آغاز جنگ خاموش میان کشورهای مخالف سوریه

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۲:۲۵ کد : ۱۹۳۲۶۲۱ سرخط اخبار

یک روزنامه نزدیک به عربستان با افشای آغاز جنگ میان چهار کشور منطقه که همه آنها از افراد مسلح علیه سوریه حمایت می کنند، اعلام کرد که جنگ رسانه ای ترکیه و قطر علیه عربستان و امارات با هدف بی ثبات سازی این دو کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «العرب» چاپ لندن، منابع ترکیه ای از وجود طرح «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه برای بی ثبات کردن امارات و عربستان سعودی در واکنش به سقوط دولت اخوان المسلمین مصر خبر می دهند. زیرا آنکارا، دولت اخوان المسلمین در مصر را به چشم همپیمانی که می توانست به بازگشتش به منطقه به عنوان یک قدرت منطقه ای کمک کند، می نگریست.

بر اساس این گزارش، اردوغان در همین راستا از روزنامه نگاران ترکی که در امارات و عربستان زندگی می کنند و مسئولیت هماهنگی میان آنکارا و دوحه و گرو های اخوانی حاضر در عربستان را برعهده می گیرند یا با کسانی که از کشورهای دیگر در ایام حج به عربستان سفر می کنند، ارتباط می گیرند، حمایت می کند. این درحالی است که ترکهای زیادی در کشورهای مختلف حضور دارند و معلوم نیست که واقعا چه نقش و وظیفه ای دارند.

این منابع اعلام کردند: اردوغان از کسانی که آنها را «مردان ترکیه» می نامد در عربستان حمایت می کند که در میان آنها یک خبرنگار مقیم «مدینة منوره» وجود دارد که میزبان بسیاری از سعودی ها و شخصیت های حوزه خلیج [فارس] است و علاوه بر آن می تواند در برخی روزنامه های سعودی قلم بزند یا در صفحه توییتر خود به یک حرکت در عربستان دامن بزند.      

بر اساس این گزارش، این فرد یک همقطار دیگر در کشور امارات دارد که درست همین نقش را ایفا می کند و ماهانه با یکدیگر دیدار می کنند. وی از زندگی طولانی اش در منطقه خلیج فارس که به خوبی آن را می شناسد استفاده می کند و همین امر موجب شده که اردوغان وی را مشاور ویژه خود در این زمینه بداند و در همین راستا از طریق صفحه رسمی اش در توییتر به دولت امارات حمله کند.

علاوه بر این، شخصیت هایی که در دفتر اردوغان کار می کنند و با رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه ارتباط دارند، دیدارهای مستمر با شخصیت های سعودی را در پوشش کنفرانس ها و همایش های تحلیلی مدیریت می کنند. دستگاه اطلاعاتی ترکیه از این راه با شخصیت های سیاسی و اصحاب رسانه سعودی که می توانند به آنکارا در دستیابی به اهدافش کمک کنند ارتباط می گیرد و از آنها استفاده می کند تا یک شبکه و جریان همسو با اخوانی ها در عربستان را تشکیل دهد.

نکته قابل تأمل این است که هر چهار کشور ترکیه، عربستان، امارات و قطر از ابتدای بحران سوریه بشکل متحد، از مخالفان و افراد مسلح در سوریه حمایت کرده اند و می کنند اما هر یک از گروهک های مسلح در این خصوص که مورد حمایت چه کشوری هستند و چطور باید عمل کنند، دچار اختلاف و درگیری داخلی هستند به طوری که در شرق و جنوب سوریه و در شمال غرب در حلب و ادلب سوریه، این درگیری ها صدها فرد مسلح را به دست دیگر گروه های مسلح به کام مرگ کشده است.

«قرقماز» و «غزوان»!

منابع فوق همچنین اعلام کردند: اردوغان در این پروژه رسانه ای خود از شخصیت های رسانه ای برای حمله به کشورهایی که از پشت به او خنجر زده اند مانند امارات و عربستان استفاده می کند. این تعبیری است که یکی از نزدیکان اردوغان آن را مطرح می کند.

بر اساس این گزارش «عمر قرقماز» که از طریق برنامه های متعددش در شبکه عربی ترکی به سعودی ها می تازد و «غزوان المصری» که مکمل قرقماز است هردو از مشاوران اردوغان هستند.

این درحالی است که برخی روزنامه های ترک نیز به دو دولت امارات و عبستان حمله می کنند و به طور مشخص بر خاندان حاکم سعودی و شخص ملک عبدالله متمرکز شده اند.

منابع آگاه اعلام کردند: ترکیه و قطر در سطح رسانه ای با یکدیگر همسو و هماهنگ شده اند که پس از بحران اخیر مربوط به فساد و درگیری مجدد اردوغان و جماعت «فتح الله گولن» در ترکیه این امر تشدید شده است. به طوری که شبکه های الجزیرة و مراکز پژوهشی مختلف و روزنامه های قطری از اردوغان حمایت و در راستای تبرئه او فعالیت می کنند.

به موازات این امر، قطر سکوهای اطلاع رسانی خود مانند شبکه ماهواره ای الجریزه ترکی را در راستای این پشتیبانی از اردوغان متمرکز کرده است. شبکه ای که در سفر اخیر امیر قطر به ترکیه در نوامبر افتتاح شد.

همزمان با افتتاح این شبکه، اخوان المسلمین نیز در استانبول شبکه «الشرق» را افتتاح کرد. بر اساس اطلاعات موجود قطر بودجه هنگفتی برای این شبکه اختصاص داده و ترکیه نیز متعهد شده که تسهیلات قانونی و اداری لازم را در اختیار این شبکه قرار دهد.

کلید واژه ها: اردوغان امارات قطر


نظر شما :