ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از خودداری مالکی از تحویل هواپیمای ایرانی تا اعتراف های بان کی مون

۲۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۳۹۶۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
جاسوسی روسیه از ناتو، تسلط حوثی‌ها بر مهمترین بندر یمن، آتش زدن مسجدی در فلسطین توسط صهیونیست ها، کاهش کمک های غذایی سازمان ملل به سوریه و فشار به ترکیه برای برخورد با اسلام‌گرایان افراطی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از خودداری مالکی از تحویل هواپیمای ایرانی تا اعتراف های بان کی مون

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

القرضاوی: ابوبکر البغدادی عضو اخوان المسلمین بود

یوسف القرضاوی، از روحانیون بلندپایه اهل سنت و از رهبران معنوی اخوان المسلمین، گفت که ابوبکر البغدادی، رهبر تروریست های داعش، در جوانی عضو گروه اخوان المسلمین بوده و همیشه سودای رهبری به سر داشته است.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، القرضاوی در یک ویدئو که از وی در شبکه جهانی اینترنت منتشر شده تأکید کرد که البغدادی پس از آزاد شدن از زندان با تشکیل گروه داعش هوس رهبری خود را ارضا کرده است و افزود که جوانانی از قطر و دیگر نقاط دنیا هم به آنان پیوستند و به بهانه جهاد و کشتار کفار کارهای خود را آغاز کردند.

به گفته القرضاوی این گروه هم اکنون مسلمانان را تکفیر می کنند و ذمیان را می کشند و بیگناهان را سر می برند و باید در برابر این افراط گری ها ایستاد.

القرضاوی پیش از این ادعای تشکیل خلافت توسط گروه تروریستی داعش را نیز حرام و باطل و به ضرر اسلام اعلام کرده بود.

خودداری مالکی از تحویل هواپیمای تشریفاتی اهدایی ایران

پایگاه خبری نهرین نت، گزارش داد نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق، از تحویل دادن هواپیمای نخست وزیر به حیدر العبادی خودداری کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران این هواپیمای تشریفاتی را به خود وی و نه دولت عراق هدیه داده است.

به گفته یک منبع آگاه در دفتر نخست وزیر عراق نوری مالکی حاضر نشده این هواپیمای تشریفاتی را در اختیار حیدر العبادی گذارد و مدعی شده که جمهوری اسلامی ایران این هواپیما را به شخص وی اهدا کرده است.

پیش از این نوری مالکی از تحویل دادن دفتر نخست وزیر به حیدر العبادی سر باز زده بود.

دولت جمهوری اسلامی ایران پیش تر وقتی عراق ناوگان هوایی خود را تکمیل نکرده بود یک هواپیمای تشریفاتی برای سفرهای نخست وزیر عراق به این کشور هدیه داده بود.

چهارمیلیون زایر در عید غدیر حرم مطهر امیر مؤمنان را زیارت کردند

دفتر آستان مقدس علوی (ع) اعلام کرد که چهار میلیون زایر در روز عید غدیر حرم مطهر امیر مؤمنان (ع) در نجف اشرف را زیارت کرده اند.

به گزارش الفرات نیوز، علی الحجی، مدیر روابط عمومی آستان مقدس علوی (ع) تأکید کرد که در سه روز پیش از عید حجم زایران به بیشترین تعداد خود رسید.

به گفته الحجی در روز عید چهارمیلیون زایر حرم مطهر را زیارت کرده اند که هزاران تن از آنان زایران غیر عراقی بوده اند.

فشار به ترکیه برای برخورد با افراطی ها

منابع دیپلماتیک می گویند که ایالات متحده به ترکیه فشار می آورد تا تندروهای اسلام گرا از جمله بعضی رهبران اخوانی را از خاک خود اخراج کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در عین حال فشارها به ترکیه به دلیل خودداری اش از دفاع از کوبانی بسیار افزایش یافته است. به نوشته این روزنامه مقام های امریکایی از آنکارا خواسته اند تا در سیاست های حمایتی خود از جریان های اسلامی تجدید نظر کند و دیگر به فکر رهبری جریان های اسلام گرا از جمله اسلام گرایان تندرو نباشد.

