منابع هندی: هیچ پولی بابت نفت به ایران نپرداخته‌ایم!

۰۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۹۳۳۴۲۴ سرخط اخبار

بازتاب دیدار دوجانبه ظریف و اشتون در استانبول، تأکید وزیر خارجه ایران بر ضرورت طرح نکردن درخواست های بیش از حد از سوی طرف غربی، بازتاب سخنان یکی از فرماندهان سپاه درباره توانایی های موشکی، درخواست وزیر خارجه آمریکا از ایران و تکذیب پرداخت بدهی نفتی هند به ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
منابع هندی: هیچ پولی بابت نفت به ایران نپرداخته‌ایم!
 
به گزارش «تابناک»، موضوع دیدار وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول، از جمله مهم ترین موضوعات مربوط به ایران است که مورد توجه مطبوعات جهانی قرار گرفته است. روزنامه «تودی زمان» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد، ظریف و اشتون در دیداری از پیش اعلام نشده، با یکدیگر در استانبول ملاقات کردند.

یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود، به این روزنامه گفته مذاکرات دو طرف روز سه شنبه نیز ادامه پیدا می کند و آن ها در این دیدار ها مشغول بحث درباره «مسائل مشترک» هستند. ارزیابی روند پیشرفت مذاکرات هسته ای نیز از جمله دستور کارهای اصلی مدنظر دو طرف است.
 
منابع هندی: هیچ پولی بابت نفت به ایران نپرداخته‌ایم!
 
در همین حال، روزنامه «نشنال» امارات سخنان ظریف پیش از ترک تهران را مورد توجه قرار داده که در آن، از زیاده خواهی طرف غربی در مذاکرات انتقاد کرده است. این روزنامه می نویسد وزیر خارجه ایران اظهار داشته که قدرت های جهانی در مذاکرات درخواست های بیش از حدی مطرح کرده اند؛ اما هنوز امکان فائق آمدن بر موانع وجود دارد.

این روزنامه به نقل از ظریف می نویسد: «آن ها باید درخواست های بیش از حد را متوقف کنند. ما خط قرمز خود را داریم و آن ها نیز خواستار دریافت تضمین هایی هستند که برنامه هسته ای ما همیشه صلح آمیز بماند». با این حال، به گفته وی واقع بینی شکل گرفته در پی دور اخیر مذاکرات، می تواند طرفین را به سوی کسب نتیجه سوق دهد.
 
منابع هندی: هیچ پولی بابت نفت به ایران نپرداخته‌ایم!
 
از سوی دیگر، روزنامه «پاکستان تودی» سخنان یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران را بازتاب داده که بار دیگر تأکید کرده هیچ مذاکره ای بر سر توانایی های موشکی ایران انجام نخواهد پذیرفت. این روزنامه به نقل از سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده واحد هوا ـ فضای سپاه پاسداران می نویسد: «توانایی های دفاعی ایران، در دستور کار هیچ مذاکره ای نخواهد بود؛ در عین حال، ایران توانایی دفاعی و موشکی خود را ارتقا خواهد داد».

پاکستان تودی اشاره می کند، به گفته سردار حاجی زاده، دانش فنی موشکی ایران کاملاً بومی است. به گفته وی، فشارهای غرب بر ایران بر سر برنامه هسته ای، با هدف زمینه سازی برای طرح موضوعات موشکی صورت می گیرد. 
 
منابع هندی: هیچ پولی بابت نفت به ایران نپرداخته‌ایم!
 
در میان دیگر مطالب، درخواست آمریکا از ایران برای آزادی یکی از تفنگداران سابق این کشور، مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «واشنگتن اگزمینر» در این زمینه می نویسد جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با انتشار یک «درخواست محترمانه» از ایران، خواستار آزادی تفنگدار سابق این کشور شده که از سال ۲۰۱۱ به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده است.

در عین حال، وی زندانی بودن امیر حکمتی را ناعادلانه خوانده و مدعی شده، اتهام جاسوسی مطرح علیه حکمتی درست نیست. کری با اشاره به وضعیت خانواده این تنفگدار سابق، درخواست آزادی وی از سوی ایران را مطرح کرده است.
 
منابع هندی: هیچ پولی بابت نفت به ایران نپرداخته‌ایم!
 
در پایان در مطلبی اقتصادی، روزنامه «فایننشال اکسپرس» هند از پرداخت نکردن بدهی نفتی این کشور به ایران بنا بر توافق مقدماتی ژنو خبر داده است. این روزنامه می نویسد، منابع وابسته به دولت و بخش صنایع هند، اظهار داشته اند، این کشور در چهارچوب توافق مقدماتی هسته ای ژنو تاکنون هیچ پرداختی به ایران نداشته است. این منابع همچنین گزارش منتشره از سوی سایت وزارت نفت ایران، مبنی بر اینکه هند بخشی از مبلغ بدهی خود به ایران را در حسابی در بانک مرکزی ایران ذخیره کرده است، تکذیب نموده اند.
 

کلید واژه ها: هند ایران


نظر شما :