رهبر شین فین در ایرلند شمالی بازداشت شد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۳۲۲۳۴ سرخط اخبار

جری آدامز رهبر سرشناس حزب «شین فین» ایرلند، روز چهارشنبه در ارتباط با یک قتل تاریخی توسط پلیس ایرلند شمالی بازداشت شد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع محلی، آدامز 65 ساله عصر امروز و پس از حضور در پاسگاه پلیس منطقه «انتریم» ایرلند شمالی بازداشت شد و تحقیقات از وی همچنان ادامه دارد.

بازداشت این رهبر سرشناس جمهوری خواه در ارتباط با پرونده تاریخی ربایش و قتل یک زن 37 ساله به نام ˈجین مک کاویلˈ در سال 1972 میلادی و در اوج خشونت های سیاسی ایرلند شمالی، صورت گرفته است.

آقای آدامز قبل از حضور در پاسگاه پلیس در بیانیه ای هرگونه اطلاع و دخالت در این قتل را تکذیب کرد.

بر اساس گزارش های رسانه ای، خانم مک کاویل در سال 1972 توسط نیروهای وابسته به ارتش جمهوری خواه ایرلند به قتل رسید و مخفیانه دفن شد. جسد وی پس از گذشت سه دهه و در سال 2003 میلادی کشف شد.

جین مک کاویل به خبرچینی برای ارتش انگلیس در جریان مبارزات جمهوری خواهان ایرلند شمالی متهم بود.

رهبر حزب شین فین در بیانیه خود تاکید کرده است: من هرگز خودم را از جمهوری خواهی و ارتش جمهوری خواه ایرلند جدا نکرده و نخواهم کرد ولی در عین حال معتقدم که قتل خانم مک کاویل و دفن مخفیانه وی اقدامی غلط و ناعادلانه بوده است.

آدامز افزوده است: من به عنوان یک رهبر جمهوری خواه هرگز از مسئولیت های خود در زمینه بنای صلح در ایرلند شمالی و تعامل با مسائل دشوار شانه خالی نکرده ام.

جری آدامز به عنوان یکی از چهره های سیاسی مشهور جمهوری خواهان در ایرلند شمالی نقش مهمی در مذاکرات صلح در اواخر دهه 1990 ایفا کرد. وی مدتی نیز نماینده مردم بلفاست در پارلمان انگلیس بود.

منطقه ایرلند شمالی به مدت چند دهه شاهد خشونت های گسترده سیاسی و فرقه ای بود که این خشونت ها در سال 1998 و با امضای قرارداد صلح موسوم به ˈجمعه نیکˈ و ترک مبارزه مسلحانه توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند، تقریبا به پایان رسید.

برخی از کسانی که این قرارداد صلح را قبول نداشتند از ارتش جمهوری خواه ایرلند جدا شده و گروههای کوچک مخفی را برای ادامه مبارزه مسلحانه تشکیل دادند.

فضای سیاسی ایرلند شمالی به رغم کاهش چشمگیر درگیری های مسلحانه، همچنان میان جمهوری خواهان و طرفداران دولت مرکزی انگلیس موسوم به اتحادگرایان تقسیم شده است و هر از گاهی به بهانه های مختلف، درگیری هایی میان دو طرف روی می دهد.

طی سال گذشته نیز درگیری های پراکنده میان گروه های معارض ایرلندی و همچنین با نیروهای امنیتی و پلیس، دهها مجروح بر جای گذاشت. در این مدت چند بمب نیز در مناطق مختلف ایرلند شمالی بویژه شهر بلفاست منفجر شد.

کلید واژه ها: ارتش جمهوری خواه ایرلند


نظر شما :