ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از رویارویی متحدان مالکی تا تاسیس شبکه تلویزیونی اخوانی‌ها در ترکیه

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۳۲۲۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
رویارویی متحدان مالکی در برابر مرجعیت نجف اشرف، پاره کردن تصاویر آیت الله سیستانی توسط عراقی‌های مقیم تهران، تاسیس شبکه تلویزیون اخوانی‌ها در ترکیه، 10 سال حبس برای جهادی‌های بوسنی هرزگوین و اعمال شریعت اسلامی در ثروتمندترین کشور جهان از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از رویارویی متحدان مالکی تا تاسیس شبکه تلویزیونی اخوانی‌ها در ترکیه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

رویارویی ائتلاف مالکی با مرجعیت

بعد از آن که روز یکشنبه گذشته آیت الله شیخ بشیر النجفی، یکی از مراجع عالیقدر چهارگانه نجف اشرف فیلم ویدئویی منتشر کرد و در آن از مردم عراق خواست که از رای دادن به مالکی و یارانش در ائتلاف دولت قانون خودداری کنند، اعضای حزب الدعوه اسلامی عراق به ریاست مالکی اقدام به توهین های بی سابقه به وی کرده و به تهدید و انتقاد از مرجعیت برخواستند.

به گزارش منابع خبری عراقی، این در حالی است که آیت الله سیستانی، مرجع عالی تشیع در عراق نیز خواستار تغییر وجوه فعلی حاکم بر عراق شده و در بیانیه های خود به صراحت بر لزوم تغییر وضع موجود تاکید کرده است.

آیت الله سیستانی روز دوشنبه نیز بعد از افزایش توهین ها به آیت الله نجفی از سوی حزب الدعوه به ریاست نوری مالکی این توهین ها را محکوم و اعلام کرد که باید به اظهارات دیگران احترام گذاشت و هر گونه اهانت به ساحت مقدس مرجعیت و آیت الله شیخ بشیر النجفی که یکی از نمادهای مرجعیت محسوب می شود، محکوم است.

پاره کردن تصاویر آیت الله سیستانی در تهران

روز دوشنبه و در پی اعلام مخالفت صریح مرجعیت با انتخاب مجدد نوری مالکی، جمعی از طرفداران عراقی وی در حزب الدعوه اسلامی عراق در خیابان دولت آباد تهران، محل سکونت بیشتر عراقی های مقیم تهران، اقدام به پاره کردن عکس ها و پوسترهای ایشان کردند.

به گزارش پایگاه خبری حمورابی نیوز، در پی این حادثه پلیس تهران از طریق دوربین های مستقر در خیابان های شهر عاملان این حادثه را کشف و اقدام به دستگیری آنها کرد.

به گفته این پایگاه افراد دستگیر شده اعتراف کردند که در قبال دریافت پول از اعضای حزب الدعوه اقدام به این کار کردند.

نیروی انتظامی اقدام به تشکیل پرونده در این زمینه کرده و اعلام کرده است که تحقیقات لازم را در این زمینه به عمل خواهد آورد.

اعلام جدایی برخی از یاران مالکی در ائتلاف دولت قانون

شمار بسیاری از رهبران و نامزدهای ائتلاف دولت قانون بعد از نشست داغ روز دوشنبه ائتلاف خود در منطقه خضرا از این ائتلاف اعلام جدایی کردند.

یکی از نامزدهای جدا شده این ائتلاف در گفت و گو با پایگاه خبری واحه الحریه گفت: نوری مالکی، رئیس دولت قانون از راه ائتلاف خارج شد و آسیب های بسیاری به اجماع شیعیان و وحدت ملی کشور وارد کرد.

وی در ادامه افزود: مالکی دچار خودبزرگ بینی شده و فراتر از تهدید به ما می گوید بدون او هیچ چیز نیستیم برای همین انشقاق و جدایی خود را از فهرست ائتلاف دولت قانون اعلام می کنیم و آقای علی ادیب را به عنوان نامزد خود برای نخست وزیری اعلام می داریم.

