پارلمان آینده مصر از آن ما و اخوانی ها است

خط و نشان سلفی ها برای السیسی

۱۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۹۳۳۶۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر السیسی با جریان سلفی و هوادارانش کنار نیاید آن گاه این جریان به دولت اعلام جنگ خواهد داد و اندیشه تکفیری را خواهد پذیرفت و از اخوان به دلیل همکاری با انقلابیون در انقلاب 30 ژوئن پوزش خواهد خواست.
خط و نشان سلفی ها برای السیسی

دیپلماسی ایرانی: هنوز تب معرکه انتخابات ریاست جمهوری در مصر سرد نشده بحث انتخابات مجلس به میان آمده است. گفته می شود سلفی های حزب النور در صدد هستند به کمک اخوانی ها اکثریت پارلمان پیش روی مصر را به دست آورند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، یکی از چهره های بارز حزب سلفی النور اعلام کرده است که این حزب درصدد است به کمک اخوانی ها اکثریت پارلمان آینده مصر را از آن خود کند.

محمد الاباصیری در گفت وگو با این روزنامه گفته است که حزب النور تلاش می کند پیمانی انتخاباتی که شامل عناصری از رده های دوم و سوم جماعت اخوان المسلمین و افرادی گم نام از لحاظ رسانه ای از اعضای حزب منحل شده ملی باشد را تشکیل دهد تا به این ترتیب بتواند اکثریت پارلمان آینده مصر را از آن خود کند.

وی همچنین می گوید که حزب النور با عناصری که قبلا در ساختار حزب ملی فعال بوده اند توافق کرده تا از تبلیغات حزب النور حمایت مالی کنند در مقابل آنها در مناطقی که سلفی ها نفوذ بسیار دارند با فهرست حزب النور نامزد شوند.

حزب سلفی النور همواره تلاش می کرده تا در محیطی که اخوان المسلمین نفوذ دارد خود را مطرح کند. این حزب همیشه سعی داشته است در میان آن دسته از کسانی که از اخوان المسلمین سرخورده شده اند، خود را مطرح کرده و خود را به عنوان حزبی معتقد به تساهل مطرح کند تا به این ترتیب آن دسته از افرادی که از رویکرد تروریسم اخوان رویگردان هستند به آن متمایل شوند.

الاباصیری می گوید: «حزب النور تلاش دارد بر پارلمان آینده مسلط شود. ما در کمیته پنجاه نفری بازنویسی قانون اساسی که توسط حکومت جدید بعد از اخوان به رفراندوم گذاشته شد، عضویت داشتیم برای همین انتظار داریم در تقسیم قدرت میان رئیس جمهوری، نخست وزیری و ریاست پارلمان سهمی هم ما داشته باشیم.»

حزب النور تلاش می کند پیمانی انتخاباتی که شامل عناصری از رده های دوم و سوم جماعت اخوان المسلمین و افرادی گم نام از لحاظ رسانه ای از اعضای حزب منحل شده ملی باشد را تشکیل دهد تا به این ترتیب بتواند اکثریت پارلمان آینده مصر را از آن خود کند.

الاباصیری تاکید می کند، حزب النور از مارشال عبدالفتاح السیسی به دلیل میهن پرستی اش حمایت کرد، موضوعی که در سخنرانی های رهبران حزب همواره بیان شده است. اگر چه اکثریت سلفی ها مثل اخوان اعتقادی به میهن ندارند، اعلام حزب النور به حمایت از السیسی در حقیقت تلاش برای نوعی همراهی سیاسی با او بود چرا که همه می دانستند رئیس جمهوری آینده چه سیاستی در پیش خواهد گرفت و برای این که مبادا دچار انحلال حکومتی شوند با او همکاری کردند.

وی در ادامه می افزاید: «سلفی ها در انتخابات اخیر در منبرهای مسجد به تبلیغ السیسی پرداختند و انتظار می رود در اقدامی متقابل به آنها نیز اجازه داده شود که در مساجد به ترویج نامزدهای خود برای انتخابات مجلس بپردازند. هدف ما این است بعد از این که بر پارلمان آینده مسلط شدیم بتوانیم دولتی سلفی نیز تشکیل دهیم.»

الاباصیری پارلمان آینده را به مثابه مرگ و زندگی برای جریان های سلفی دانست و تاکید می کند، آنها هم درک می کنند که اکثریت پارلمان و تشکیل دولت توسط سلفی ها طوق نجاتی برایشان در برابر اخوان محسوب می شود.  

الاباصیری سپس به سناریوهای پیش روی سلفی ها اشاره می کند و می گوید: «دو سناریو وجود دارد که هر کدامشان در تعیین آینده سلفی ها در مصر را تاثیرگذارند، یکی موفقیت آنها در تشکیل دولت بعد از این که توانستند اکثریت پارلمان را به دست آورند که در این صورت ممکن است مصر را به سرنوشت کشور شکست خورده ای که شاهد ناامنی و فروپاشی اقتصادی است رهنمون کنند و فرصت ها را برای وقوع انقلاب سوم در کشور فراهم آورند. سناریوی دیگر که بیش از هر سناریویی برای مصر قابل تطبیق است این است که سلفی ها اکثریت پارلمان را به دست آورند اما نتوانند رویای تشکیل دولت را محقق کنند. این مساله سبب می شود تا مطابق قانون اساسی جدید حزب النور منحل شود و این مساله سبب شود تا جریان سلفی و هوادارانش به دولت اعلام جنگ دهند و اندیشه تکفیری را بپذیرند و از اخوان به دلیل همکاری با انقلابیون در انقلاب 30 ژوئن پوزش بخواهند. این سناریو می تواند فاجعه آمیز باشد و لازم است دولت از هم اکنون خود را برای آن آماده کند به ویژه که اندیشه جهادی و استشهادی نزد سلفی ها بیش از اخوانی ها وجود دارد و آنها می توانند به سرعت گروه های تکفیری را برای انجام عملیاتشان بسیج کنند. در عین حالی که نیازی به چنین کاری هم ندارند برای این که ایدئولوژی آنها به تنهایی اندیشه جهاد را تقویت می کند.»

وی تصریح می کند، حزب النور از هین الآن تلاش می کند که خود دولت باشد قبل از این که دولت بخواهد آن را ببلعد، رهبران حزب به خوبی می دانند که رویارویی آنها با دولت پیش رو گریزناپذیر است و سرنوشت اخوان در هر لحظه منتظر آنها است و چیزی نجاتشان نمی دهد جز قدرت قانون اساسی در صورتی که اکثریت پارلمان آینده را به دست آورند و بتوانند دولتی تشکیل دهند که اختیارات رئیس جمهوری آینده را در قدرت کاهش دهد. آنها برای رسیدن به این هدف آمادگی دارند حتی با شیطان هم همکاری کنند.

در پایان وی اذعان می کند، ظرف روزهای آینده حزب النور و الدعوه سلفی به اخوان نزدیک خواهند شد و برخی از نامزدهای ناشناخته آنها را در فهرست حزب خود خواهند گنجاند که در آن صورت اخوان قبول خواهد کرد که بعد از الدعوه سلفی که تلاش می کند بر همه چیز مسلط شود، جایگاه دوم را داشته باشد.   

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حزب النور مصر عبدالفتاح السیسی


نظر شما :