تاکید آلمان به امریکا و اروپا

برای مهار داعش با سوریه همکاری کنید

۰۷ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۲ کد : ۱۹۳۴۸۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اطلاعاتی رسیده حاکی از آن است که دولت اسلامی در عراق و شام، داعش، اقدام به صادرات نفت عراق کرده و از درآمدهای ناشی از آن هزینه‌های فعالیت‌های تروریستی خود را تامین می‌کند.
برای مهار داعش با سوریه همکاری کنید

دیپلماسی ایرانی: تحرکات دولت اسلامی در عراق و شام، داعش، بیش از پیش باعث نگرانی ها غربی ها شده است. نگرانی آنها از این است که ثروت و سلاح روز به روز در حال افزایش آنها باعث شود تا گروه های مسلح وابسته به آنها حکومت خودمختاری در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه به وجود آورند که تبدیل به پایگاهی برای آنها برای صادرات تروریست به کشورهای آنها شود.

یک دیپلمات غربی در گفت وگو با روزنامه القدس العربی، چاپ لندن در این باره می گوید: «پیشروی های جغرافیایی و میدانی گروه داعش سبب شده است تا غربی ها به شدت از این بابت نگران شوند و این مساله سبب شده است تا روابط تازه ای میان اروپا با سوریه شکل بگیرد.»

وی که بر مخفی ماندن نامش تاکید دارد، در ادامه می گوید: «موضوع داعش اروپایی ها را بر آنها داشته است تا هماهنگی های بیشتری را با دمشق آغاز کنند تا بتوانند در برابر تحولات اخیر بایستند. فعالیت های داعش نگرانی شدید غربی ها را به دنبال داشته است و آنها را بر آن داشته به دور از تاثیرات تحولات جاری در روابطشان با دمشق از در دوستی با دمشق بر آیند و قهرمان بازی را کنار بگذارند.»

یک دیپلمات اروپایی که او نیز خواسته است نامش فاش نشود، در گفت وگو با رونامه القدس العربی در این باره می گوید: «در طول روزهای گذشته سازمان های امنیتی امریکا و دیگر پایتخت های اروپایی دریافته اند که صدها نفر از نیروهای جبهه النصره و شبکه جبهه اسلامی و گردان های التوحید و گردان های اسلام گرای رادیکال دیگر که جدای از جبهه النصره هستند به دلایل مسائل مالی و منازعات منطقه ای و گرایش های رادیکال به داعش پیوسته اند.»

این دیپلمات تاکید می کند، عربستان اطلاعات بسیاری در این زمینه در اختیار سازمان های امنیتی غربی قرار داده و گفته است که اطلاعات دقیقی درباره تعداد آنها دارد.

این دیپلمات اروپایی همچنین تصریح کرده است، سازمان امنیت امنیت فدرال آلمان، که سازمان امنیت خارجی این کشور را نیز بر عهده دارد و مستقیما با صدراعظم آلمان در ارتباط است، به همتایان خود در پاریس و لندن و واشنگتن پیام فرستاده و تاکید کرده است که باید با دمشق و سازمان های امنیتی آن در ارتباط کامل بود تا اطلاعات میدانی دقیق و تعداد نفرات مرتبط با جریان های رادیکال را از طریق آن به دست آورد. به گفته این سازمان اکنون نیروهای داعش در مرز دمشق متمرکز هستند و سازمان امنیت سوریه می تواند تمامی تحرکات آنها در نوار مرزی شرقی خود و در غرب عراق و مناطق شمالی را زیر نظر بگیرد.

وی همچنین می گوید که سازمان امنیت آلمان در حال حاضر با دمشق در این زمینه وارد تعامل شده و از طریق کانال های سیاسی و از طریق حکومت آلمان تلاش می کند تا همکاری هایی را در این زمینه با حکومت سوریه آغاز کند.

از سوی دیگر ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: «اطلاعاتی به دست ما رسیده است که نشان می دهد دولت اسلامی در عراق و شام، داعش، اقدام به صادرات نفت عراق کرده و از درآمدهای ناشی از آن هزینه های فعالیت های تروریستی خود را تامین می کند.»

به گزارش القدس العربی وی که در برابر خبرنگاران سخن می گفت، همچنین تاکید کرد، فعالیت گروه های تروریستی در خاورمیانه اکنون به فراتر از مرزهای خاورمیانه رسیده است و می رود تا امنیت دیگر کشورها را نیز تهدید کند. ما از این بابت بسیار نگرانیم و این نگرانی زمانی افزایش می یابد که می بینیم داعش با کنترل بر برخی چاه های نفتی عراق به صورت غیر قانونی اقدام به صادرات نفت از این کشور کرده است و درآمدهای نامشروع کسب می کند. این مساله می تواند فعالیت های تروریستی این گروه را به شدت تقویت کند.

داعش نزدیک به سه هفته پیش حمله ای همه جانبه به کمک برخی گروه های بعثی به عراق انجام داد و توانست کنترل موصل، دومین شهر بزرگ عراق را به دست بگیرد. این گروه رادیکال نزدیک به القاعده در عین حال توانسته است کنترل مرزهای عراق و سوریه را به دست بگیرد و منطقه ای یکپارچه با مناطق شرقی سوریه به وجود آورد. این گروه همچنان در حال جنگ با ارتش عراق است و تصرف بغداد را هدف خود قرار داده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11
 

کلید واژه ها: داعش عراق سوريه


نظر شما :