هدف روسیه از حضور نظامی در سوریه چیست؟

دفاع از اسد برای مقابله با داعش

۲۰ مهر ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۲۳۷۰ خاورمیانه یادداشت
مارک کاتز می‌نویسد: پافشاری غرب مبنی بر سقوط اسد چون منجر به تضعیف نیروها در مبارزه با داعش می‌شود، احمقانه است. غرب باید با مسکو و حکومت اسد در مبارزه با تهدید مشترک داعش همکاری کند، نه این که علیه آنها باشد.
دفاع از اسد برای مقابله با داعش

نویسنده: مارک کاتز *

دیپلماسی ایرانی: مسکو در اوکراین به وضوح اعلام کرد که میل به مداخله و حمایت از نیروهای جدایی طلبی که با غرب مبارزه می کنند، دارد. در مقابل، مقامات روسیه حمایتشان از حکومت اسد، با وجود هدف مشترک مبارزه با داعش، در تضاد با منافع غرب است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اخیراً حکومت اسد را متحدی مهم در زمینه مبارزه با داعش توصیف کرده است. وی در این رابطه گفته است: «این مشخص است. همان گونه که ارتش گفته است، بدون مشارکت فعالانه مقامات و ارتش سوریه، بدون شرکت ارتش سوریه در قلمروی خودش در مبارزه با داعش، نمی توان تروریست ها را از این کشور و منطقه به دور انداخت.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم حکومت اسد را متحدی حیاتی برای مبارزه با داعش معرفی و اعلام کرده است: «رئیس جمهور سوریه احتمالاً توانمندترین فرمانده در زمینه مبارزه با تروریسم است. از دست دادن چنین فرصتی و نادیده گرفتن قابلیت های ارتش سوریه به عنوان شریک و متحد در مبارزه با داعش به معنای قربانی کردن امنیت کل منطقه است.»

اگرچه غرب ممکن است اسد را دوست نداشته باشد، اما مقامات و تحلیلگران روسی می گویند حکومت اسد باید ترجیح بیشتری برای غرب در مقابل داعش که تهدیدی واقعی است، داشته باشد. علاوه بر این به نیروهای دولت سوریه برای مبارزه با داعش در سوریه نیاز است. پافشاری غرب مبنی بر سقوط اسد چون منجر به تضعیف نیروها در مبارزه با داعش می شود، احمقانه است. غرب باید با مسکو و حکومت اسد در مبارزه با تهدید مشترک داعش همکاری کند، نه این که علیه آنها باشد.

در ابتدای ژوئن 2015، سفارت ایالات متحده در دمشق، دولت سوریه را متهم به حمایت از داعش در مبارزه با گروه های مخالف در شمال حلب کرد. در ماه جولای، منابع اطلاعاتی ترکیه مدعی شدند که توافقی میان حکومت اسد و داعش برای نابودی ارتش آزاد در شمال سوریه وجود دارد.

در این صورت چرا حکومت اسد با داعش مبارزه نمی کند یا حتی با آن همکاری می کند؟ هردوی آنها در تضعیف دشمنان مشترکشان منافع دارند: گروه های مخالف سوری توسط ترکیه، عربستان، قطر و دیگر کشورها حمایت می شوند.

اگر این گزارش ها درست باشد می توان این گونه نتیجه گرفت:

- اگر اسد و داعش واقعاً با هم مبارزه نمی کنند، اما حکومت اسد موقعیتش را از دست بدهد، تضعیف آن عمدتاً توسط نیروهای غیر داعش که مورد حمایت ترکیه و اعراب خلیج فارس هستند، صورت می گیرد.

- حمایت نظامی روسیه از حکومت اسد در ابتدا علیه آن دسته از نیروهایی است که تهدید مهمتری برای دمشق هستند (مانند ارتش آزاد سوریه، جبهه النصره) و نه داعش که تهدید کمتری محسوب می شود.

- درخواست روس ها از غرب برای همکاری با مسکو و دمشق در مبارزه با داعش، در اصل در جهت تسلیم غرب در مقابل افزایش حمایت روسیه از تلاش های اسد برای مبارزه با مخالفان غیر داعش است. آنها فقط می خواهند میان دولت های غربی که از داعش بیشتر از حکومت اسد می ترسند و ترکیه و کشورهای عرب خلیج فارس که از طریق حمایت از نیروهای غیر داعش، بر روی سقوط اسد تمرکز کرده اند، شکاف ایجاد کنند.

آن چه که می توان در این راستا مطرح کرد این است که افزایش مداخله نظامی روس ها در سوریه بیشتر به خاطر حمایت از حکومت اسد در مقابل مخالفان غیر داعش است تا این که مبارزه با خود داعش باشد.

* استاد دولت و سیاست در دانشگاه جورج میسون. وی مدرک دکترای علوم سیاسی اش را در سال 1982 از دانشگاه ام آی تی کسب کرده است. کاتز نویسنده کتاب های متعددی از جمله «ترک بدون شکست خوردن: جنگ علیه ترور پس از عراق و افغانستان» است.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: دوشنبه 6 مهر 1394 / انتشار مجدد: دوشنبه 20 مهر 1394

کلید واژه ها: داعش روسيه سوريه مارك كاتز بشار اسد


نظر شما :