داوداوغلو در آستانه نخست وزیری

۲۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۵۹ کد : ۱۹۳۷۱۳۷ سرخط اخبار

روزنامه ینی شفق، نزدیک به دولت آنکارا روز شنبه با ادعای این که اکثر نمایندگان حزب حاکم ˈآکˈ در نظرسنجی برای تعیین جایگزین اردوغان، ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خارجه فعلی را اشاره کرده اند، نوشت: نخست وزیر جدید ترکیه داوداوغلو انتخاب می شود.

به گزارش ایرنا، با انتخاب رجب طیب اردوغان به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات روز یکشنبه گذشته، موضوع تعیین جانشین وی برای رهبری حزب آک و نخست وزیری این کشور به صورت مهمترین موضوع سیاسی روز ترکیه درآمده است.

حزب حاکم ترکیه قرار است پنجم شهریور ماه آینده با برگزاری کنگره فوق العاده ای رهبر جدید خود را انتخاب کند.

روزنامه ینی شفق با یادآوری اینکه ˈرجب طیب اردوغانˈ در نشست اخیر کمیته مرکزی حزب آک از نمایندگان حزب حاکم در مجلس ترکیه خواسته بود تا نامزد خود را برای رهبری آینده این حزب طی نامه سر بسته ای به وی اطلاع دهند، نوشته است: در این نظر سنجی نام داوداوغلو بی قید و شرط در صدر قرار گرفته و حتی برخی از نمایندگان لزومی به کتمان کردن این رویکرد خود ندیده و در نامه سرگشاده نقطه نظرات خود را بیان کرده اند.

این روزنامه مدعی شده است که شماری از مهره های اصلی حزب آک که براساس شرط حداکثر سه دوره متوالی نمایندگی در مجلس، آخرین دوران خودرا در نمایندگی یعنی تا انتخابات عمومی خرداد ماه آینده سپری می کنند، در ابتدا به انتخاب داوداوغلو مخالفت ورزدیدند. وی برای اولین بار در انتخابات عمومی 2011 بعنوان نماینده مردم قونیه وارد مجلس شده و برای دو دوره متوالی دیگر می تواند نامزد نمایندگی مجلس شود.

ینی شفق نوشته است: اردوغان در پی شنود این اعتراضها از درون حزب، به صراحت گفته است، ˈما حزب را برای اینکه مقامی را به کسی هدیه کنیم، تاسیس نکرده ایمˈ.

به نوشته این روزنامه ترکیه ای، رهبری بلامنازع اردوغان بر تشکیلات حزبی موجب فروکش کردن این ادعاها شده و مخالفان عقب نشینی کرده اند. داوداوغلو نیز با برخی از پیشروان این مخالفان رایزنی کرده و نظر آنها را جلب کرده است.

ینی شفق می نویسد: دیگر در محافل حزبی، نخست وزیری داوداوغلو قطعی دیده می شود.

پیشتر گفته می شد تا انتخابات عمومی آینده مجلس ترکیه یک نفر به عنوان رهبر حزب آک و یک نفر نیز به عنوان نخست وزیر ترکیه انتخاب شود. اردوغان با این طرح به شدت مخالفت کرده و گفته است حزب آک باید با کادر رهبری نیرومند و انسجام بیشتری این دوره تا انتخابات را پشت سر گذارد تا نتیجه لازم از انتخابات عمومی آینده گرفته شود.

گفته می شود اردوغان به فکر تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی است. برای تحقق این خواسته اردوغان، بایستی قانون اساسی فعلی تغییر یابد.

در محافل سیاسی و خبری ترکیه گفته می شود: اردوغان و نزدیکان وی با بازگشت احتمالی ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه به حزب و به دست گیری رهبری و نخست وزیری ترکیه به علت رویکردهای متفاوت عبدالله گل با اردوغان در مساله تغییر نظام سیاسی ترکیه مخالف است.

عبدالله گل بارها نظام پارلمانی را با توجه به ساختار سیاسی فعلی ترکیه، بهترین گزینه دانسته است.

کلید واژه ها: اردوغان داوداوغلو حزب آک شفق


نظر شما :