ادامه روند کاهش صادرات نفت ایران

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۹۳۲۸۷۲ سرخط اخبار

در آستانه تکمیل بودن سکوی پرتاب پایگاه فضایی امام خمینی در استان سمنان، کاهش صادرات نفت ایران در دومین ماه پیاپی، رای یک دادگاه آرژانتینی در مورد توافق دولت این کشور با ایران بر سر پرونده آمیا و نگرانی مقامات غربی از کند بودن روند همکاری ایران با آژانس از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

گزارش سازمان ملل درباره پیشرفت برنامه موشکی و فضایی ایران

 

نیویورک تایمز از جمله رسانه هایی است که کاهش صادرات نفت ایران به نقل از آژانس بین المللی انرژی را مورد توجه قرار داده است. بر این اساس بعد از این که صادرات نفت ایران در ماه فوریه به رکورد خود در بیست ماه اخیر یعنی 1.58 میلیون بشکه در روز رسید، در دو ماه بعد روند کاهشی داشته است. بر طبق این آمار، صادرات نفت ایران در ماه های مارس و آوریل به ترتیب به 1.29 و 1.11 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که به سقف یک میلیون بشکه ای نزدیک تر شده است که طرف غربی مدعی است در توافق ژنو برای صادرات نفت ایران تعیین شده است. دولت اوباما در حالی انتظار دارد صادرات نفت ایران باز هم کاهش یابد که این در حالی است که زنگنه وزیر نفت در روزهای اخیر گفته بود که چنین سقفی را به رسمیت نمی شناسد.

وال استریت ژورنال سهم میعانات نفتی از صادرات 1.11 میلیون بشکه ای نفت ایران را 230هزار بشکه اعلام کرده است که در قیاس با صادرات 150هزار بشکه در روز در ماه مارس افزایش یافته است. به نوشته وال استریت ژورنال اعداد اعلام شده، سخنان ماجدی معاون وزیر نفت ایران را تائید می کند که اخیرا گفته است متوسط صادرات ایران در سه ماه گذشته، 1.2 میلیون بشکه در روز بوده است.

گزارش سازمان ملل درباره پیشرفت برنامه موشکی و فضایی ایران

 

 

رویترز رای یک دادگاه فدرال آرژانتین علیه کمیسیون مشترک حقیقت یاب ایران و آرژانتین در مورد پرونده آمیا را مورد توجه قرار داده است. ایران و آرژانتین در سال 2013 توافق کرده بودند که به طور مشترک در مورد انفجار سال 1994 در مرکز جامعه یهودیان آرژانتین در بوئنوس آیرس تحقیق کنند.

آلبرتو نیسمان دادستانی که پیش از این تحقیقات در این باره را بر عهده داشته، از توافق با ایران به دادگاه شکایت کرده بود و آن را دخالت قوه مجریه در حوزه مسئولیت های قوه قضائیه دانسته بود.

دولت آرژانتین تصمیم گرفته است که در دیوان عالی کشور به این رای اعتراض کند. هکتور تیمرمن وزیر خارجه این کشور گفته است که به ایران اطلاع داده است که دولت قصد چنین کاری را خواهد داشت.

گزارش سازمان ملل درباره پیشرفت برنامه موشکی و فضایی ایران

 

پیشرفت ها در برنامه موشکی ایران به روایت یک گزارش سازمان ملل مورد توجه رسانه های اسرائیلی قرار گرفته است. بر این اساس علی رغم کاهش خریدهای غیرقانونی ایران در این حوزه، پیشرفت برنامه موشک های بالستیک ایران ادامه دارد.

آروتز شوا به نقل از این گزارش نوشته است که یک سایت پرتاب جدید در فاصله چهل کیلومتری از شاهرود در اوت سال 2013 شناسایی شده است. یک مجتمع پرتاب بزرگتر در مرکز فضایی امام خمینی در سمنان برای استفاده در حوزه موشک های بالستیک و پرتاب ماهواره در آستانه تکمیل شدن است.

گزارش همچنین به گشایش مرکز امام صادق برای مونیتورینگ اجرام فضایی در ژوئن 2013 اشاره کرده است.

موضوع برنامه موشکی ایران در شرایطی مورد توجه قرار گرفته است که قطعنامه 1929 شورای امنیت که در ساال 2010 صادر شده است، محدودیت هایی را در این باره علیه ایران وضع کرده است.


گزارش سازمان ملل درباره پیشرفت برنامه موشکی و فضایی ایران

و در انتها این که وال استریت ژورنال کند بودن روند همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را سبب نگرانی مقامات غربی دانسته است. ظاهرا روز پنج شنبه آخرین روز از مهلت توافق شده ایران و آژانس برای ارائه اطلاعاتی از سوی ایران در مورد چاشنی هایی بوده است که قابلیت استفاده در سلاح هسته ای را نیز دارند.

بنا به ادعای منابع غربی در حالی که ایران در این باره اطلاعاتی را به آژانس داده است ولی هنوز سوالات مهمی باقی مانده است. آنها عدم رضایت در این حوزه را بر روند کلان مذاکرات هسته ای در وین موثر دانسته اند.

کلید واژه ها: صادرات نفت ایران آرژانتین


نظر شما :