مشارکت نفتی تهران-باکو در خزر

۲۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۳۹۵۰۰ سرخط اخبار
پس از آغاز مذاکرات گازی ایران و جمهوری آذربایجان برای مشارکت در انتقال گاز به اروپا، پژوهشگاه صنعت نفت ایران و موسسه نفتی "سوکار" تفاهم نامه جدید نفتی به منظور شناسایی ذخایر هیدروکربوری در حوزه دریای خزر امضا کردند.
 
به گزارش مهر، مسئولان شرکت ملی نفت ایران و موسسه "سوکار" جمهوری آذربایجان شهریور ماه سال جاری مذاکرات متعددی به منظور مشارکت جدید در انتقال گاز طبیعی به کشورهای اروپایی در تهران انجام دادند.
 
بر این اساس، مسئولان وزارت نفت در کنار ترکیه از جمهوری آذربایجان هم به عنوان یکی از گزینه های انتقال گاز طبیعی ایران به کشورهای اروپایی نام بردند و مقر شد مذاکرات جدید با حضور مسئولان دو کشور در باکو انجام شود.
 
پس از آغاز مذاکرات گازی ایران و جمهوری آذربایجان برای مشارکت در انتقال گاز به اروپا، پژوهشگاه صنعت نفت ایران و موسسه سوکار تفاهم نامه جدید نفتی به منظور شناسایی ذخایر هیدروکربوری در حوزه دریای خزر امضا کردند.
 
امیرعباس حسینی معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت در تشریح جزئیات توافق جدید انجام گرفته با موسسه نفتی سوکار جمهوری آذربایجان، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت ومرکز تحقیقات نفت آذربایجان ( موسسه سوکار)، با هدف توسعه میدان های نفتی، بهبود برداشت از ذخایر و فعالیت های زیست محیطی، تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات نفت آذربایجان با 80 سال تجربه در حوزه استخراج دریایی با تمرکز بر دریای خزر فعالیت می کند، تصریح کرد: موضوع این تفاهم نامه را در حوزه بالادستی تمرکز بر مخازن هیدروکربوری دریای خزر است.
 
وی با تاکید بر اینکه به دلیل دغدغه مشترک دو کشور نسبت به حفظ محیط زیست و به ویژه آلودگی های دریاچه خزر، انجام فعالیت های زیست محیطی نیز از اهم موضوعات مورد توافق است، بیان کرد: راه نداشتن دریاچه خزر به آب های آزاد را از جمله عواملی دانست که ضرورت توجه به مسائل زیست محیطی را دوچندان می کند، از این رو ارائه فناوری پاکسازی زیستی خاک های آلوده از سوی پژوهشگاه به طرف آذربایجانی بسیار موثر است.
 
معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد: موسسه سوکار در سال های اخیر با شتاب دهی فعالیت ها در حوزه نانو سعی در صنعتی سازی محصولات دارد و در این راستا بسیار علاقه مند است از تجربیات گروه توسعه فناوری نانو پژوهشگاه در تجاری سازی محصولات خود بهره گیرد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه همسایگان ایران برای تامین انرژی در حوزه دریاچه خزر برنامه های زیادی دارند خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه می تواند به عنوان آغازی برای فعالیت های ایران در دریای خزر تلقی شود و زمینه تبادل اطلاعات و دانش ها را بین همسایگان فراهم کند.

کلید واژه ها: خزر جمهوری آذربایجان پژوهشگاه صنعت نفت


نظر شما :