ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از شرط بارزانی برای پذیرش ریاست جمهوری تا ادعای ترور السیسی

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۴۱ کد : ۱۹۳۲۴۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
شرط بارزانی برای پذیرش ریاست جمهوری، اعتراف امریکا به تاثیرگذاری شگرف پوتین در اوکراین، بغداد در خطر غرق شدن در آب، پاکسازی حمص از مخالفان سوری و سومالی بدترین کشور برای مادران جهان از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از شرط بارزانی برای پذیرش ریاست جمهوری تا ادعای ترور السیسی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

حزب الله عراق انتخابات را سالم ندانست

واثق البطاط، دبیر کل گروه موسوم به حزب الله عراق، انتخابات اخیر این کشور را ناسالم خواند و کمیساریای عالی مستقل انتخابات را به جانبداری از نوری مالکی متهم کرد.

به گزارش الفرات نیوز، او روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که کمیساریا به شدت فاسد است و کارکنان آن هوادار نوری مالکی هستند و همه رأی های افراد بی سواد و سالمند برای نوری مالکی نوشته شد و این باعث می شود که انتخابات ناسالم باشد.

او گفت: «نخست وزیری آینده عراق از آن نوری مالکی نخواهد بود هرچند به سبب فساد موجود در کمیساریا بعید نیست که مالکی بار دیگر نخست وزیر عراق شود».

البطاط افزود که اگر مالکی بار دیگر نخست وزیر عراق شود حکومت عراق را حکومتی منزوی از نیروهای داخلی و خارجی خواهد ساخت و ابراز امیدواری کرد که نیروهای سیاسی عراق بتوانند در برابر مالکی بایستند.

شرط بارزانی برای پذیرش ریاست جمهوری

روز نوری شاویس، از سران حزب دموکرات کردستان عراق، گفت که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، پذیرش مقام ریاست جمهوری عراق را مشروط به افزایش اختیارات این مقام ساخته است.

او گفت که بسیاری از احزاب و گروه ها از بارزانی خواسته اند که مقام ریاست جمهوری عراق را به عهده گیرد اما او پذیرش این مقام را مشروط به افزایش اختیارات رئیس جمهور دانسته است.

او افزود که کردها در پی آن هستند که دولت مرکزی عراق به دموکراسی و فدرالیسم و کنفدارلیسم و تکثر سیاسی در کشور احترام گذارد و همه نیروهای اصلی ملت عراق از شیعه و سنی و کرد نمایندگانی در حکومت داشته باشند.

پوتین به همه اهدافش در اوکراین می رسد

فیلیپ بریدلاف، فرمانده نیروهای امریکایی در پیمان آتلانتیک شمالی در اتاوا، پایتخت کانادا گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به راحتی به اهداف خود در شرق اوکراین خود خواهد رسید بدون این که نیاز باشد از مرزهای تعریف شده بگذرد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در ادامه افزود: «سناریویی که بیش از همه مطرح است این است که پوتین بتواند به توانایی های دولت روسیه بیش از پیش اعتماد کند و از شورش های موجود بهره برداری کند و زمینه را برای جدایی شرق اوکراین فراهم کند.»

در پی جدایی کریمه از اوکراین دیگر شهرهای دوستدار روسیه در اوکراین همچون سلاویانسک و کراماتورسک نیز در پی جدایی از شرق اوکراین هستند.

بغداد در معرض غرق شدن

استانداری بغداد با صدور بیانیه ای اعلام کرد در پی باز کردن سدهای شهر فلوجه و زیر آب رفتن بخش اعظمی از این شهر احتمال این که این آب ها به بغداد برسند و این شهر را زیر آب ببرند، وجود دارد.

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، استاندار بغداد هشدار داد که داعش تلاش می کند از طریق تخریب محیط زیست و ایجاد هرج و مرج در پی آب های آزاد شده از سدها خود را به بغداد برساند و کنترل این شهر را به دست گیرد.

این در حالی است که ارتش عراق تلاش می کند به پیشروی های خود ادامه دهد و در همین راستا نیز تا کنون توانسته است بخش هایی از شهر فلوجه را پس بگیرد.

سومالی بدترین کشور جهان برای مادران

سازمان "نجات کودکان" (Save the Children) اعلام کرد که سومالی بدترین کشور در سال 2014 از لحاظ زندگی برای مادران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سومالی در مقایسه با 170 کشور جهان از لحاظ بهداشت، میزان آموزش و مولفه های مربوط به بهداشت و تغذیه کودکان به عنوان بدترین کشور جهان انتخاب شده است.

از سال 2000 تا کنون 28 کشور به طور مرتب جایگاه بدترین کشورهای جهان در 10 کشور آخر فهرست را به خود اختصاص داده اند. برخی از این کشورها در سال های اخیر شاهد منازعات مسلحانه نبوده اند و 18 کشور نیز شاهد حوادث مکرر طبیعی بوده اند.

حمص از مخالفان سوری پاکسازی شد

طلال البرازی، استاندار حمص تاکید کرد، نخستین گروه از مخالفان سوری در پی توافق انجام شده است میان دولت با مخالفان منطقه قدیمی سوریه را ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه سانا، این توافق زیر نظر سازمان ملل به دست آمد و به موجب آن اولین گروه از مخالفان سوری منطقه حمص قدیم را خالی کردند.

در همین رابطه صدها نفر از مخالفان سوری به طور داوطلبانه در حال ترک حمص هستند. ابوحارف الخالدی، یکی از نمایندگان مخالفان در این باره گفت: «تا کنون سه گروه از مخالفان که شامل 120 نفر می شوند مناطق حمص قدیم را ترک کردند. این افراد شامل شهروندان و افراد مبارز زخمی و غیر زخمی می شود.»

عبدالفتاح السیسی: دو بار می خواستند مرا ترور کنند

عبدالفتاح السیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر که شانس او برای تصدی این سمت از هر کس دیگری بیشتر است، گفت: «مصری ها هر گونه توافق با جماعت اخوان المسلمین را رد می کنند و این مساله می تواند به جنگ طولانی مدتی با آنها منتهی شود اگر چه دوران آنها در مصر تمام شده است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی همچنین گفت: «اخوان المسلمین با گروه های تندروی افراطی تماس های نزدیک دارند و تا کنون دو بار از طریق آنها تلاش کرده اند مرا ترور کنند.»

وی که در یک سخنرانی تلویزیونی که به طور مستقیم از شبکه های سی.بی.سی و اون تی.وی مصری پخش می شدند، همچنین گفت: «اکنون مردم به صراحت می گویند هیچ صلحی را با اخوانی ها نمی خواهند.»

ساخت بزرگترین نقاشی شنی شیخ زاید  

یکی از مشهورترین هنرمندان نقاشی تلاش دارد بزرگترین تصویر شنی از شیخ زاید را در بیابانی خارج از دبی ترسیم کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت این نقاشی را سیلوان ترمبلی، هنرمند مشهور و استاد حاضر در دانشگاه کانادایی های امارات خواهد کشید و قصد دارد کار خود را نیز از 12 می آغاز کند.

ترمبلی هنرمندی حرفه ای و مشهور در سطح جهان است و قصد دارد تصویر شنی شیخ زاید آل نهیان، امیر سابق امارات را در زمینی به طول 12 متر و به عرض 10 متر ترسیم کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اوکراین نوری مالکی حمص بغداد


نظر شما :