علی‌رغم عدم تمایل تلاویو

واشنگتن با تهران کنار می‌آید

۲۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۹۳۹۵۱۵ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده خاورمیانه
نویسنده خبر: جهاد الخازن
فرد فلاینز در مجله لیکودی نشنال ریویو می‌نویسد که کاخ سفید به ریاست باراک اوباما همه تلاش خود را می‌کند تا توافق با ایران به دست آید.
واشنگتن با تهران کنار می‌آید

دیپلماسی ایرانی: بار دیگر به عنوان یک روزنامه نگار عرب برنامه هسته ای ایران را تایید می کنم و حتی می خواهم که جنبه نظامی* به خود بگیرد. و من از مصر و عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز می خواهم که برنامه هسته ای خود را آن قدر گسترش دهند تا بتوانند بمب هسته ای تولید کنند تا پاسخی به زرادخانه های هسته ای اسرائیل داده باشند. و شور و شوقم برای برنامه هسته ای نظامی عربی را به هر رهبری عربی ای که در هفته های آینده ملاقات کنم، خواهم گفت.

این حرف ها را برای این می زنم که فهمیدم بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل و بعد از آن در گفت وگویش با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و همچنین تعقیب روزانه ای که درباره این موضوع دارم، و همچنین لیکود امریکا، یعنی همان یهودی های امریکایی که وابسته به اسرائیل هستند، در هیجان به سر می برند و هر گونه توافق امریکایی – ایرانی را رد می کنند و می خواهند همه برنامه هسته ای ایران برچیده شود تا راضی شوند.

آنها فعالیت های خود را علیه برنامه هسته ای ایران بعد از انفجاری که چند روز پیش در نزدیکی پایگاه نظامی پارچین صورت گرفت، بسیار افزایش داده اند. این موضوع را در روزنامه «نیویورک تایمز» پیگیری کردم و فهمیدم که این موضوع بسیار مورد توجه اسرائیل است.

باند جنگ و شر که هر روز برای اثبات ادعاهای واهی خود اعضای آن یکی دیگری را شاهد می آورد همگی در حد افراط ضد اعراب و مسلمانان هستند.

فرد فلاینز در مجله لیکودی نشنال ریویو می نویسد که کاخ سفید به ریاست باراک اوباما همه تلاش خود را می کند تا توافق با ایران به دست آید، این مجله از کنگره می خواهد قبل از آن که توافق نوشته شود آن را رد کند. فلانیز سپس برای اثبات ادعای خود علیه برنامه هسته ای ایران یک مسئول امریکایی که احتمالا او هم هویتی لیکودی دارد و عاموس یادلین، رئیس سازمان امنیت نظامی اسرائیل را شاهد می آورد.  

جنیفر روبن، که خود را چهره راست گرای لیکودی معرفی می کند و خودش را دست راست بنیامین نتانیاهو می داند، مدعی شده است که هر گونه خرابکاری ای در برنامه هسته ای ایران به سود غرب و اسرائیل خواهد بود، من نمی دانم چگونه چنین چیزی می تواند به سود غرب باشد. وی برای اثبات ادعای خود گزارش دنیس راس و اریک ایلدمن که هر دو از یاران اسرائیل در همه اداره جات و مراکز پژوهشی هستند را شاهد می گیرد و می گوید: «تنها راه کاستن توانایی های ایران در برنامه هسته ای اش تقویت توان نظامی اسرائیل به طور مصداقی است.»

اسرائیل تروریست کودکان و زنان را با سلاح امریکا می کشد حالا این دو چهره تندرو می خواهند قدرت های نظامی آن افزایش یابد تا کشتار بیشتری انجام دهد.

خود روبن اظهارات نتانیاهو را در مجمع عمومی و در نشستش با اوباما تایید کرد، در همین رابطه خواننده را به اظهارات نتانیاهو ارجاع می دهم که گفت هر کس با ساخت شهرک های یهودی نشین در قدس شرقی یا سرقت اراضی فلسطینی ها و اشغال آنها و ساخت خانه برای یهودیان مخالفت کند، «ضد صلح» است. او همانی است که گفت بیت المقدس از سه هزار سال پیش از زمان ملک داوود پایتخت یهود بوده است. در حالی که حتی یک روز هم پایتخت یهود نبوده است و آن چه نتانیاهو در این باره ادعا می کند هیچ تاثیری بر وجهه او نه در بیت المقس و نه در سراسر فلسطین (اعم از اشغالی و غیر اشغالی) نمی گذارد، در حالی که دین و تاریخ آنها اختراعی و دروغین و تقلبی است.

مقاله دیگری در همین رابطه از یکی از دیگر طرفداران اسرائیلی، جاناتان توبن در مجله لیکودی «کومنتری» منتشر شده است که می پرسد آیا دل جویی از ایران به ایجاد قدرت جدید هسته ای منجر نخواهد شد؟ من در پاسخ به او می گویم انشاءالله. او هم برای حرف های خود مکس بوت، لیکودی دیگری را شاهد می گیرد که او هم مثل آنها از یک منبع آلوده آب می نوشد.

اما لی اسمیت در «ویکلی استندارد» لیکودی نیز در همین رابطه می نویسد و از یکی از مسئولان کاخ سفید نقل می کند که موضع کاخ سفید توافقی است که «همه راه ها را به روی ساخت بمب هسته ای توسط ایران می بندد»، سپس تاکید می کند که کاخ سفید به دنبال دل جویی از ایران است. در حالی که واقعیت این است که مذاکرات اخیر ایران با 1+5 بدون هر گونه توافقی یا حتی امید به حصول توافقی به پایان رسید.

اسرائیل را با زبانم و به زبان هر شهروند عرب و مسلمان محکوم می کنم و هر باندی که از آن حمایت کند را نیز به شدت محکوم می کنم، و از ایران و کشورهای عربی می خواهم که با قدرت به برنامه هسته ای خود ادامه دهند حتی اگر به ساخت بمب هسته ای منتهی شود.*

منبع: الحیات

*جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد و هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه : دوشنبه 21 مهر 1393 / باز انتشار: شنبه 26 مهر 1393

جهاد الخازن

نویسنده خبر

جهاد الخازن، روزنامه نگار مشهور فلسطینی است که مقالاتش بارها جنجال برانگیز شده اند تا آن جا که معمر قذافی، رهبر سابق لیبی یک بار تلاش کرد او را ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ليكود بنيامين نتانياهو مذاكرات ايران با 1+5 ايران هسته‌اي


نظر شما :