ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از تقاضا برای صدور حکم اعدام برای افسران عراقی تا دیدار سری سعود الفیصل با پوتین

۲۲ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۳۴۲۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
تقاضا برای حکم اعدام برای افسران عراقی، دیدار سری سعود الفیصل با پوتین، آدم ربایی جدید بوکو حرام در نیجریه، اعزام نیروهای گرجی به افریقای مرکزی و حضور نیروهای ارتش تونس در مرز با لیبی از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تقاضا برای صدور حکم اعدام برای افسران عراقی تا دیدار سری سعود الفیصل با پوتین

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

 

صدور حکم بازداشت برای فرماندهان ارشد عراق

یک منبع مطلع در دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح از صدور حکم بازداشت برای سرتیپ علی غیدان، فرمانده کل نیروهای زمینی عراق، و سرتیپ عبود گنبر، معاون رئیس ستاد فرماندهی ارتش عراق، خبر داد.

به گفته این منابع همه تماس ها با این دو مقام عالی رتبه نظامی از عصر روز یکشنبه قطع شده بود تا این که ناگهان صبح روز سه شنبه از کردستان عراق سردرآوردند.

این منابع افزوده اند که آنان در تماس تلفنی با نوری مالکی توضیحاتی درباره علل ناپیداشدنشان ارائه کرده اند که مالکی را متقاعد نکرده است و در جا حکم بازداشت آنان را به سبب کوتاهی در انجام مسولیت هاشان صادر کرده است.

در همین راستا منابع مطلع در نیروهای پیشمرگه کردستان خبر دادند که غیدان و گنبر ساعت ده صبح روز دوشنبه با ماشین های شخصی و لباس شخصی و بدون محافظ وارد کردستان عراق شده اند.

این در حالی است که یکی از مقام های ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی گفته است که وی از دستگاه قضایی خواسته برای برخی از افسرهای خطاکار و فراری از خدمت حکم اعدام صادر شود.

 

اعزام نیروهای نظامی گرجستان به افریقای مرکزی

جورجی مارگفیلاشفی، رئیس جمهوری گرجستان اعلام کرد، کشورش برای مقابله با خشونت های طایفه ای در افریقای مرکزی و در راستای حفاظت از صلح جهانی به افریقای مرکزی نیروی نظامی می فرستد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی همچنین گفت که گرجستان با این کار مسئول بودن خود را در قبال صلح جهانی به جهانیان اثبات خواهد کرد.

وزارت دفاع گرجستان اعلام کرد، در پی دستور رئیس جمهوری 140 سرباز برای مشارکت در عملیات اروپا – افریقا برای بازگرداندن صلح به افریقای مرکزی به بانگی، پایتخت این کشور اعزام خواهند شد.

 

دیدار سری سعود الفیصل با پوتین

دیمیتری بیسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه طی یک یا دو هفته اخیر با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان دیدار داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی این خبر را ضمن اعلام خبر تماس تلفنی این دو که روز سه شنبه انجام شد به اطلاع خبرنگاران رساند.

وی از گفتن مکان و موضوعات مورد بحث میان دو طرف خودداری کرد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وزیر امور خارجه عربستان با رئیس جمهوری روسیه تماس تلفنی داشته و در این مکالمه تلفنی بر ضرورت حل سیاسی و دیپلماتیک بحران سوریه تاکید شده است.

 

آدم ربایی جدید بوکو حرام در نیجریه

در حالی که هنوز نتیجه آدم ربایی نزدیک به دو ماه پیش گروهک تروریستی بوکو حرام که طی آن دویست دانش آموز دختر نیجریه ای توسط این گروه ربوده شده و به مکان نامعلومی انتقال یافتند، مشخص نشده است، منابع خبری گزارش می دهند که این گروه 20 جوان را در شمال شرق نیجریه ربوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که این گروهک وابسته به القاعده هفته پیش نیز حمله ای را به ایالت بورنو در نیجریه انجام داده بود و صدها نفر را به قتل رسانده بود.

