رسانه‌های ایران فرصت پرسش از این همسایه غیرمسئول را خواهند یافت؟

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۳۲۶۱۵ سرخط اخبار

محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در حالی روز یکشنبه به دعوت مقامات ایرانی به تهران سفر خواهد کرد که افکار عمومی ایران پرسش های بسیاری از این مقام کشور پاکستان دارند.
به گزارش «تابناک»، سفر نواز شریف در شرایطی صورت می گیرد که هنوز سرنوشت جمشید دانایی فر، مرزبان ربوده شده ایرانی نامعلوم است و این تنها یکی از پرونده های فراوان پیش روی روابط دو کشور است.

سفرهای پرشمار مقامات ایرانی به کشورهای دیگر و به ویژه برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در آمریکا با فهرست بلند مصاحبه های مقامات ایرانی با رسانه های کشور میزبان همراه است. مقامات ایرانی در این سفر ها، گاهی حتی به استقبال تند ترین و صریح ترین پرسش های رسانه های غربی رفته اند.

کمتر شده که عالیترین مقام اجرایی ایران در مقابل پرسش هایی با این صراحت از رسانه های ایرانی قرار بگیرند، ولی آیا نمی توان انتظار داشت که رسانه های ایرانی پرسش های خود را از مقامات میزبان ایران و از جمله نخست وزیر پاکستان بپرسند؟

در حالی که اعتراض به رفتارهای غیردوستانه کشورهای غربی و عربی در برابر ایران آسان تر بوده است، جمعی از فعالان سیاسی ایرانی که انتظار داشتند به اعتراض به بی مسئولیتی پاکستان در موضوعات مرزی بپردازند، توفیق چندانی در این راه نیافتند.

فهرست بلند پرسش هایی که افکار عمومی ایران از نواز شریف دارند، باید سرانجام پاسخی بیابد.

امنیت مرزی، یکی از مهم ترین مسائل مشترک بین دو کشور است. نزدیک به یک دهه است مردم ایران ناامنی مرزی را که بی مسئولیتی دولت مرکزی و فساد بخش هایی از حاکمیت پاکستان نیز در آن نقش دارد، با گوشت و خون خود لمس می کنند و این در حالی است که دولت کشور همسایه کمتر حاضر شده به وظایف خود در این باره رفتار کند.

وضعیت شیعیان پاکستان نیز باعث نگرانی شدید مردم مسلمان ایران است. این روند که گاه از آن به نسل کشی نیز نام برده می شود، با نقش آفرینی عناصری از حاکمیت پاکستان نیز همراه است.

اشاعه هسته ای نگرانی سوم ایران در وضعیت حساس این روزهای خاورمیانه است؛ هرچند باور اینکه روزی دولتی هسته ای مانند پاکستان روزی به این حد از بی مسئولیتی برسد که سلاح هسته ای در اختیار کشوری دیگر بگذارد، ولی اخبار در این مورد تا حدی گسترده شده که مقامات پاکستانی نمی توانند به آسانی و بدون توضیح از کنار آن بگذرند.

خط لوله صلح دیگر مسأله ای که همچنان بر روابط دو طرف سایه افکنده است، چندین سال مذاکره و گفت و گوی دو طرف برای کشیدن خط لوله ای که حتی روزی از کشیده شدن آن به هند و چین نیز سخن گفته می شد، اکنون به مرحله ای شبیه بن بست رسیده که تأثیرپذیری دولت پاکستان از دولت های آمریکا و عربستان در آن نقش مهمی دارد.

کلید واژه ها: پاکستان


نظر شما :