روسیه انتقال گار به اوکراین را قطع کرد

۲۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۷ کد : ۱۹۳۴۴۲۹ سرخط اخبار

همزمان با تمام شدن مدت ضرب الاجل پرداخت و ناکامی مذاکره کنندگان برای دستیابی به توافقی در خصوص قیمت های گاز و صورت حساب های پرداخت نشده، روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد، انتقال گاز به اوکراین را متوقف می کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی کوپریانف، سخنگوی شرکت گازپروم گفت: از آنجایی که اوکراین تا امروز هیچ مبلغی پرداخت نکرده، مسکو دیگر هیچ دلیل قانونی برای انتقال گاز به اوکراین ندارد.

وی افزود: شرکت گازپروم تنها مقدار گازی که اوکراین مبلغ آن را پرداخت کرده، منتقل می کند و میزان گازی که مبلغ آن پرداخت شده صفر است.

انتقال گاز به اروپا طبق برنامه ادامه می یابد و اوکراین ملزم است تا مطمئن شود که این میزان گاز به دست مشتریان اروپایی خواهد رسید.

شرکت گازپروم در بیانیه ای گفت: به کمیسیون اروپا اطلاع داده شده بود که اگر اوکراین بخواهد مبلغ گاز انتقالی را پرداخت نکند، احتمال قطع گاز وجود دارد.

اوکراین همواره پرداخت مبلغ گاز دریافتی برای گرمایش منازل و ادامه کار صنایعش را به تعویق انداخته است.

شرکت گازپروم به ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سرنگون شده اوکراین هم هزار متر مکعب گاز را با تخفیف 268.50 دلار می فروخت. این مبلغ اول آوریل سال جاری میلادی لغو و به 485 دلار برای هر هزار متر مربع گاز افزایش یافت. شرکت گازپروم تاخیر در پرداخت مبالغ را تحمل کرده اما در حال حاضر می گوید که اوکراین از سال گذشته و سال جاری میلادی 4.458 میلیارد دلار برای گاز به روسیه بدهکار است.

روسیه به اوکراین فرصت داده بود تا ساعت 9 صبح امروز به وقت کی یف 1.95 میلیارد دلار بابت صورتحساب های قبلی پرداخت کند. از این رو با تمام شدن مهلت ضرب الاجل پرداخت شرکت گازپروم در بیانیه ای گفت: از این پس پیش از انتقال گاز مبلغ توافق شده را دریافت می کند.

شرکت گازپروم افزود کل بدهی اوکراین به این شرکت 4.5 میلیارد دلار است.

معاون نخست وزیر روسیه گفت، تصمیم گیری ها درباره اقدامات آتی در رابطه با اوکراین پس از نشست الکسی میلر، مدیر عامل شرکت گازپروم و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اتخاذ می شوند.

کلید واژه ها: اوکراین گازپروم شرکت گازپروم


نظر شما :