نقشه هایی که نقش بر آب شدند

ضربه سنگین کرکوک به بارزانی

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۶۲۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
سید علی موسوی خلخالی می نویسد: کل اتفاقات پیش آمده در ماجرای کرکوک به نظر می رسد یک برنده و یک بازنده روشن دارد؛ برنده آن محمد شیاع السودانی و بازنده آن مسعود بارزانی است که گفته می شود از خشم تمام تماس های تلفنی خود را قطع کرده است و حتی حاضر به ملاقات با نزدیکانش هم نیست. 
ضربه سنگین کرکوک به بارزانی

دیپلماسی ایرانی: کرکوک چند روز گذشته را به سختی گذراند. زد و خوردی که شنبه شب در این شهر روی داد که به گزارش خبرگزاری فرانسه طی آن 3 نفر کشته و 16 نفر زخمی شدند شبی تلخ را برای اهالی این شهر رقم زد. 

قصه از آنجا آغاز شد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، یکشنبه هفته گذشته به ارتش دستور داد مقرهای خود را تخلیه کند و به مقامات اقلیم کردستان تحویل دهد. به موجب این دستور دستکم 33 مقر ارتش تخلیه و به نیروهای اقلیم کردستان واگذار شد. این اتفاق با مخالفت شدید برخی از مردم محلی از جمله ترکمن ها و نیروهای الحشد الشعبی مواجه شد که آن را گناهی نابخشودنی توصیف کردند و در اعتراض به این اقدام جلوی ورود کامیون های ارتش برای تخلیه مقرهای نظامی را گرفتند، در برابر مقرهای ارتش تجمع کردند و در روزهای پایانی هفته گذشته به بستن جاده اربیل – کرکوک اقدام کردند. در پی آن فضای شهر ملتهب شد. ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری اعلام کرد که تحویل کرکوک به اقلیم کردستان به موجب توافقی بوده که در ابتدای تشکیل دولت، محمد شیاع السودانی قول آن را به مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان داده بود. اما اظهارات مقامات عراقی نه تنها فضا را آرام نکرد بلکه بدتر بر آتش التهاب افزود. به دنبال این اتفاقات و برای اینکه دولت از تصمیم خود منصرف نشود، مسعود بارزانی به نیروهای نظامی اقلیم کردستان دستور داد به زور اسلحه وارد کرکوک شوند و مقرهای تخلیه شده را تصاحب کنند و با معترضان درگیر شوند. با این دستور، شهر فضای جنگی به خود گرفت و آشوب سراسر شهر را درنوردید. به گونه ای که مردم کرکوک شنبه شب را با صدای گلوله و فریاد و آتش به صبح رساندند. همان شب دولت به منع آمد و شد دستور داد تا شاید کمی از التهابات بکاهد. 

اما به نظر می رسد کل این جریان یک روی سکه دارد، روی سکه دیگر، صبح روز یکشنبه نمایان شد. وقتی که دادگاه عالی فدرال عراق به عنوان عالی ترین نهاد قانونی کشور، به لغو توافق دولت دستور داد و انتقال پایگاه های نظامی ارتش در کرکوک به نیروهای اقلیم کردستان را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت. در پی آن فضای ملتهب شهر آرام شد و دولت نیز منع آمد و شد را لغو کرد. با این دستور قضایی، نیروهای اقلیم مجبور شدند کرکوک را ترک کنند. 

کل این اتفاقات به نظر می رسد یک برنده و یک بازنده روشن دارد؛ برنده آن محمد شیاع السودانی و بازنده آن مسعود بارزانی است که گفته می شود از خشم تمام تماس های تلفنی خود را قطع کرده است و حتی حاضر به ملاقات با نزدیکانش هم نیست. 

تا الآن السودانی هر آنچه قول و قرار به مسعود بارزانی داده بوده را یک به یک کنار گذاشته است. از اختصاص بودجه 17 درصدی به علاوه مطالبات معوقه اقلیم کردستان گرفته تا اجازه دادن به اقلیم کردستان برای صادرات نفت بدون مراجعه به دولت مرکزی در بغداد، و حالا هم موضوع پیوستن کرکوک به اقلیم کردستان که شکستی سنگین برای حزب دموکرات کردستان محسوب می شود. 

