درخواست توضیح آژانس از ایران درباره موضوع «چاشنی‌های انفجاری»

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۹۳۲۵۸۹ سرخط اخبار

درخواست توضیح آژانس از ایران درباره موضوع چاشنی های انفجاری، برنامه وزیر دفاع آمریکا برای سفر به سرزمین های اشغالی با موضوع ایران، چشم انداز برداشته شدن تحریم های نفتی ایران و سود و زیان شرکت های خارجی، درخواست توضیح لبنان از ایران به دلیل سخنان سردار صفوی و تکذیب سفر محرمانه نخست وزیر عراق به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
درخواست توضیح آژانس از ایران درباره موضوع «چاشنی‌های انفجاری»
 
به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخشی از مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از درخواست توضیح آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران درباره موضوع «چاشنی های انفجاری» خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، آژانس توضیحاتی را درباره ساخت چاشنی هایی که می تواند در ابزارهای انفجاری هسته ای به کار رود از ایران دریافت کرده و خواستار دریافت توضیحات بیشتری در این زمینه شده است. رویترز مدعی است ارائه این توضیحات از سوی ایران، شاخص مهمی برای تعیین تمایل ایران به همکاری کامل با آژانس درباره برنامه هسته ای خود است.
 
درخواست توضیح آژانس از ایران درباره موضوع «چاشنی‌های انفجاری»
 
اما در پی سفر مشاور امنیت ملی ایالات متحده به سرزمین های اشغالی و تأکید تل آویو و واشنگتن بر همکاری های گسترده در موضوع ایران، اینک روزنامه «تایمز اسرائیل» از برنامه وزیر دفاع آمریکا برای سفر به سرزمین های اشغالی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، چاک هیگل طی چند روز آینده به سرزمین های اشغالی، عربستان و اردن سفر خواهد کرد و درباره طیفی از موضوعات، به ویژه برنامه هسته ای ایران و جنگ داخلی سوریه با مقامات این دولت ها گفت و گو خواهد نمود. در بیانیه وزارت دفاع آمریکا در این زمینه آمده است: «این سفر، سومین سفر وزیر دفاع به خاورمیانه طی یک سال خواهد بود و سبب پیشبرد استراتژی آمریکا در منطقه خواهد شد». 
 
درخواست توضیح آژانس از ایران درباره موضوع «چاشنی‌های انفجاری»
 
در مطلبی درباره تحریم ها، سایت خبری «میدل ایست آنلاین» به بررسی چشم انداز برداشته شدن تحریم های نفتی ایران و تأثیر آن بر دیگر کشورها پرداخته است. به نوشته این سایت، چند ساله اخیر دوران خوبی برای شرکت های چینی بود که در ایران مشغول فعالیت هستند و صنعت نفت ایران زمینه مناسبی را برای فعالیت آن ها فراهم کرده بود؛ اما ممکن است این اوضاع به طور کلی دستخوش تغییر شود. به نوشته این سایت، در شرایطی که احتمال پایان یافتن بحران هسته ای ایران و به تبع آن، برداشته شدن تحریم های نفتی موجود علیه ایران قدرت گرفته، شرکت های چینی احتمالاً با رقبایی جدید (شرکت های اروپایی) در بازار ایران روبرو خواهند شد. 
 
درخواست توضیح آژانس از ایران درباره موضوع «چاشنی‌های انفجاری»
 
در میان دیگر مطالب، خبرگزاری کویت از درخواست رئیس جمهور لبنان برای ارائه توضیح از سوی ایران درباره سخنان اخیر سردار یحیی رحیم صفوی خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان، از جبران باسیل، وزیر خارجه این کشور خواسته تا درباره سخنان اخیر «فرمانده سابق سپاه پاسداران» از ایران توضیح بخواهد. سردار صفوی اخیراً ضمن اشاره به توسعه دامنه قدرت ایران در منطقه گفته بود اکنون خط مقدم ایران، مرزهای لبنان با سرزمین های اشغالی است. خبرگزاری کویت می نویسد طی روزهای اخیر، برخی از احزاب و شخصیت های لبنانی به این سخنان اعتراض کرده بودند.
 
درخواست توضیح آژانس از ایران درباره موضوع «چاشنی‌های انفجاری»
 
در نهایت، خبرگزاری «ترند» با انتشار مطلبی از تکذیب شایعه سفر محرمانه نخست وزیر عراق به ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد یک مقام عالیرتبه ایرانی گزارش های برخی رسانه های عربی درباره سفر محرمانه نوری مالکی به تهران را تکذیب کرده است. حسین امرعبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت امور خارجه ایران ضمن اشاره به اینکه مالکی عالی ترین مقام عراق است، گفته سفرهای وی به ایران همواره رسمی و علنی صورت گرفته است. بنابراین، تاکنون هیچ سفر محرمانه ای از سوی مالکی به ایران انجام نگرفته و ملاقات های آینده نیز همگی در چارچوب مشخص رسمی و قانونی صورت خواهد گرفت. 
 

کلید واژه ها: سرزمین های اشغالی


نظر شما :