همکاری‌های ایران و کویت در کانون توجه منطقه

۱۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۳۳۶۴۸ سرخط اخبار

یک روزنامه کویتی نوشت : محافل سیاسی در کشورهای حوزه خلیج (فارس) و منطقه، سفر قریب الوقوع امیر کویت به ایران در صدر هیاتی عالیرتبه را در کانون توجه خود قرار داده اند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه القبس به نقل از منابع آگاه افزود : سفر امیر کویت به ایران می تواند به تقویت امنیت و ثبات منطقه کمک کند و گشایشی در روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران ایجاد نماید به ویژه اینکه کویت در زمان حاضر ، ریاست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و نیز نشست سران عرب را برعهده دارد.

 

منابع یاد شده افزودند: همه مسائل پرتنش دربرنامه کاری سران کویت و ایران قرار خواهد داشت، هر دو کشور با نگرانی، گسترش اقدام های خشونت بار و افراط گرایانه را در عراق دنبال می کنند و نگران گسترش این خشونت ها به کل منطقه هستند.

 

به عقیده این منابع، موضوع فلات قاره نیز بعد از پایان فعالیت کمیته های فنی مشترک ایران و کویت ، از سوی مسئولان دو کشور بررسی خواهد شد.

 

بنابر گزارش العالم، مسئولان ایرانی و کویتی به بررسی راه های کاستن از گسترش اقدام های خشونت بار و افراطی در عراق خواهند پرداخت.

 

القبس همچنین به نقل از حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران نوشت : سفر امیر کویت به ایران به ثبات امنیت در منطقه کمک خواهد کرد و در دیدار با وی، چالش های امنیتی از جمله افراط گرایی و روشن شدن آتش طایفه گری بررسی خواهد شد.

 

وی افزود که تهران توجه خاصی به تقویت روابط با عربستان دارد و در زمان حاضر اقداماتی متقابل درحال انجام است و امید می رود که این اقدامات نتیجه بخش باشد.

 

القبس می نویسد: منابع آگاه پیش بینی می کنند که در نشست سران کویت و ایران ، موضوع های جنجالی منطقه و نیز روابط دوجانبه بررسی شود.

 

به نوشته این روزنامه کویتی محورهایی که به احتمال زیاد بین سران ایران و کویت مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت به این شرح است :

 

- ایران کویت را درجریان نتایج مذاکرات خود با غرب (گروه 1+5) قرار می دهد و از کویت تضمین هایی درباره نیروگاه هسته ای خواهد خواست.

 

- موضوع سوریه و بازتاب های آن.

 

- وضعیت عراق و رشد افراط گرایی و نگرانی مشترک درباره ادامه رشد گروه های تندرو.

 

- روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس و نشانه های گشایش در این روابط.

 

- بررسی موضوع فلات قاره بعد از تکمیل فعالیت های کمیته های فنی مشترک میان ایران و کویت - این موضوع قبل از انجام فعالیت این کمیته ها ، مطرح نبود.

 

- تقویت همکاری تجاری ، کشاورزی و گردشگری میان ایران و کویت.

 

شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت امروز (یکشنبه) به همراه هیاتی از مسؤولان ارشد این کشور برای سفری دو روزه وارد تهران خواهد شد.

 

خبرگزاری رسمی کویت تأکید کرد که شیخ احمد الصباح و هیات همراه وی روز یکشنبه یکم ژوئیه 2014 کویت را به مقصد کشور دوست "جمهوری اسلامی ایران" ترک خواهد کرد.

کلید واژه ها: کویت امیر کویت


نظر شما :