درباره بودجه، در نهایت آن چیزی رقم خورد که به هیچ وجه باب میل اقلیم کردستان نبوده است. از سهم 17 درصدی که دولت اقلیم برای آن نقشه کشیده بود صرفا 14 درصد تحقق یافت که آن هم منوط به تحویل مطالبات قبلی از درآمدهای نفتی اقلیم کردستان به دولت مرکزی است. دولت می گوید این مصوبه مجلس است و در آن دخل و تصرفی ندارد و مطابق قانون لازم الاجراست. دولت اقلیم نیز خورده می گیرد که دولت برای این خواسته مجلس هیچ گونه رایزنی نکرده است. 

برسر صادرات نفت از کردستان نیز مقامات اقلیم می گویند هر چه تا کنون گفت وگو شده راه به جایی نبرده و مقامات دولت مرکزی بعد از ملاقات های مکرر رفته رفته حرف های خود را پس گرفته اند و اکنون مذاکرات به بن بست رسیده است. اگرچه اذعان دارند که به تداوم مذاکره با بغداد پایبند می مانند. در پاسخ دولت مرکزی می گوید که لغو صادرات نفت از اقلیم کردستان به دستور دادگاه عالی فدرال بوده است و دولت به هیچ وجه نمی تواند خلاف دستور دستگاه قضایی عمل کند. مطابق دستور قضایی دادگاه فدرال شرکت سومو (شرکت ملی صادرات نفت عراق) تنها مرجع صادرات نفت عراق است.  

حالا شکست تلاش های بارزانی برای بازگرداندن کرکوک به اقلیم کردستان سومین ضربه ای است که مسعود بارزانی متحمل می شود. به ویژه که الآن دولت می تواند بگوید اقدامات لازم را انجام داده و این دادگاه عالی فدرال بوده که اجازه پیوستن کرکوک به اقلیم را نداده است. مضافا بر آن، دولت توانسته با زیرکی خود را از رویارویی با افکار عمومی بر سر کرکوک، کنار بکشد و اکنون اقلیم کردستان خود را در برابر افکار عمومی خشمگینی می بیند که چاره ای جز کوتاه آمدن در برابر آنها را ندارد. 

مطابق با اصل 140 قانون اساسی انضمام کرکوک به اقلیم کردستان باید به رفراندوم گذاشته شود اما از سال 2003 تا کنون به دلیل حساسیت شدید موضوع و مخالفت شدید افکار عمومی غیرکردی – اعم از شیعی و سنی – دولت ها تا کنون جرات انجام این کار را نداشته اند.  

به این ترتیب به نظر می رسد اقلیم کردستان به قدری در موضع ضعف قرار گرفته است که چاره ای جز پناه بردن به بغداد ندارد، حتی اگر آن قدر خشمگین باشد که نقشه هایش را نقش بر آب رفته ببیند. اربیل اکنون آن قدر تحت فشار داخلی است که چاره ای ندارد جز اینکه به مصالحه با بغداد تن دهد. هرچه باشد، اقلیم کردستان باید حقوق های معوقه کارمندان خود را بدهد که برخی از آنها نزدیک به 8 ماه است حقوق نگرفته اند، و این در صورتی امکان پذیر است که با بغداد به تفاهم برسد.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: کرکوک استان کرکوک ماده 140 قانون اساسی عراق مسعود بارزانی محمد شیاع السودانی اقلیم کردستان اقلیم کردستان عراق اقلیم دولت اقلیم سید علی موسوی خلخالی


( ۴۵ )

نظر شما :