در همین رابطه سامی العسکری نماینده ائتلاف دولت قانون نیز گفت که این ائتلاف نوری مالکی را به طور رسمی برای سومین بار نامزد نخست وزیری نکرده است.

در عین حال گفته می شود که سید حسین شهرستانی نیز بعد از صدور فتوای شیخ بشیر النجفی از همراهی با ائتلاف دولت قانون انصراف داده است. 

اخوانی ها در ترکیه شبکه تاسیس کردند

جماعت اخوان المسلمین روز جمعه اعلام کرد شبکه "الشرق" را تحت مالکیت باسم خفاجی، نامزد سابق ریاست جمهوری مصر در ترکیه راه اندازی کرده است.

به نوشته روزنامه العرب، چاپ لندن، هدف از این کار کاهش فشارها به شبکه الجزیره تحت مالکیت کشور قطر اعلام شده است.

شبکه الشرق نزدیک به دو ماه به طور آزمایشی فعالیت می کرد تا این که از روز جمعه گذشته به طور رسمی فعالیت خود را از استانبول آغاز کرد.

باسم الخفاجی، رئیس حزب تغییر و توسعه، وابسته به جریان اخوان المسلمین مصر در صحفه توییتر خود نوشت: «ما از هر اهل رسانه صادق که صدای آزاد را ترویج کند و مروج بهار مردم باشد، استقبال می کنیم.»

خشم از اخوانی ها به دلیل تجاوز به کودک شش ساله حامی السیسی

در پی انتشار خبری مبنی بر این که کودکی شش ساله در مصر به دلیل سر دادن شعارهایی در حمایت از عبدالفتاح السیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر مورد تجاوز یکی از اعضای اخوان المسلمین قرار گرفته، موجی از خشم و غضب ایجاد کرده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، جمعی از حقوقدانان و فعالان حقوق بشر مصری با صدور بیانیه ای خواستار کشف ابعاد این حادثه و افشای دیگر فعالیت های احتمالی از این دست از سوی اخوانی ها توسط دولت مصر شدند.

این کودک که احمد نام دارد در یکی از محله های مصر شعارهایی در حمایت از عبدالفتاح السیسی سر می دهد که باعث خشم یکی از طرفداران اخوان المسلمین می شود و این فرد به او تجاوز می کند.

این کودک در یکی از برنامه های تلویزیونی مصری گفت: «همسایه مان، احمد ابو سعید به من گفت که نیاز به کمک دارد و نزدش بروم، او سپس در محل را به رویم بست و به من تجاوز کرد در حالی که می گفت آیا از السیسی حمایت می کنی و دائما موسیقی گوش می دهی؟ خودت را تسلیم آن ایادی کرده ای؟ به خدا ذلیلت می کنم و السیسی را نشانت می دهم!»

هنگامی که مادر این کودک به اعتراض بر می خیزد و تلاش می کند تا پسرش را نجات دهد اطرافیان ابو سعید به او یورش برده و مورد دشنام و ضرب و شتم قرارش می دهند.  

پدر احمد می گوید که ابوسعید اخوانی معروفی در منطقه است و همچنان خانواده های اخوانی بسیاری را نزد خود می آورد در حالی که پدرش همواره با این کار او مخالفت می کرده است.

شش سال حبس برای ایهود اولمرت

ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل به اتهام دریافت رشوه در زمان شهرداری اش در تلاویو که به بزرگترین فساد اداری در اسرائیل معروف شده است از سودی دادگاه این رژیم به شش سال حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری افی، دادستانی اسرائیل خواستار تحمل حداقل شش سال و حداکثر 11 سال حبس به دلیل مشارکت در این فساد مالی شده است.

دادگاه تلاویو در 31 مارس گذشته ایهود اولمرت را گناهکار تشخیص داده بود.

