پایان کار نوری مالکی

۲۰ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۸ کد : ۱۹۳۶۹۸۱ سرخط اخبار

فواد معصوم رییس جمهور عراق حیدر عبادی را مامور تشکیل کابینه کرد. این اتفاق پس از آن رخ داد که ائتلاف ملی عراق حیدر عبادی را نامزد نخست وزیری عراق کرد. به این ترتیب کار نوری المالکی به عنوان نخست وزیر در عراق به پایان رسید.

به گزارش فرارو، ائتلاف ملی عراق که از گروه های شیعه تشکیل شده است ساعتی پیش حیدر العبادی معاون رییس مجلس را به عنوان نامزد نهایی شیعان برای پست نخست وزیری به گروه های دیگر و رییس جمهور عراق معرفی کرد.

به نظر می آید ائتلاف ملی عراق توانسته توافق برخی متحدان نوری مالکی، نخست وزیر فعلی را کسب کند و تعداد کرسی های خود در پارلمان را به بیش از ۱۲۰ کرسی برساند.

تا پیش از آن ائتلاف دولت قانون دیگر ائتلاف شیعی در پارلمان عراق اکثریت پارلمان عراق را در دست داشت که در روزهای اخیر منتقدان مالکی توانستند این اکثریت را بشکنند و تعدادی از نمایندگان عضو این ائتلاف را به ائتلاف ملی عراق اضافه کنند.

در میان گروه های شیعه عراق جریان صدر و مجلس اعلا به همراه گروه ابراهیم جعفری از منتقدان نوری مالکی بودند.

در همین حال دادگاه عالی عراق که پیشتر گفته شد به نفع ائتلاف مالکی برای انتخاب نخست وزیر رای داده، این خبر را تکذیب کرده و گفته که ائتلافی که بیشترین کرسی را دارد، می تواند نخست وزیر معرفی کند.

پس از معرفی حیدر عبادی فواد معصوم او را به عنوان نخست وزیر برای تشکیل کابینه به مجلس معرفی کرد.

بر اساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهوری این کشور باید از نخست وزیر بخواهد کابینه جدید را تشکیل دهد.

خبرگزاری ها از حمایت جان کری وزیر خارجه آمریکا از این انتخاب خبر داده اند.

کلید واژه ها: ائتلاف ملی عراق حیدر ائتلاف ملی


نظر شما :