در همین رابطه گفته می شود که ترکیه در پاسخ به این فشارها محدودیت هایی را علیه افراط گرایان اسلامی آغاز کرده است.

جاسوسی روسیه از ناتو

شرکت آی سایت پارتنرز، یکی از شرکت های امنیتی اعلام کرد که افراد وابسته به روسیه با بهره برداری از برنامه ویندوز مایکروسافت و برنامه های دیگر از پیمان ناتو، اتحادیه اروپا و اوکراین جاسوسی می کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تجسس از شرکت های فعال در بخش های انرژی و ارتباطات نیز از دیگر فعالیت های این گروه جاسوسی وابسته به روسیه بوده است.

این شرکت می گوید که با این شبکه ارتباط گرفته و بعد از آن که متوجه شده بر سر مسائل اوکراین بسیار کنجکاو است به فعالیت های آن شک کرده و بعدا متوجه شده است که بر سر بحران اوکراین و قضایای دیپلماتیک و همچنین مسائل انرژی و ارتباطات و همچنین کشف ای میل های مضر به منافع روسیه تجسس می کرده است.

اعتراف بان کی مون به ویرانی های سنگین غزه

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در سفر به غزه گفت که از ویرانی های به وجود آمده در غزه به دلیل 50 روز جنگ اسرائیل علیه آن به شدت متاثر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان کی مون با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه زیاد ابو عمرو، معاون نخست وزیر دولت توافقی فلسطینی در این باره گفت: «این ویرانی بسیار بیش از آن چیزی است که در سال 2009 در جنگ قبلی اسرائیل علیه غزه دیدم و این مساله بسیار مرا متاثر کرده است.»

استیلای حوثی ها بر مهم ترین بندر یمن

نیروهای الحوثی روز سه شنبه موفق شدند شهر مهم الحدیده، مشرف بر دریای سرخ که مهمترین بندر استراتژیک یمن در آن واقع شده است را به کنترل خود در آورند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، منابع امنیتی یمنی گفتند که نیروهای الحوثی بدون هیچ مقاومتی توانستند وارد شهر استراتژیک الحدیده شوند و این شهر از جمله فرودگاه، بندر و شاهراه حیاتی آن را به طور کامل به کنترل خود در آورند.

حوثی ها با لباس نظامی در شهر الحدیده حضور یافته اند و در تمامی خیابان های اصلی این شهر و محیط پیرامونی آن حضور دارند.

آتش زدن مسجد توسط صهیونیست ها

مسئولان فلسطینی و شاهدان عینی می گویند که تندروهای صهیونیست یک مسجد را در کرانه باختری به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس اسرائیل در این باره اعلام کرد که آتش سوزی عمدی بوده و در روستای عقربا در شرق نابلس به وقوع پیوسته است.

غسان دغلس، مسئول پرونده شهرک سازی ها در استان نابلس در این باره گفت: «مهاجمان ابتدا دیوار طبقه اول مسجد را خراب کردند و سپس با پرتاب مواد آتش زا اقدام به آتش زدن آن کردند. البته اهالی محل مانع از ویرانی کامل مسجد شدند و تلاش کردند آتش را خاموش کنند اما با این حال خسارت های سنگینی به مسجد وارد آمد.»

وی همچنین گفت: «آنها قبل از ترک محل بر روی دیوارهای آن به زبان عبری چیزهایی نوشتند.»

کاهش کمک های غذایی سازمان ملل به سوریه

الیزابت راسموسن، مدیر کمک برنامه های غذایی سازمان ملل اعلام کرد از روز دوشنبه کمک های غذایی به سوریه تا 40 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل نزدیک به سه سال است که به 4.2 میلیون نفر آواره سوری کمک های غذایی می دهد.

به گفته وی همچنین در این مدت نزدیک به 200 هزار نفر در پی جنگ های داخلی سوریه کشته شده اند.

وی دلیل کاهش کمک های غذایی سازمان ملل به شهروندان سوری را کمبود منابع مالی عنوان کرد اما گفت که این سازمان به کمک های غذایی خود همچنان ادامه خواهد داد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوريه تركيه عراق روسيه فلسطين بان كي مون


نظر شما :