کوروش ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۱
جولان پانترکها در دیپلماسی به اصطلاح ایرانی. بله دقیقا مشکل همانجاست که قانون اساسی عراق انجام نشد چون هم اعراب و هم ترکمن‌ها می‌دانند نتیجه آن چیست.
ایرانی ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۵
کوروش عزیز از اظهارات مبارک جناب عالی این چنین بر می آید که حضرات عالی از تروریست های جان برفک کردی هستید ولی این را بدان که حشدالشعبی و سپاه عزیز هارت و پرت زیادی شما تروریست های وطن فروش را زیاد تحمل نمی کنند برسد روزی که اقلیمک منحوس کردستان عراق از نقشه محو شود کور شود هر آنکس که نتواند سیاست و توان نظامی ملت مسلمان ایران و عراق را ببیند .
فرهاد ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۸
باعث شگفتی است که نویسنده هنوز از ساختار سیاسی عراق و اقلیم کردستان اطلاع ندارد ولی تحلیل می‌کنند! مگر همه اقلیم کردستان حزب دموکرات است!؟ اتفاقا اکثر کرسی های مجلس در کرکوک متعلق به اتحادیه میهنی به رهبری طالبانی هاست و اگر هم ضربه ای به کسی وارد شود مسلما به بارزانی نخواهد بود. ضمنا این همه خوشحالی در لحن نویسنده از اتفاقات اخیر و کشته شدن غیرنظامی ها معلوم نیست از کجا نشات می‌گیرد. اگر به خاطر ظلم به کردهاست، باید گفت که صدام هم نتوانست کردها را از کرکوک بیرون کند. این دست اندرکاران فعلی که جای خود دارند.
حامد ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۰
جناب به اصطلاح ایرانی ما تجزیه طلبتر و وطنفروش تر از شما پانترکها در ایران نداریم. و هیچ کس اندازه شماها در طول تاریخ منطقه آدم نکشته و نسل کشی نکرده است. پس حد خودتان را بدانید و اگر می‌خواهید عربده بکشید به دشت‌های آسیای میانه برگردید.
Aysan Maral ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۴
چه کسی شناسنامه ها و تمام اسناد بومیان کرکوک را سوزانده است؟ آیا غیر از تروریست های بارزانی کس دیگری است؟ چرا این کار را کردند؟ پاسخ واضح است زیرا ترکها در آنجا اکثریت بودند. کردها مانند ارمنیان باید بیاموزند که در صلح با همسایگان خود ترک کنند.
کردستان ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۴
جناب موسوی خلخالی چطور کردها حمله کرده اند ولی ۴ جوان غیرنظامی کرد کشته شده‌اند؟
عبدالرضا ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۷
شهر کرکوک از قدیم شهر تورکمن ها بوده و هست علیرغم عرب سازی صدام و کردیزه کردن بارزانی همچنان تورکمن ها حرف اصلی را خواهند زد
کامل ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۲
کشورهای خاورمیانه باید یک بار برای همیشه مساله کردها رو قاطعانه بدون ترس از محافل حقوق بشری حل کنند
ایرانی ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۵
چقدر دروغگویی راحت شده است. نویسنده بدون ترس دروغ می‌گوید و طوری صحبت می‌کند که انگار از خوابگاه مسعود بارزانی خبر دارد! ولی به اصل قضیه و اینکه کشته شدگان چه کسانی هستند و توسط چه کسی کشته شده اند اشاره ای نمی‌کند. معلوم نیست منبع این اطلاعات مانند بسیاری دیگر از توهمات پانترکی دیگر چه هستند.
کامران ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۲۳
بنا بر امار تا قبل از به روی کار امدن حزب بعث ۵۴ درصد کرکوک ترکمن ها بوده اند و مابقی کرد و عرب و اشوری .مواقعی اعراب و مواقعی اکراد سعی در نابودی هویت این منطقه داشته اند .بسیاری از ترکمن ها به این جهت به سایر مناطق مهاجرت کرده اند و از جمله بغداد که میزبان جمعیت زیادی از انها بوده .
به فرهاد ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۷
