موضع وزارت خارجه درخصوص مرگ یک ایرانی در فیلیپین

۲۹ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۹۳۷۲۵۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص درگذشت یک تبعه ایرانی که در فیلیپین بازداشت و روز دوشنبه (93/5/27)جان باخت، ضمن ابراز همدردی با خانواده وی اظهار داشت: در تماس با مقامات کشور فیلیپین موضوع چگونگی در گذشت مرحوم خاکی را پیگیری می کنیم.

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم افزود: مرحوم آقای پرویز خاکی که از 27 ماه پیش و در پی درخواست دولت آمریکا از فیلیپین، توسط مقامات قضایی این کشور دستگیر و در بازداشت به سر می برد، به دلایل نامعلوم و در اثر شرایط نامساعد در یکی از بازداشتگاه های شهر مانیل درگذشت.

وی افزود: بر اساس اطلاعات واصله، دولت آمریکا با اتهامات واهی از مقامات قضایی فیلیپین درخواست استرداد این شهروند ایرانی را نموده و آنان را به شدت تحت فشار قرار داد. وزارت امور خارجه بلافاصله و پس از آگاهی از بازداشت تبعه ایرانی، با انجام اقدامات لازم و از جمله استخدام وکلای مجرب از استرداد وی به آمریکا جلوگیری کرد و طی 27 ماه گذشته که مراحل رسیدگی قضایی این پرونده در جریان بود، تاکید بر موضوع سلامتی و نحوه نگهداری مرحوم پرویز خاکی در بازداشتگاه ، در کنار سایر پیگیری های قضایی، از مهمترین اقدامات بوده است.

 

وی افزود: در چارچوب حمایت از اتباع ایرانی بویژه ایرانیان در بند، موضوع مرحوم آقای پرویز خاکی در دستور کار بخش های مختلف ذیربط قرار داشته و از کانال های دیپلماتیک این موضوع را پیگیری می نمودند که متاسفانه و پیش از به نتیجه رسیدن این اقدامات، از درگذشت نامبرده در زندان مطلع شدند.

سخنگوی وزارت امورخارجه اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا که همواره تامین منافع غیرمشروع خود کشورهای دیگر را با شعار نقض حقوق بشر تحت فشار قرار می دهد این بار نیز بی اعتنا به مبانی و اصول حقوق بشر ، با اتهامات واهی زمینه ساز بازداشت تبعه ایرانی در فیلیپین گردید که متاسفانه این شهروند ایرانی در غربت دار فانی را وداع کرد. وزارت امور خارجه در تماس با مقامات کشور فیلیپین موضوع چگونگی در گذشت مرحوم خاکی را پیگیری می نماید.

کلید واژه ها: فیلیپین


نظر شما :