نامه سرگشاده مسعود بارزانی به مردم عراق

۱۸ تیر ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۹۳۵۵۴۰ سرخط اخبار

مسعود بارزانی در نامه ای سرگشاده به مردم عراق تاکید کرد: اینکه عراق یک کشور یکپارچه در این مرحله حساس باقی بماند در گروی تامین منافع اقشار مختلف و بهبود روند سیاسی و مشروعیت بخشیدن به نهادهای دولتی است.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت الوطن العربی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در نامه ای سرگشاده به مردم عراق گفت: ما در حال حاضر که مرحله حساسی از مراحل ساخت عراق جدید را پشت سر می گذاریم تاکید می کنیم که عراق پایدار و متحد در گروی تامین منافع همه اقشار آن و برآورده شدن خواسته های مشروع مردم است.

وی افزود: در صورتی که پایه های لازم برای تشکیل دولت دموکرات مدنی و برپایی نهادهای آن براساس قانون اساسی و حفظ استقلال آن تشکیل نشود تحقق این امر ممکن نیست.

رئیس اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: چنین مشروعیتی ایجاب می کند که راهکارهایی تدوین شود که مانع از تکروی در قدرت و دیکتاتوری شود و اصلاح شرایط نیز ایجاب می کند که وضعیت سیاسی کشور بهبود یافته و این مهم تنها از این طریق رسیدن تمام طوایف به حقوق خود و پایان تنش های مذهبی تحقق می یابد.

وی همچنین تاکید کرد که پافشاری نوری مالکی، نخست وزیر عراق که دوره ریاستش پایان یافته است، برای دنبال کردن روش وی در اداره امور کشور و اصرارهایش برای کاندیداتوری جهت تصدی مجدد پست نخست وزیری اقدامی بسیار غیر سازنده است.

مسعود بارزانی عنوان داشت: تبلیغات ظالمانه علیه مردم کردستان و رهبران آن در حال افزایش است و تلاش هایی صورت می گیرد تا کردها مسئول فروپاشی تاسف بار نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی عراق خوانده شوند. فروپاشی نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی عراق باعث شد تا گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های مشکوک وارد شهرها و مناطق ارزشمند عراق شوند.

از سوی دیگر مسعود بارزانی پس از دیدارش با هیاتی از حزب دموکرات کردستان گفت: کردها به اراده اقشار مختلف مردم کرکوک احترام می گذارند و با اراده خود کاری خواهند کرد که این استان نمونه ای از همزیستی در منطقه و جهان باشد.

وی با بیان اینکه بحران ها و اجرای سیاست های اشتباه عرصه ای را برای افراد میانه رو از اهل تشیع و تسنن باقی نمی گذارد گفت: بحران های عراق با گذر روزها عمیق تر می شود و ما ظرف ده سال اخیر تمام راه ها را امتحان کردیم تا بتوانیم با عراق بمانیم اما موفق نشدیم و علت آن صاحبان قدرت در بغداد و فرهنگ تسلط و سلطه جویی است.

وی در خصوص برگزاری همه پرسی و تعیین سرنوشت عنوان داشت: تصمیم برای استقلال و در نظر گرفتن نظر مردم تصمیمی است که در زمان و مکان مناسب مطرح شده است.

کلید واژه ها: بارزانی


نظر شما :