هنوز خبری از سرنوشت این 20 جوان ربوده شده مخابره نشده است.

 

سرمایه گذاری جوان ترین سرمایه گذار عربستانی در اروپا

عطیل توزار، 31 ساله جوان ترین سرمایه گذار عرب در فوتبال اروپا محسوب می شود که که عمده سرمایه گذاری خود را در تیم فوتبال سالزبوری سیتی انگلیس انجام داده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، در پی این اقدام توزار قراردادی را با خالد بن بندر، جوان 19 ساله عربستانی منعقد کرد تا وی نخستین جوان عربستانی باشد که در لیگ فوتبال انگلیس مشغول به بازی می شود.

تا کنون هیچ کدام از بازیکنان فوتبال عربستان در لیگ های معتبر اروپایی به ویژه انگلیسی سابقه حضور نداشته اند.

منابع خبری گزارش دقیقی از میزان سرمایه گذاری این جوان عربستانی در لیگ فوتبال انگلیس منتشر نکرده اند اما گفته می شود وی با پرداخت بیش از یکصد میلیون دلار بخش عمده ای از سهام این باشگاه را خریداری کرده و مدیریت آن را بر عهده گرفته است.

 

اتهام آزار جنسی در میدان التحریر به اخوان بسته شد

چهره های مصری آزار جنسی صورت گرفته در میدان التحریر را که در پی تجمع مردم خوشحال از پیروزی عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت را به اخوان المسلمین نسبت دادند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، میرفت التلاوی، رئیس شورای ملی زنان مصر در این باره گفت: «هدف از این کار افساد شادی مردم مصر به مناسبت پیروزی عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری و تخریب وجهه انقلاب 30 ژوئن بوده است.»

وی همچنین گفت: «بنا به شواهد به دست آمده عناصری وابسته به اخوان المسلمین در پی این کار در میدان التحریر بوده است.»

التلاوی از ائمه جماعات مساجد خواست حمله ای تبلیغاتی در نکوهش عمل زشت و ناپسند آزار جنسی زنان از طریق منبرهای مساجدشان انجام دهند تا مخاطرات این حرکت ناپسند از جامعه دور شود.

 

فرار بیش از 500 افسر ارتش به کردستان عراق

مهدی حاجی، نماینده پیمان کردستانی، خبر داد که بیش از 500 افسر عالی رتبه ارتش عراق با لباس شخصی به مناطق ایالت کردستان فرار کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری وای نیوز، او گفت که بیشتر افسران امنیتی که حدود 500 افسر عالی رتبه محسوب می شوند به کردستان پناه آورده اند در حالی که سلاحی به دست و لباس نظامی به تن نداشته اند و برخی شان از مناطقی بوده اند که هیچ ناامنی در آن ها دیده نمی شده است.

او بر ضرورت برپایی تشکیلات نظامی و امنیتی جدید در رویارویی با داعش تأکید کرد و گفت که تروریست های داعش به مقرهای امنیتی دست یافته اند.

 

حضور تانک های تونسی در مرز لیبی

نیروهای نظامی تونس تانک ها و توپ خانه های خود به همراه دیگر سلاح های سنگین خود را در مرز تونس و لیبی مستقر کردند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، هلال احمر تونس نیز حضور خود را در مرزهای مشترک دو کشور تقویت کرده و خود را برای مقابله با ناامنی های حاکم بر لیبی آماده کرده است.

حسین الزرقی، وکیل و فعال سیاسی در این باره گفت: «شهر مرزی بن قردان روز سه شنبه شاهد عبور سه تانک ارتش تونس به سمت مرز لیبی بود. ارتش تونس این اقدام را در پی بروز ناآرامی در لیبی و احتمال سرایت آن به تونس انجام داده است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: تونس گرجستان


نظر شما :