تلاش پنهانی عبدالله گل برای نخست وزیری

۱۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۳۶۶۶۰ سرخط اخبار

گمانه زنی ها حاکی از آن است که عبدالله گل در حال لابی مخفیانه با اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه است تا از تلاشش برای رسیدن به پست نخست وزیری حمایت کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تودی زمان، خبرهای سیاسی منتشر شده طی روزهای اخیر حاکی از آن است که عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه در حال رایزنی محرمانه با اعضای حزب حاکم ترکیه است تا در صورت پیروزی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر کنونی ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری دهم اوت (19 مرداد)، اعضای این حزب از گل برای رسیدن به پست نخست وزیری حمایت کنند.

با این حال اخبار منتشر شده حاکی از آن است که تلاش پنهانی عبدالله گل برای اینکه جای اردوغان را بگیرد با چالش هایی رو به رو می شود چرا که اردوغان چندان تمایلی به این اقدام ندارد.

تاکنون بسیاری از گزینه های احتمالی پست نخست وزیری از جمله احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، مهمت علی شاهین معاون نخست وزیر ترکیه و بینالی یلدیدیم وزیر امور دریایی و حمل و نقل اعلام شده اند.

اردوغان که 11 سال است پست نخست وزیری را بر عهده دارد، گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری قصد دارد تا قدرت خود را افزایش داده و در واقع نخست وزیر آتی را "عروسک خیمه شب بازی" کند.

با این حال طبق گزارش های جدید، عبدالله گل تلاش دارد تا در معادلات سیاسی باقی بماند و این کار را از طریق حامیانش در حزب حاکم ترکیه انجام دهد.

برخی از سیاستمداران برجسته در حزب حاکم ترکیه از جمله بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه حمایت علنی خود را از گل اعلام کرده اند. آرینچ در سخنرانی ماه ژوئن خود گفت: هیچ تمایلی برای تصدی پست نخست وزیری در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ندارد اما از عبدالله گل حمایت می کند.

کلید واژه ها: عبدالله گل اردوغان


نظر شما :