به فامیلی نویسنده دقت کن تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ، هفته پیش فیدان وزیر خارجه ترکیه به کرکوک رفت و با سران ترکمن با پرچمی جعلی دیدار کرد این هفته جنگ و دعوا بین ترکمنها و کردها و عربا راه افتاد البته بارزانی هم که با ترکیه متحد شده مقصره هرجا سخن از ترکیه است نام زیبای تفرقه قومی و جنگ و درگیری میدرخشد از ایران هم امثال همین جناب موسوی خلخالی همراهی میکنن با ترکیه خطاب به دیپلماسی ایرانی هم میگم ما به حد کافی در طول تاریخ فیض بردیم از تصمیمات و تفکرات ترکان اردبیل و آذرباییجان الانم به حد کافی کانال و رسانه و ... دارن همدان تورکلری ، رشت تورکلری ، سنندج تورکلری ، ارتش توران و ...که جدیدا چون ترکیه تو کتابهای تاریخیش نوشتن اتراک آذرباییجان از مغولستان اومدن تو کانالهایی مثل ارتش توران خودشون و از نسل مغلولها میدونن دیگه خواهشا میایم دیپلماسی ایرانی تحلیل بخونیم مطالب پانترکها رو به خوردمون ندید برن تو همون کانال ارتش توران مطلب بنویسن خریدار بیشتر داره نویسنده چرا از نقش وزیر خارجه ترکیه و دیدارش با ترکمنها نمیگه ؟ راستی این مداحیهای پانترکی ترکمنهای عراق از کجا خط میگیره ( نه عرب نه فارسم تورکم آقا ) ؟ بعضی ترکمنهای عراق امام حسین و هم به فرماندهی ترکیه دارن وارد بحثهای قومی قبیله ای میکنن
کوروش ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۸
پانترک جان زیاد حرص نخور. شما ترکها از داعش حمایت کردید بعد ما تروریست هستیم!؟ زمانی که کردها با آرامش در کرکوک زندگی می‌کردند نه چیزی به اسم ترک در آنجا وجود داشته و نه ترکمن. بله تعدادی از این تروریستها در زمان حمله داعش مجازات شدند چون با داعش همکاری می‌کردند و کمترین کاری برای دفاع از شهر نمی‌کردند. به امید خدا بقیه مهمانان مزدور ترکیه هم به همان ترکیه یا مغولستان برمی‌گردند تا در آنجا به خلافکاری هایشان با آرامش ادامه دهند.
آبتین ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۴
بسیار باعث تاسف است که شخصی با این تفکرات افراطی می‌تواند مطالب غیرواقع منتشر کند و در عین حال سردبیر هم باشد. جناب موسوی شما زمانی که داعش در اوج بود و عربها و ترکمن‌ها در زمان نزدیک شدن داعش به کرکوک همه دمشان را گذاشتند روی کولشان و به سمت جنوب عراق فرار کردند و کردها در شرایطی باید با داعش در کرکوک می‌جنگیدند که خود اربیل در خطر بود، کجا بودید؟ آن زمان این ترکمنها و اعراب کرکوک کجا بودند؟ ولی زمانی که نیروهای مسلح عراق به کرکوک برگشتند اولین کارشان جست و جوی خانه به خانه محلات کردنشین بود. این واقعیات را چرا هیچوقت بیان نمیکنید؟ بسیار باعث تاسف که به اصطلاح هم وطنهایی مثل شما داریم که چیزی را بالاتر از منافع قومی قبیله شان نمی‌دانند.
به نویسنده ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۷
تا حالا ندیده بودیم کسی با ادعای نویسندگی و تحلیلگری از کشته شدن شهروندان عادی خوشحال شود که به لطف پانترکیسم آن را هم دیدیم. فقط آقای نویسنده پایان این ماجرا آنطوری که شما می‌خواهید نخواهد بود چون تفکرات فاشیستی نهایتا محکوم به شکست هستند.
تحلیل ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۶
این آقای ظاهرا کوروش انگار زیادی آتشش تنده یک: خاورمیانه متعلق به تمام اقوام و ادیان بوده و هست و خواهد بود و تفاکرات صهیونیست و سرویسهای جاسوسی غربی نمیتواند این روند را به هم بزند( اگرچه موی دماغ هم بشود) د: به جز ملت کرد کدام مردم دیگر در صد سال اخیر ادعای ارضی و استقلال و ... داشته؟ در چهار کشور به دستور کدام کشورها دچار فتنه انگیزی است؟ سه: اگر در صد سال گذشته ملت کرد( به فرموده خودتان که قائل به ملت بدون کشورید) تمرینِ همزیستی مسالمت آمیز میکردند الان وضع خودشان و رهبرانشان این نبود چهار: در اینکه کرکوک و شمال عراق و اصولا مناطق شمال غرب ایران و ترکیه و ... متعلق به چه قومی بوده کمی مطالعه کنید. بد نیست تاریخ منطقه را بدانید. پنج: اعراب مهم ترین قوم و نفوس غالب کل شمال عراق و سوریه و جنوب ترکیه بوده اند که با زاد و ولد زیاد کردها در طول دویست سی صد سال اخیر جای خود را به ایشان داده اند. وگرنه اسامی مناطق و ... و جغرافیای حکمرانی ها مشخص تر است شش: ضمن احترام به مردم کرد لطفا از ملت سازی و دولت سازی تفرقه افکنانه خودداری کنید و یاد بگیرید در کنار دیگر اقوام خاورمیانه زندگی شرافتمندانه داشته باشید هفت: ایران هرگز اجازه نخواهد داد کرکوک و یا شهری دیگر به محل فتنه انگیزی صهیونیستی تبدیل شود. عراق وطن دوم ایرانی ها و خاک عراق برای ایرانیهای مومن، مقدس است بنابر این اجازه تجزیه عراق و هیچ کشوری در خاورمیانه را نخواهیم داد هشت: خوشبختانه به واسطه اطلاع رسانه ای مردم منطقه از قدرت دروغگویی و فتنه افکنی غرب در منطقه کاسته شده مردم محترم کرد از رهبران تجزیه طلب بیزارند و دنبال زندگی شرافتمند و مسالمت آمیز با دیگر اقوام منطقه هستند. ( در مراودات تجاری و ورزشی و فرهنگی این را میشود دید)
علی ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۱
از دیپلماسی ایرانی درج این نوشتار که نشانه عدم آشنایی نویسنده محترم با اوضاع کرکوک است، بعید است. از آن بعید تر نوشتن این متن ضعیف از آقای موسوی خلخالی که می دانم دستی بر آتش عراق دارد!!!! نویسنده محترم به احتمال زیاد تا کنون حتی یک متن مهم و جدی در مورد کرکوک و بازیگران دخیل در عرصه میدانی این شهر را تورقی نفرموده اند. این متن آن قدر مشکل دارد که برای نقد آن،مثنوی هفتاد من کاغذ شود. واقعا از دیپلماسی ایرانی بعید بود.
به ایرانی ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۵
هرکی فاز ایرانی بودن داشته باشه شمایی که از کوروش تا تخت جمشید و زبان فارسی و ...رو منکر میشد فقط حکومتهای ترک و قبول دارید دیگه دم از ایرانی بودن نزنید من کرد و فارس نیستم حرفهای کوروش و قبول دارم وقت کردی سرت و از گوناز تی وی و آراز تی وی و ...بیرون بیار اخبار واقعی رو دنبال کن همه چیز و با عینک پانترکیت نبین مثل نویسنده همونطور که قبلا هم نوشتم خود بارزانی هم مقضره که با ترکیه متحد شده هم به تو پانترک ایرانی نما این و میگم هم به فرهاد که فکر میکنم کرد باشه اشتباه بارزانی اتحادش با ترکیه بود به هوای اینکه بتونه از کردها در برابر عربها حمایت کنه بارزانی فراموش کرد که زمان صدام ایران بود و با کمک ایران برگشت عراق و تونست خودمختار بشه البته اشتباه از سمت ایران هم بود چون پانترکها در سیاست خارجی ایران هم نقش دارن و باعث جدایی بین ایران و بارزانی (کردستان عراق) شدن در هر صورت تکیه به ترکیه ای که اصلا منکر وجود کردستانه اشتباه بارزانی بود وهمونطور که گفتم پانترکها از ایران موش دوانی کردن بین ایران و کردستان عراق ، وگرنه اوائل هیچ تنش مرزیی وجود نداشت و اصلا خود ایران به بارزانیها کمک کرد خودمختار بشن متاسفانه در ادامه اش دو طرف جدا شدن پانترکها برای تضعیف ایران سیاست خارجی رو به فنا بردن
به تحلیل ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۳۵
خیلی سعی کردی پانترک بودنت و مخفی کنی ولی خب زد بیرون خودت برو تحقیق کن ترکها از کجا وارد شمالغرب ایران شدن و از اونجا با زادو ولد زیاد و حرمسراهاشون پخش شدن نرخ زاد و ولد کردها که کمتر از عربا و مخصوصا ترکهاست میگی کدوم قوم تجزیه طلبن تو خاورمیانه؟ جوابت ترکهاست تو کرکوک همین هفته پیش دیدیم که ترکمنهای کرکوک چطوری آلت دست ترکیه هستن تو ایران هم که از کامنتهای همین سایت شعارهای ورزشگاههای تبریز و ارومیه مشخصه آلت دست علی اف و اردوغان هستن از اسامی میگید اتفاقا زمانیکه ترکها و عربها حمله میکردن اسامی رو تغییر میدادن به اسامی قبل از ورود ترکها و عربها در جغرافیای فعلی ایران و کردستان دقت کن از تفرقه میگی کردها دنبال تفرقه ان یا ترکهایی که شعار مرگ بر کرد و مرگ بر فارس میگن ؟! کردها دنبال تفرقه ان یا کسانیکه پلاکارد علیه کردها و فارسها و ارمنیها و گیلانیها میبرن ورزشگاه؟! کردها دنبال تحریف تاریخن یا کسانیکه تخت جمشید و کوروش و جعلی میدونن؟!
