ریشه بحران عراق در دخالت آمریکاست

۲۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۹۳۷۱۶۳ سرخط اخبار

یک تحلیلگر عرب با بیان اینکه ریشه بحران عراق و بحران های منطقه در دخالت های آمریکاست، تأکید کرد که دخالت جدید آمریکا در عراق در قضیه داعش، کار را خرابتر می کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالباری العطوان روزنامه نگار مطرح عربی در مقاله ای در پایگاه خبری رأی الیوم، به موضوع دخالت نظامی آمریکا در شمال عراق پرداخت و تأثیر آن را بر افق سیاسی عراق، بررسی کرد.

وی در این مقاله می نویسد: بازگشت نظامی آمریکا به عراق با به پرواز درآمدن جنگنده های آمریکایی از نوع اف 18 از ناو آمریکایی در خلیج فارس در 8 آگوست برای جلوگیری از پیشروی نیروهای داعش به سمت اربیل، شروع شد. این بازگشت، مقدمه ای برای دخالت عمیق تر در عراق است، هرچند طولانی نباشد.

اولین دخالت آمریکا در عراق به تابستان سال 1990 تحت شعار آزادی کویت باز می گردد و بار دوم نیز در سال 2003 به بهانه از بین بردن سلاح کشتار جمعی و اما حال با بهانه ایستادگی مقابل داعش و حمایت از کردستان عراق و ایزدیان، اقدام به عملیات نظامی کرده است.

سؤالی که پیش می آید این موضوع است که چرا آمریکا با داعش در شمال عراق در موصل مقابله نکرد، یا در سوریه (در الرقه و دیرالزور) که تروریست های داعش در آن جا حضور داشتند، مقابله نکرد. علاوه بر این ما فعلا نمی خواهیم موضوع غزه و میلیون ها نفری که تحت محاصره و بمباران اسرائیل قرار دارند را پیش بکشیم.

[ریشه] بحران عراق و بلکه بحران کل منطقه در مداخلات نظامی آمریکا نهفته است که باعث تفکیک و تجزیه کشورها شده و می شود. چندگانگی جغرافیایی، مذهبی و قومی ایجاد کرده و آن ها را در یک جنگ داخلی فرو می برد و دخالت نظامی حاضر نیز غیر از این نمی تواند باشد.

باراک اوباما گفته است که هرگز نیروهای زمینی خود را به عراق نخواهد فرستاد و به حملات هوایی اکتفا خواهد کرد. اما باید گفت که شاید این حملات برای زمان موقتی، مشکل را حل کند، همان طور که آمریکا و هم پیمانانش در لیبی انجام دادند، اما نتایج بعدی آن فاجعه خواهد بود، به گونه ای که در حال حاضر مردم لیبی به دوره دیکتاتور قذافی با چشم حسرت نگاه می کنند.

وزرای خارجه اروپا نیز روز جمعه در طی جلسه فوری از کمک های نظامی به نیروهای کرد خبر دادند، اما باید سؤال کرد چرا فقط نیروهای کُرد؟ آیا این چنین نیست که این تمرکز بر روی نیروهای کُرد، تروریست های داعش را بیشتر برای مبارزه با کُردها تشویق می کند؟ تروریست هایی که از این به بعد به کُردها به چشم عمال غرب نگاه کرده و جنایات خود را توجیه خواهند کرد.

تأثیرگذاری موقت حملات آمریکا را نمی توان منکر شد. اما آیا در بلندمدت نتیجه عکس نخواهد داشت؟ واضح است که ایالات متحده هواپیماهای خود را در پشتوانه از دولت جدید عراق وارد این کشور کرده است، اما اگر این دولت نتواند وحدت را به عراق بازگرداند چه؟ یا احزاب و ائتلاف های سیاسی و عشایر را نتواند راضی کند در آن حالت نمی توان به نتیجه بخش بودن حملات آمریکا اطمینان کرد.

کلید واژه ها: داعش


نظر شما :