبال سلاح هسته ای نیست بلکه با انرژی هسته ای هم استفاده نمی کنیم، بنابراین اتریش به صورت جدی به دنبال خلع سلاح جهانی است.

وی همچنین از برگزاری کنفرانسی با موضوع خلع سلاح جهانی در نیمه دوم سال جاری میلادی در وین خبرداد و اظهارداشت: سال ها است که ما بر عدم استفاده از سلاح هسته ای تاکید می کنیم.

وزیر امور خارجه اتریش در ادامه سخنان خود به نگرانی های کشورش نسبت به موضوع حقوق بشر در ایران اشاره کرد و یادآور شد: «ما امروز در این زمینه نیز با وزیر امور خارجه ایران صحبت کردیم اگرچه اتفاق نظر چندانی نداریم، اما ما نمی خواهیم در این موضوع در مقابل ایران موضع (گارد) بگیریم و تنها می خواهیم نقطه نظر خود را درباره آنچه از آن به عنوان احترام به حقوق انسان ها یاد می شود، بیان کنیم.»

کورتز ادامه داد: ما مخالف حکم اعدام و خواهان رفع این مساله در تمام دنیا هستیم.

وی همچنین در این نشست خبری مشترک به تنوع ادیان در کشور اتریش اشاره و خاطرنشان کرد: دین اسلام چند سال پیش در این کشور به رسمیت شناخته شد و امروز مسلمانان دومین دین را در این کشور تشکیل می دهند.

وزیر امور خارجه اتریش ادامه داد: بنابراین ما تجربه خوبی از همزیستی مسالمت آمیز داریم و می توانیم این تجربه را در اختیار دیگران قرار دهیم.

کورتز یادآور شد: اتریش به گفت و گوی ادیان و موضوع حقوق بشر علاقمند است و می خواهد این گفت و گوها در سطح دانشگاه ها افزایش یابد.

وی همچنین در این نشست خبری مشترک از نخستین سفر خود به ایران اظهار خرسندی کرد و گفت: این سفر مقدمه ای برای سفر رییس جمهوری اتریش به ایران است که گرم ترین سلام های خود را به ملت ایران ابلاغ کرده است.

وزیر امور خارجه اتریش گفت: ایران و اتریش تاریخی غنی از روابط دارند و تبادلات آنها علاوه بر دولت ها، شامل ملت های دو کشور نیز می شود.

کورتز افزود: به عنوان نمونه بیش از دو هزار و 500 دانشجوی ایرانی در کشور اتریش در حال تحصیل هستند و 30 هزار نفر در این کشور با ریشه های ایرانی زندگی می کنند.

وی، روابط دو کشور را آکنده از احترام متقابل توصیف کرد.
 

کلید واژه ها: اتریش


نظر شما :