در سایه نگرانی مخالفان اسد

از حمله امریکا به داعش چه کسی سود می‌برد؟

۰۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۸ کد : ۱۹۳۸۸۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
تحلیلگران می‌گویند که این حمله در صورتی که بشار اسد بتواند به خوبی از آن استفاده کند به سود او و به ضرر مخالفانش تمام خواهد شد.
از حمله امریکا به داعش چه کسی سود می‌برد؟

دیپلماسی ایرانی: حمله هوایی امریکا به مواضع داعش در سوریه حرکت تازه ای به فضای راکد بر تحولات این کشور داد. به گونه ای که قبل از همه این دولت بشار اسد بود که اعلام کرد ایالات متحده قبل از آغاز حملات با آن هماهنگ کرده بود. در مقابل مخالفان سوری امیدوارند که این حمله بتواند مقدمه ای برای حل بحران سوریه باشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ایالات متحده و هم پیمانانش از جمله کشورهای عربی روز سه شنبه حملات خود را به مواضع داعش به وسیله جنگنده ها و موشک اندازها و پهپادها و موشک های توماهوک در سوریه آغاز کردند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا گفت: «پیمان مبارزه با داعش نشان داد که ایالات متحده در مبارزه با این شبکه تروریستی تنها نیست.»

وی در ادامه افزود: «مهم تر از آن این که مردم و دولت های خاورمیانه وجود داعش را رد می کنند و از صلح و امنیت که مردم منطقه و جهان حق دارند از آنها برخوردار باشند، دفاع می کنند.»

اوباما تاکید کرد، عملیات نظامی علیه داعش زمان بر است و امریکا هر آن چه در توان داشته باشد برای شکست داعش به کار می گیرد.

در حالی که ایالات متحده تلاش می کند خود را با کمربند منطقه ای و بین المللی در جنگ با داعش احاطه کند، تیم او بر این باور است که باید از بحران سوریه استفاده کرد و باید با شکست شبکه های تروریستی روابط امریکا با کشورهای شرکت کننده در این جنگ تقویت شود.

بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل گفت که سامانتا پاور، سفیر امریکا در سازمان ملل شخصا به او خبر داده است که حملات امریکا و متحدان عربش به داعش در سوریه صورت می گیرد.

الجعفری گفت که پاور این خبر را صبح روز دوشنبه به اطلاع او رساند.

از سوی دیگر حمله امریکا به داعش در سوریه مورد استقبال ائتلاف ملی مخالفان سوریه نیز قرار گرفته است. منذر اقبیق، نماینده ویژه رئیس این ائتلاف گفت که این حمله قدرت مخالفان در جنگ با اسد را افزایش خواهد داد.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که این حملات می تواند زیربناهای سیاسی حکومت اسد را تقویت کند اگر چه کشورهای هم پیمان بشار اسد حمله به داعش در خاک سوریه را رد کرده اند. تحلیلگران می گویند که این حمله در صورتی که بشار اسد بتواند به خوبی از آن استفاده کند به سود او و به ضرر مخالفانش تمام خواهد شد.

زکریا الصقال، عضو ائتلاف مخالفان سوریه در این باره می گوید: «حمله به مواضع داعش در سوریه بدون مشورت رهبران مخالفان سوری باعث نگرانی آنها خواهد شد و سبب می شود تا نسبت به آینده کشورشان نگران باشند.»

اما بسام الیوسف، یکی از رهبران ائتلاف مخالفان سوری می گوید: «عملیات نظامی می تواند وضعیت تازه ای را در عرصه سیاسی سوریه به وجود آورد. به ویژه که هیچ بعید نیست دولت امریکا به اسم حمله به جریان های تروریستی و داعش به مواضع حکومت اسد نیز حمله کند.»

با این حال برخی از مخالفان سوری می گویند که حمله به داعش می تواند نتایج عکس به دنبال داشته باشد به خصوص اگر نیروهای وابسته به اسد بتوانند خلاء عقب نشینی داعش از مناطق را در پی این حملات پر کنند. آنها همچنین از این که این مساله به یک دستاورد سیاسی بزرگ برای حکومت اسد تبدیل شود نیز بسیار نگران هستند. آنها همچنین می گویند که این مساله سبب می شود محبوبیت حکومت اسد بسیار افزایش یابد و مردم آن را تنها مظهر نجات خود ببینند.

در همین رابطه گیل دوکرشوف، مسئول هماهنگ کننده اروپایی در مبارزه با تروریسم می گوید که شمار جهادی هایی که از اروپا به سمت سوریه و عراق رفته اند بسیار افزایش یافته و به سه هزار نفر رسیده است. در حالی که این رقم در ژوئن گذشته کمی بیش از دو هزار نفر بود.

به گفته وی بیشتر این افراد از کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، بلژیک، هلند، سوئد و دانمارک رهسپار سوریه و عراق شده اند در حالی که افراد بسیار کمتری از اسپانیا، ایتالیا، ایرلند و اتریش به این دو کشور رفته اند.

گیل دوکرشوف همچنین گفت، 20 تا 30 درصد این افراد شهروندان مقیم اروپا هستند که به کشورهایشان بازگشته اند و زندگی عادی خود را از سر گرفته اند در حالی که برخی دیگر در وضعیت شوک به سر می برند اگر چه همچنان تهدیدی برای کشورهایشان محسوب می شوند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش در سوریه حکومت اسد بشار اسد سوريه امريكا و سوريه داعش


نظر شما :