چامسکی: ائتلاف ضدداعش غیرقانونی است

۱۷ آبان ۱۳۹۳ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۹۴۰۵۶۸ سرخط اخبار
نوآم چامسکی، زبان شناس و نظریه پرداز آمریکایی معتقد است آمریکا و نیروهای مداخله گر ناتو می توانند جنگ هسته ای به راه بیندازند.
 
به گزارش ایسنا، نوآم چامسکی در مصاحبه با راشاتودی گفت: "ناتوی جدید" که پس از فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی تاسیس شد، اساسا نیروی مداخله گر تحت کنترل آمریکاست و عملیات کاملا متفاوتی را با توجه به اصولش انجام می دهد.
 
وی افزود: در حقیقت ممکن است فردی این سوال را مطرح کند که چرا اصلا ناتو باید همچنان وجود داشته باشد، توجیه رسمی برای وجود ناتو این بود که ناتو از اروپای غربی در برابر حمله احتمالی روس ها دفاع کند. با توجه به اینکه "تهدید روسیه" رفع شد نتیجه طبیعی در دهه 90 این بود که ائتلاف ناتو منحل شود اما برعکس این اتفاق رخ داد. برخلاف تمام توافقات ناتو به سمت مرزهای روسیه گسترش یافت.
 
چامسکی گفت: عملیات ناتو تغییر کرد. عملیات رسمی ناتو به کنترل جامعه بین المللی، سیستم انرژی جهانی، خطوط لوله تبدیل شد. این به معنای کنترل جهان است. در بدترین سناریوی ممکن، بی ثباتی کنونی در جامعه بین الملل، خصوصا تنش ها میان آمریکا و روسیه که شبیه جنگ سرد جدیدی است، می تواند منجر به جنگ هسته ای شود و تمام طرف هایی که آن را ایجاد کردند حذف می شوند.
 
این نظریه پرداز آمریکایی عنوان کرد: موارد بسیاری بوده است که مداخله انسانی از وقوع جنگ هسته ای جلوگیری کرده است. حال خصوصا به دلیل بحران اوکراین و استقرار سیستم های دفاع موشکی در نزدیکی مرزهای روسیه، موقعیت خطرناکی ایجاد شده است.
 
با این حال چامسکی تاکید کرد: غرب نمی تواند روسیه را منزوی کند بلکه آن را به سمت شرق سوق می دهد. غرب با مقابله و تحریم سعی در منزوی کردن مسکو دارد اما به جای آن روسیه به سمت روابط با چین حرکت می کند. در این رابطه، روسیه طرف ضعیف تر خواهد بود و از رو سازش هایی می کند اما آمریکا آشکارا یک سیستم قدرت ایجاد می کند که می تواند آمریکا در جهان را نابود کند.
 
چامسکی افزود: اوج قدرت آمریکا در جهان در سال 1945 بود اما در 1949 ضربات سختی به هژمونی جهانی آمریکا وارد شد که همان استقلال چین بود. در تاریخ آمریکا وغرب از آن به عنوان "فقدان چین" یاد می شود. تنها لحظه ای تفکر درباره این عبارت نشان می دهد که آمریکا، چین را برای خود می دانست و این تفکر را داشت که جهان نیز به آمریکا تعلق دارد.
 
نوآم چامسکی همچنین ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا را بی معنا خواند و گفت که غیرقانونی است.
 
وی معتقد است: اقدامات آمریکا در خاورمیانه از جمله حمله به عراق، شرایطی را ایجاد کرد که داعش به وجود آورد. آنچه رخ داد این است که آمریکا با پتک به عراق ضربه زد و یک ساختار دولتی ایجاد کرد که ماهیتا فرقه گرا بود. تمام این ها در کنار یکدیگر درگیری های فرقه ای به راه انداخت که قبلا وجود نداشت. از آن زمان تاکنون این درگیری ها گسترش یافته است و هم اکنون این منطقه را تکه تکه میکند سوریه یک نمونه آن است.
 
چامسکی تاکید کرد: برای حل کردن این هرج و مرج، آمریکا بار دیگر تصمیم گرفت که بر خلاف قوانین بین المللی عمل کند و یک ائتلاف بین المللی تشکیل دهد که جدای از اینکه غیرقانونی است، بی معنا نیز هست. یک کشور مطیع قانون باید به شورای امنیت برود و با مطلع کردن آن بخواهد که این نهاد واکنشی مستقیم به این تهدید نشان دهد. پس از آن آمریکا می تواند در آن شرکت کند؛ همین طور ایران که یک نیروی نظامی قوی است که بدون درنگ می تواند داعش را نابود کند اما این در صورتی است که اجازه دهیم وارد درگیری شود.
 
از سوی دیگر چامسکی درباره برنامه های جاسوسی آمریکا گفت: کشورها در مقابل مداخله در امورشان از خود مقاومت نشان می دهند. جاسوسی آمریکا متوقف نشده است و در حقیقت در حال گسترش است. این حمله ای مهم بر حقوق بشر بود. این کار در چین، انگلیس، روسیه و هیچ شکی نیست که در کشورهای دیگر نیز انجام شده است. کار آن ها هیچ پایانی ندارد و واکنش مردمی برای پایان دادن به این اقدامات لازم است.

کلید واژه ها: ناتو چامسکی چین


نظر شما :