انتشار اخباری مبنی بر ارایه اطلاعات در زمینه چاشنی های منفجر شونده

دور بعدی همکاری های ایران و آژانس کلیدی است

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۳:۲۹ کد : ۱۹۳۲۳۶۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
مقامات غربی می گویند اینکه ایران نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را تعدیل کند و نشان دهد در فعالیت های هسته ای خود اهداف صلح آمیز را دنبال می کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. به این ترتیب روند حل مصالمت آمیز پرونده هسته ای ایران تسهیل خواهد شد.
دور بعدی همکاری های ایران و آژانس کلیدی است

دیپلماسی ایرانی: طبق توافقنامه ای که بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شده است، تهران اطلاعاتی را در مورد چاشنی هایی با مصارف نظامی در اختیار این نهاد بین المللی قرار داده است. این خبری است که ایسنا روی خروجی خود قرار داده و بنا بر گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز به آن واکنش نشان نداده است.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، آژانس بین المللی انرژی اتمی سال هاست که در مورد تردیدهایی که در خصوص فعالیت های هسته ای ایران مطرح است، تحقیق می کند. برخی از این تردید ها در مواردی است که ادعا می شود فعالیت های تحقیقاتی ایران جنبه نظامی داشته است. با این وجود تهران که همواره بر صلح آمیز بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد، چنین ادعاهایی را رد می کند.

دیپلمات ها در وین، جایی که مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن واقع شده است، هفته گذشته به رویترز گفتند که آنها نمی دانند آیا ایران اطلاعاتی را که مدت هاست آژانس به دنبال آنهاست در اختیار این سازمان قرار داده است یا خیر. برخی از اطلاعات درخواستی آژانس شامل چاشنی های سیم پل انفجاری با عملکرد سریع است که می تواند به عنوان یک ابزار منفجر شونده هسته ای مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال کاربرد صلح آمیز نیز دارد.

این یکی از هفت اقدامی است که ماه ها قبل ایران توافق کرده بود انجام می دهد. ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سال گذشته به توافق رسیدند که تا 25 اردیبهشت( 15 می) با برداشتن گام های تدریجی همکاری های خود را افزایش دهند. به این ترتیب آژانس قادر خواهد بود که درک بهتری از برنامه های هسته ای ایران داشته باشد.

طبق توافقنامه ای که بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شده است، تهران اطلاعاتی را در مورد چاشنی هایی با مصارف نظامی در اختیار این نهاد بین المللی قرار داده است .

به موجب همین توافق، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی این هفته را در تهران سپری می کنند تا از معدن اورانیوم ساغند و تاسیسات معدنی اردکان بازدید کنند. اورانیوم غنی شده از جمله موادی است که هم مصرف صلح آمیز دارد و هم نظامی.

گزارش ایسنا حاکی از آن است که ایران هم اکنون اطلاعاتی را در مورد چاشنی های منفجر شونده و طراحی راکتور آب سنگین اراک در اختیار آژانس قرار داده است . به این ترتیب هر هفت گامی که بنا بود ایران در تعهدات خود با آژانس بردارد، اجرا شده است.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش سال 2011 خود این نکته را خاطر نشان کرده بود که ایران تایید کرده است در مورد چانشی های منفجر شونده عملیات توسعه ای انجام داده است.

مقامات غربی می گویند اینکه ایران نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را تعدیل کند و نشان دهد در فعالیت های هسته ای خود اهداف صلح آمیز را دنبال می کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. به این ترتیب روند حل مصالمت آمیز پرونده هسته ای ایران تسهیل خواهد شد.

آنها می گویند اطلاعات در مورد چاشنی های منفجر شونده مهم است و از دریافت این اطلاعات استقبال می کنند اما در عین حال ایران باید در ماه های آینده اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت هایی که بیم نظامی بودن آنها می رود را منتشر کند. به نظر می رسد که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی از 25 اردیبهشت وارد مرحله جدیدی از همکاری ها شوند.

یک دیپلمات غربی در وین در این زمینه به رویترز گفت: کلید اصلی دور بعدی مذاکرات است و موضوعاتی که در آن مورد توافق قرار می گیرد. به گفته وی،انتظار می رود ایران و آژانس در دور بعدی همکاری های خود موضوعات بیشتری از این دست را در دستور کار قرار دهند. یک دیپلمات دیگر نیز اظهار داشت: باید روند تعدیل نگرانی ها با سرعت بیشتری پیش برود.

مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوبی جداگانه از مذاکرات ایرن و گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) دنبال می شود اما همچنان ارتباط نزدیکی بین این مذاکرات حاکم است. هدف نهایی هر دو مذاکره تلاش برای کاهش نگرانی های در مورد فعالیت های هسته ای ایران و دستیابی به راه حل نهایی است. البته ایران همواره تاکید دارد که برنامه های هسته ای اش صلح آمیز است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: چاشنی آژانس بین المللی انرژی اتمی


نظر شما :