اهمیت همکاری با تهران

پیام نامه اوباما به رهبر انقلاب چیست؟

۲۲ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۴ کد : ۱۹۴۰۵۳۳ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
به نظر می رسد نامه اوباما به ایران که پیشنهاد مشارکت دو کشور در مبارزه علیه داعش را به این کشور ارائه کرده است حداقل گامی بلندی به سوی مشاوره مستقیم با تهران باشد.
پیام نامه اوباما به رهبر انقلاب چیست؟

دیپلماسی ایرانی: افزایش مبارزه دولت اوباما علیه داعش ایالات متحده را در موقعیت عجیب و ناراحت کننده همکاری با روسیه برای سر پا نگاه داشتن ارتش عراق و همچنین هماهنگی برای انجام حملات هوایی با دولت بشار اسد که خود در حال حاضر مشغول نبرد زمینی با داعش است، قرار داده است.

اما افشای نامه محرمانه کاخ سفید به تهران یادآور این نکته است که مبارزه علیه این شبه نظامیان بدون ایران با پیروزی همراه نخواهد بود و اینکه رئیس جمهور راضی شده است که به صورت خصوصی اقدامانی را انجام دهد که در تضاد کامل با نظراتی است که یکی از مشاورین ارشد وی بر زبان آورده بود.

نامه اوباما به آیت الله علی خامنه ای، رهبر عالی ایران برای اولین بار روز پنج شنبه توسط وال استریت ژورنال افشا شد و سپس توسط فردی که از محتوای نامه آگاه بود مورد تائید قرار گرفت. یک مقام دولتی به فارن پالیسی گفته است که اوباما در این نامه به رهبر ایران گفته که گسترش داعش خطری برای ایالات متحده و ایران است و اینکه هر دو کشور در حال مبارزه با دشمنی مشترک هستند.

این نامه به صورت آشکار پیشنهاد هماهنگی مستقیم اقدامات نظامی دو کشور را نداده است؛ اقدامی که کاخ سفید می گوید آماده برداشتن آن نیست. با این حال این فرد آگاه از محتوای نامه می گوید که نامه "مفهومی قوی" داشته است.

افشای این نامه احتمالا فشارهای سیاسی به کاخ سفید را افزایش خواهد داد؛ این در حالی است که دولت اوباما در حال حاضر از سوی نمایندگان هر دو حزب به دلیل اعطای امتیازات گسترده به تهران برای رسیدن به توافق هسته ای پیش از ضرب الاجل 24 نوامبر تحت فشار قرار گرفته است.

این نامه همچنین سوالات تازه ای را درباره چارچوب دقیق سیاست ایران کاخ سفید ایجاد می کند. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما ماه گذشته در برنامه ای در شبکه ان بی سی گفته بود که ایالات متحده با ایران بر سر مبارزه با داعش همکاری نخواهد کرد.

وی همچنین گفته بود: " هیچ گونه هماهنگی و همکاری با ایران در ائتلاف علیه داعش نداشته ایم. این حقیقتی است که آنها نیز در عراق از عراقی ها در مبارزه علیه داعش حمایت می کنند، اما ما با آنها هماهنگی نداریم. ما این کار را کاملا متفاوت و مستقلانه انجام می دهیم."

به نظر می رسد نامه اوباما به ایران که پیشنهاد مشارکت دو کشور در مبارزه علیه داعش را به این کشور ارائه کرده است حداقل گامی بلندی به سوی مشاوره مستقیم با تهران باشد. با این حال برنادت میهان، سخنگوی کاخ سفید به فارن پالیسی می گوید که "همانطوری که سوزان رایس در گفتگو با ان بی سی گفت هیچ گونه تغییری در سیاست ایران ما رخ نداده است."

همچنین جاش ارنست، دیگر سخنگوی کاخ سفید پیش از این به خبرنگاران گفته بود که ایالات متحده هیچ همکاری نظامی یا اطلاعاتی با ایران نخواهد داشت.

ایالات متحده در اتاقی به دور خود می چرخد. مقامات ارتش امریکا در عراق اعلام کرده اند که با کمک نظامیان ارتش عراق با همتایان ایرانی خود در ارتباط هستند و بدین وسیله پیام هایی میان فرماندهان ایرانی و امریکایی رد و بدل می شود.

در همین حال این نامه در رسانه های اسرائیلی هم بازتاب داشته است. روزناه هارآتص ساعاتی بعد از انتشار این خبر در وال استریت ژورنال خبری را تحت عنوان "اوباما به دور از چشمان اسرائیلی نامه ای را برای [آیت الله] خامنه ای ارسال کرده است."

منبع: فارن پالیسی

انتشار اولیه: جمعه 16 آبان 1393 / انتشار مجدد: پنج شنبه 22 آبان 1393


نظر شما :