شرط عباس برای آشتی با اسرائیل

محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی روز سه شنبه اعلام کرد، تنها در صورتی که اسرائیل به صراحت بگوید که مرزهایش با فلسطین کجاست حاضر به صلح با این رژیم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عباس در جریان مراسم آغاز به کار صندوق حمایت از بیت المقدس در رام الله گفت: «خطرناک ترین چیز مرزها است، اسرائیل از زمانی که تاسیس شده تا کنون کسی مرزهایش را نمی داند، ما تصمیم داریم که مرزهای خود و اسرائیل را بشناسیم و تا زمانی که حدود این مرزها مشخص نشوند صلحی در کار نخواهد بود.»

وی در ادامه افزود: «اگر می خواهند مذاکرات ادامه یابد باید اسرای فلسطینی آزاد شوند و به سمت مذاکرات بر اساس توقف شهرک سازی ها و بحث بر سر نقشه مرزها ظرف سه ماه و همچنین توقف کامل شهرک سازی برویم.»  

خاورمیانه 920 میلیارد دلار صرف اسلحه می کند

برآوردها حاکی از آن است که کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال 2020 بیش از 920 میلیارد دلار صرف تسلیحات کنند که در این میان سهم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حدود 27 میلیارد دلار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مرکز مطالعات ای اچ سی در ایالات متحده امریکا ضمن اعلام این خبر پیش بینی کرد که این هزینه تاثیر مثبت بر اقتصاد کشورهای این منطقه بگذارد و در مقابل نشان از رشد اقتصادی بالای کشورهای این منطقه به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دارد.

گای اندرسون، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این دفتر در این باره گفت: «پیش بینی می شود حداقل 27 میلیارد دلار توسط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در زمینه های دفاعی سرمایه گذاری شود که از این رقم 12.6 میلیارد دلار به عربستان سعودی و 12.2 میلیارد دلار را امارات متحده عربی صرف خواهند کرد.»

10 سال حبس برای جهادی های بوسنی

دولت بوسنی و هرزگوین اعلام کرد هر شهروند این کشور که برای شرکت در عملیات جهادی در خارج از این کشور فعال شود را به 10 سال حبس محکوم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت بوسنی اعلام کرده است که کسانی که برای شرکت در عملیات جهادی در هر بخشی از آن به خارج از کشور می روند، تهدیدی برای امنیت ملی بوسنی هستند و برای همین آنها را تحت پیگرد قرار خواهد داد.

دولت بوسنی همچنین نسبت به بازگشت اتباع بوسنیایی فعال در عملیات جهادی در سوریه به کشور هشدار داد و آنها را تهدیدی برای امنیت ملی خود دانست.

اعمال شریعت اسلامی در ثروتمندترین کشور جهان

حکومت سلطنتی و بسیار ثروتمند برونئی اعلام کرد که شریعت اسلامی را از روز پنج شنبه به طور تدریجی در سراسر کشور اعمال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سلطان حسن البقیه، پادشاه برونئی اعلام کرد، روز پنج شنبه اول ماه می نخستین مرحله اعمال شریعت اسلامی در کشور آغاز خواهد شد و به تدریج در روزهای آینده به روند کامل خود خواهد رسید.

وی در پاسخ به منتقدان این دستور گفت: «برخی می گویند که احکام الهی شدید و سخت است اما پرودگار خودش اعلام کرده که احکامش عادلانه است.»

سلطان حسن البقیه، پادشاه برونئی که کشورش 400 هزار نفر جمعیت دارد و خود نیز شست و هفتمین سال عمر خود را می گذراند به برکت ثروت های عظیم نفتی به ثروتمندترین مرد جهان و کشورش به ثروتمندترین کشور جهان تبدیل شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر ائتلاف دولت قانون حزب الدعوه نوری مالکی اخوان المسلمین


نظر شما :