شیخ تمیم دست السیسی را فشرد

اقدام آشتی جویانه قطر

۰۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۳۸۹۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
فشارهای کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ باعث شد تا قطر در سیاست ها و مواضع خود در رابطه با اخوان المسلمین تجدید نظر کند و برای گشودن صفحه ای تازه از روابط با مصر اقدام کند
اقدام آشتی جویانه قطر

دیپلماسی ایرانی: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تاکید کرد که به رهبران اخوان المسلمینی که در خاک کشورش باقی مانده اند، اجازه نخواهد داد هیچ گونه فعالیت سیاسی علیه هیچ یک از کشورهای عربی انجام دهند.به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، امیر قطر بعد از این اظهارات در جریان مراسم نهار بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل که به مناسبت شست و نهمین سال مجمع عمومی این سازمان ترتیب داده بود، به سراغ عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر رفت و با او مصافحه کرد.

مصافحه ای که مورد توجه بسیار رسانه های عربی قرار گرفت و آن را آغاز فصل تازه ای از روابط میان قطر با مصر و همچنین قطر با دیگر کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بعد از نزدیک به یک سال و نیم تیرگی روابط قلمداد کردند.

رئیس جمهوری مصر بعد از این دیدار دوستانه روز پنج شنبه به خبرنگاران مصری در نیویورک گفت: «امیر قطر در حین خوردن غذا بعد از آن سخنرانی من در مجمع عمومی سازمان ملل به سراغم آمد و با من مصافحه و احوال پرسی کرد.»

وی تاکید کرد، بعد از سخنرانی من در مجمع عمومی امور به سمت حل رفته اند. من از خبرنگاران می خواهم که دیگر هیچ نقدی متوجه خانواده حاکم در قطر نکنند.

بسیاری از ناظران بر این اعتقادند که مصافحه امیر قطر با رئیس جمهوری مصر و توضیحات السیسی درباره این دیدار و همچنین سخنرانی شیخ تمیم بن حمد در مجمع عمومی سازمان ملل ایجابی است و ابراز امیدواری می کنند که مرحله پیش رو مرحله بهبود روابط میان دو طرف باشد.

مصر همواره قطر را متهم می کرد که به حمایت از اخوان المسلمین می پردازد و به کمک آنها تلاش دارد توطئه ای را در مصر علیه حکومت فعلی انجام دهد.

گفتنی است قاهره جنبش اخوان المسلمین را سازمانی تروریستی اعلام کرده است.

رئوف سعد، سفیر سابق مصر در مسکو و عضو شورای امور خارجی مجلس نمایندگان مصر در این باره می گوید: «مصافحه و خوش و بش امیر قطر با رئیس جمهوری مصر در سازمان ملل تلاشی خوبی است که منتظر نتایج آن هستیم.»

وی تاکید می کند، مصر تا کنون هیچ کاری علیه قطر انجام نداده و اکنون توپ در زمین دوحه است.

قطر اخیرا از 7 تن از رهبران اخوان خواست که خاک این کشور را ترک کنند، اقدامی که بر اساس توافق دوحه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس انجام شد. این افراد خاک قطر را به مقصد ترکیه ترک کردند و پیش بینی می شود در استانبول مستقر شوند. برخی منابع خروج رهبران اخوانی از قطر را 10 تن و برخی 17 تن اعلام کرده اند.

محمود منصور، کارشناس امور امنیتی در این باره می گوید: «این اقدام نشانه های ایجابی در خود دارد که می تواند اقدامی مثبت از سوی دوحه در قابل قاهره قلمداد شود. ما به روشنی می بینیم که این روزها قطری ها تمایل با گشودن روابط دو جانبه دارند و می خواهند که روابط به حالت عادی خود باز گردند.»

این در حالی است که جمال اسعد عبدالملاک، کارشناس امور سیاسی در این باره می گوید: «فشارهای کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ باعث شد تا قطر در سیاست ها و مواضع خود در رابطه با اخوان المسلمین تجدید نظر کند و برای گشودن صفحه ای تازه از روابط با مصر اقدام کند.»

کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در ماه مارس در اعتراض به سیاست های حمایت آمیز دولت قطر از اخوان المسلمین و کمک به تحرکات آنها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اقدام به احضار سفرای خود از دوحه کردند. اما در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در جده دوحه تعهد داد که در سیاست های خود تجدید نظر کند و با در نظر گرفتن منافع و دغدغه های کشورهای عربی در جهت بهبود روابط با کشورهای عربی این حوزه و مصر تلاش کند. اقدامات اخیر امیر قطر را در این چارچوب می توان ارزیابی کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر مصر اخوان المسلمین


نظر شما :