خسرو ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۶
چه سوزشی دارند پانکردهای محترم ؟ فکر نمی کنید احساساتی شدید و با نوشته هاتون فاش شدید ؟ این همه وقت کرد بودنتان را نفی می کردید حالا بوی تعفن دروغتون پیچیده ، با چه رویی بعد از این نظر می دهید ؟ واضحه با اسم دیگه ، نه ؟
کوروش ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۳
به کاربر تحلیل: ۱. فعلا صهیونیستها در بین کشورهای همسایه تنها در باکو حضور نظامی دارند و علاوه بر باکو بیشترین حجم تجارت را با ترکیه دارند پس لطفا شما پانترکها از مبارزه با صهیونیسم خرج نکنید. ۲. کردها ادعای سرزمین خودشان را در عراق می‌کنند آن هم در جهارچوب ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق. اگر کمی باسواد باشید متوجه می‌شوید. ضمنا ترکها در ترکیه آرارات ایران را اشغال کردند و حکومت پهلوی هم به صورت صوری آن را با قطور عوض کرد. حکومت باکو ادعای آذربایجان جنوبی را مطرح می‌کند و در حال حاضر ارتش ترکیه به عنوان نیروی اشغالگر در قبرس و عراق و سوریه حضور دارند. باز هم ادعای سرزمینی میخواهید میتوانید به توران بزرگ رجوع کنید که تا مازندران و گیلان هم رسیده است! ۳. همزیستی مسالمت آمیز با پانترکیسم و بعثیسم غیرممکن است‌. حالا در هر کشوری می‌خواهد باشد. اتفاقا این ترکها هستند که باید همزیستی مسالمت آمیز با کردها و سوری‌ها و یونانی ها و ارامنه و علوی ها و ... را یاد بگیرند چون با همه اینها سر جنگ دارند. ۴. تاریخ منطقه واضح است‌. کردها بسیار قبل تر از اعراب و ترکها و ترکمن‌ها در شمال بین النهرین حضور داشته اند. دعوت پانترکها از بقیه برای مطالعه خودش از جالب ترین مضحکه هاست. کسانی که تخت جمشید را هم ساختگی می‌دانند! ۵. بهتر است کمی با علم بیشتز آشنا شوید البته میدانم برای کسانی با تفکرات بنیادگرایانه و نژادپرستانه بسیار سخت است ولی اگر در داخل کشور خودمان هم به آمارهای رسمی مراجعه کنید نرخ زاد و ولد استان‌های کردنشین از میانگین کشور و از مناطق شما کمتر است. در عراق هم همین است. ضمنا باز هم کمی با سوادتر بودید میدانستید که بسیار از اسامی مناطق در زمان حزب بعث در عراق تعریب شده اند و مسلما به آنها نمی‌توان استناد کرد. ۶. چیزی که ما میبینیم ملت یا بهتر بگوییم قبیله سازی امثال شما با عناوین پان تورانیسم، پانترکیسم و عثمانی گری است. بحث در مورد عراق است. شعار ندهید. در قانون اساسی عراق زبان کردی و اقلیم کردستان به رسمیت شناخته شده اند پس نیازی به اثبات وجود ملت کرد نیست. ۷. سخنگوی وزارت خارجه گفته است که در موضوع کرکوک دخالت نمی‌کنیم پس شما هم از طرف ایران افاضات نکنید ولی اگر نگران حضور صهیونیسم هستید می‌توانید برای مانورهای نظامی سالیانه باکو و اسرائیل و تانکها و پهبادهای اسرائیلی حاضر در این منطقه کاری بکنید! ۸. اگر هم از تجزیه طلبی نگران میشوید بهتر است نگران شعارهای تجزیه طلبانه پانترکها باشید که تهران را هم جز قلمرو خودشان می‌دانند و از طرف کردها صحبت نکنید.
کورد ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۳:۵۷
وقتی به مهمان ( اعراب و ترکمانان ) رو بدی ادعای مالکیت خونه‌ت رو هم میکنن کرکوک همیشه کوردستان بوده و خواهد ماند