به رغم دعوت ائتلاف دولت قانون از جریان صدر

مقتدا همچنان با مالکی قهر است

۰۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۳۴۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ائتلاف الاحرار گفته است که تحت هیچ شرایطی حاضر نیست با نوری مالکی هم‌پیمان شود و در صورتی که حتی وی موفق به تشکیل دولت شود ترجیح می‌دهد از سایه این دولت بیرون باشد و جزء مخالفان آن در پارلمان محسوب شود.
مقتدا همچنان با مالکی قهر است

دیپلماسی ایرانی: اکنون که نوری مالکی توانسته است با اکثریت قاطع آرا در راس افراد پیروز انتخابات عراق باشد، طبیعی است که سودای نخست وزیری برای بار سوم را دست یافتنی تر از همیشه ببیند. با وجود این که حجم مخالفت ها با نخست وزیری مجدد وی که تقریبا تمامی رقبای اصلی اش مخالف نخست وزیری اش هستند، بالا است اما با این حال حتی دشمنان مالکی نیز پیش بینی می کنند وی برای سومین بار بتواند نخست وزیر شود و چه بسا این بار به دنبال تشکیل دولت با اکثریت سیاسی، آن طور که خودش بارها تاکید کرده است، برود.

در این میان جریان صدر به رهبری مقتدا صدر که با نام ائتلاف الاحرار در انتخابات شرکت کرد و توانست با 34 کرسی با فاصله بسیاری بعد از مالکی در رده دوم بایستد، همچنان بر طبل دشمنی با مالکی می کوبد. مقتدا صدر که در جریان فضای قبل از انتخابات گفته بود که از فضای انتخاباتی در اعتراض به عملکرد دولت و فضای سیاسی ای که وی مسموم می نامید، کنار می نشیند این بار و بعد از انتخابات به سمت مخالفان مالکی متمایل شده و جلساتی را با ایاد علاوی، رهبر فهرست الوطنیه و اسامه النجیفی، بارزترین چهره سنی پیروز انتخابات برگزار کرده است. ائتلاف الاحرار گفته است که تحت هیچ شرایطی حاضر نیست با نوری مالکی هم پیمان شود و در صورتی که حتی وی موفق به تشکیل دولت شود ترجیح می دهد از سایه این دولت بیرون باشد و جزء مخالفان آن در پارلمان محسوب شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن به نقل از وب سایت شبکه خبری السومریه، حاکم الزاملی، نماینده فراکسیون الاحرار در پارلمان عراق در این باره گفت: «اگر مالکی برای بار سوم نخست وزیر شود فراکسیون الاحرار به جمع اپوزسیون خواهد پیوست. مخالفت با دولت مالکی بسیار بهتر از مشارکت و ورود به دولت ضعیف صاحب بحران های گوناگون است، چرا که این دولت با دولت های قبل فرق می کند.»

الزاملی همچنین گفت: «دیدارها و ملاقات های ما همچنان ادامه دارند تا شاید بتوانیم گروه سیاسی بزرگ تر را در داخل مجلس نمایندگان ایجاد کنیم و به دنبال آن دولتی با مشارکت ملی بدون استثنا قرار دادن هیچ کدام از جریان های سیاسی به وجود آوریم.»

اگر مالکی برای بار سوم نخست وزیر شود فراکسیون الاحرار به جمع اپوزسیون خواهد پیوست. مخالفت با دولت مالکی بسیار بهتر از مشارکت و ورود به دولت ضعیف صاحب بحران های گوناگون است، چرا که این دولت با دولت های قبل فرق می کند.

وی درباره دعوت ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی از ائتلاف الاحرار مبنی بر تجدید نظر در تصمیم های شان و پیوستن به حکومت اکثریت سیاسی به ریاست مالکی نیز گفت: «اگر چنین تصمیمی بگیریم فرایند سیاسی کشور متوقف خواهد شد.»

صادق اللبان، نماینده ائتلاف دولت قانون در پاسخ به اظهارات نماینده جریان صدر گفت: «فراکسیون الاحرار باید به تصمیم هایی که می گیرد اهمیت دهد. این فراکسیون یک بار در گذشته نیز گفته بود که به جمع مخالفان می پیوندد.»

وی درباره احیای پیمان ملی و بازگشت آن به عرصه سیاسی کشور نیز گفت: «دولت قانون هر چه در توان داشته باشد برای بازگشت ائتلاف ملی به عرصه سیاسی کشور صرف خواهد کرد تا به این ترتیب زمینه های تغییر و تشکیل دولت اکثریت سیاسی به وجود آید و خطاها سپری شوند و بر خدمت بر شهروندان تمرکز شود.»

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی تا کنون توانسته است 95 کرسی از 328 کرسی پارلمان عراق را به دست آورد در حالی که دیگر رقبای سیاسی او هر کدام در بهترین حالت بین 20 تا 40 کرسی به دست آورده اند.

این در حالی است که در پی رایزنی هایی که مالکی با دیگر ائتلاف های کوچک سیاسی آغاز کرده است، پیش بینی می شود وی بتواند ظرف چند روز آینده کرسی های ائتلاف خود را تا 112 کرسی افزایش دهد. مالکی همچنین مذاکراتی را با گروه های سیاسی کردی و سنی نیز آغاز کرده تا شاید بتواند به اکثریت سیاسی، آن طور که هدف خود تعریف کرده است، برسد.  

این در حالی است که مخاصمان مالکی همچنان علیه او می تازند و وی را به تقلب در انتخابات و تخلفات گسترده در این انتخابات متهم می کنند. در تازه ترین این اظهار نظرها اسامه النجیفی، رئیس پارلمان و رهبر ائتلاف المتحدون که به نظر می رسد جدی ترین مخالفت وی محسوب می شود در دیدار با سفیر ترکیه در عراق گفت: «انتخابات در فضایی بسیار بد برگزار شد به گونه ای که تخلفات و حرکت های غیر قانونی بسیاری در جریان برگزاری آن اتفاق افتادند.»

ائتلاف النجیفی 23 کرسی پارلمان عراق را به دست آورده اند که نیمی از آن از استان نینوا است. وی بارزترین چهره سنی پیروز انتخابات عراق محسوب می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مالکی الاحرار اکثریت سیاسی مقتدا صدر


نظر شما :