محمد حسنین هیکل پیش‌بینی کرد

سرنوشت صدام در انتظار مسعود بارزانی

۲۲ تیر ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۳۵۷۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
هیکل گفت: «انتظار من این است که تا قبل از سال 2014 اقتصاد کردستان از هم فرو بپاشد و بعد از آن اقلیم تجزیه شده و جنگی تمام عیار میان سلیمانیه و اربیل در بگیرد.»
سرنوشت صدام در انتظار مسعود بارزانی

دیپلماسی ایرانی: محمد حسنین هیکل، روزنامه نگار و تحلیلگر مشهور مصری درباره اقدامات اخیر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق برای سوء استفاده از اوضاع پیش آمده در این کشور برای اعلام استقلال کردستان در گفت وگو با روزنامه الاهرام، چاپ قاهره هشدار داد که وی با ورود به کرکوک و تصرف آن اشتباه صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق در حمله به کویت را تکرار کرد و پیش بینی کرد که دستاوردهای اقتصادی اقلیم کردستان تا قبل از پایان سال جاری میلادی از بین برود.

به گزارش پایگاه خبری عراقی المسله، وی درباره اقدامات مسعود بارزانی گفت: «وی با این کارها دروازه های جهنم را به روی کُردها گشود و خود را در مخمصه ای بی پایان قرار داد. ورود نیروهای کرد به کرکوک مرا به یاد ورود صدام حسین به کویت انداخت. آن موقع صدام با آن اقدام زیان بارش چه بلایی بر سر عراق آورد و در نهایت خود را به نابودی کشاند اکنون مسعود بارزانی نیز مشابه همان اقدام را کرده است و با ورود غیر قانونی اش به کرکوک خود را در مخمصه ای گرفتار کرده که مرا به یاد سرنوشت صدام حسین و مردم عراق می اندازد.»

وی پیش بینی کرد که دستاوردهای اقتصادی اقلیم کردستان تا قبل از پایان سال جاری از بین برود و اقتصاد کردستان به وضعیت بسیار بدی برسد.

هیکل همچنین گفت: «انتظار من این است که تا قبل از سال 2014 اقتصاد کردستان از هم فرو بپاشد و بعد از آن اقلیم تجزیه شده و جنگی تمام عیار میان سلیمانیه و اربیل در بگیرد.»

پیش از این بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده بودند که ذخایر استراتژیک اقتصادی اقلیم کردستان به دلیل قطع ارتباطاتش با بغداد و جنوب عراق به زودی پایان یابد و در صورت عدم حل مشکلات اربیل با بغداد ظرف یک تا دو ماه آینده بحران اقتصادی شدیدی دامنگیر اقلیم کردستان شود.

هیکل در پاسخ به این سوال که نیروهای پیشمرگ تا چه اندازه می توانند به مسعود بارزانی برای رسیدن به اهدافش به ویژه در رابطه با اعلام استقلال کردستان کمک کنند، گفت: «این نیروها بسیار ضعیف هستند و فرماندهان آنها بر آمده از خانواده های فاسد کردی هستند. برای همین در نخستین درگیری شاهد فروپاشی این نیروها خواهیم بود.»

این نویسنده و روزنامه نگار مشهور جهان عرب نسبت به سرنوشت ملت کردستان و مسعود بارزانی خانواده او ابراز نگرانی کرد و از رهبران کرد خواست با درایت بیشتری با اوضاع برخورد کنند و از کشاندن عراق و کردستان به پرتگاه جنگ های خونین بی سرانجام اجتناب کنند.

نزدیک به 10 روز پیش مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با حضور در پارلمان محلی این منطقه از نمایندگان آن خواست تا کمیته ای برای برگزاری رفراندوم عمومی اعلام استقلال کردستان از عراق تشکیل دهند. وی در سه جولای سال جاری نیز گفته بود که ماده 140 قانون اساسی عراق به ثمر نشسته و با ورود نیروهای پیشمرگ کرد به مناطق مختلف مورد منازعه که در پی عقب نشینی ارتش و پلیس عراق از آنها صورت گرفت به آن چه مدت ها بر سر آن درگیری بود، پایان داد.

وی در 29 ژوئن نیز با شرکت در کنفرانس مشترک با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود: «ورود نیروهای کرد پیشمرگ به استان کرکوک موضوعیت ماده 140 قانون اساسی عراق که متعلق به مناطق مختلف مورد منازعه است را پایان داد.»

وی همچنین گفته بود: «نیروهای پیشمرگ در مناطق مختلفی که ماده 140 قانون اساسی بر آنها تاکید کرده بود، بعد از عقب نشینی نیروهای ارتش و پلیس و ادوات نظامی آنها مستولی شدند و جلوی پیشروی نیروهای داعش را گرفتند.»

بارزانی همچنین گفته بود: «10 سال منتظر حکومت اتحادیه جمهوری عراق برای حل قضایای مناطق مورد اختلاف بر اساس ماده 140 نشستیم ولی به هیچ نتیجه ای نرسیدیم. ورود نیروهای پیشمرگ به این مناطق باعث حمایت از آنها شد و از سقوط آنها به دست گروه های تروریستی بعد از عقب نشینی نیروهای دولتی از آنها جلوگیری کرد. برای ما ماده 140 به ثمر نشست و به پایان رسید و از الآن نباید درباره آن صحبت کرد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مسعود بارزانی اقلیم کردستان پیشمرگ صدام کرکوک


( ۲ )

نظر شما :