وقتی متحدان پکن را عصبانی می کنند

جنگ چین علیه ناتو

۱۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۷۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در بیانیه پایانی سران پیمان آتلانتیک شمالی، اعضای ناتو مستقیما از چین نام بردند و آن را به‌عنوان چالشی برای «منافع، امنیت و ارزش‌های» خود توصیف کردند.
جنگ چین علیه ناتو

نویسنده: لئا ساهای

دیپلماسی ایرانی: زمان نشست سران ناتو در ویلنیوس، پکن چندین ویدئو و بیانیه ضد ناتو منتشر کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین این ائتلاف را به تضعیف قوانین بین المللی متهم کرد و ناتو را "ماشین جنگی" مسئول رنج میلیون ها نفر توصیف کرد.

این ماجرا در زمانی اتفاق می‌افتد که دولت چین در واقع می‌خواهد با دیگر کشورها، به‌ویژه اروپا، رفتار دوستانه‌تری داشته باشد: اقتصاد تحت فشار گسترده‌ای قرار دارد و روابط سیاسی با بسیاری از کشورهای غربی تیره شده است. با این حال، به ندرت نشانه ای از این تمایل به دوستی در قبال ناتو وجود دارد.

در بیانیه پایانی، اعضای ناتو مستقیما از چین نام بردند و آن را به‌عنوان چالشی برای «منافع، امنیت و ارزش‌های» خود توصیف کردند. هلنا لگاردا از موسسه مطالعات چین مرکاتور در برلین توضیح می دهد: «چین ناتو را به عنوان یک اتحاد تحت سلطه آمریکا و ابزار واشنگتن برای تضمین برتری خود، مهار چین و ترغیب سایر متحدان، به ویژه کشورهای عضو اروپایی، در مسیر خود می بیند.»

سران کشورهای کره جنوبی، استرالیا، نیوزلند و ژاپن نیز به این اجلاس در ویلنیوس دعوت شده بودند. نخست وزیر ژاپن حتی از سوی دبیرکل ناتو با این جمله که «هیچ شریکی به اندازه ژاپن به ناتو نزدیکتر نیست» مورد استقبال قرار گرفت. وی در ژانویه با اشاره به جنگ اوکراین و وضعیت متشنج در تنگه تایوان هشدار داد: آنچه امروز در اروپا اتفاق می افتد، فردا در شرق آسیا نیز رخ می دهد.

پکن از این سخنان بسیار ناراضی است. لگاردا توضیح می دهد: «پکن این را نشانه تمایل ائتلاف برای فعالیت در منطقه هند و اقیانوس آرام می بیند، حتی اگر ناتو نه مأموریتی در آنجا داشته باشد و نه منفعتی. برای چین، یک نگرانی نسبتا نظری به یک تهدید واقعی برای امنیت ملی تبدیل شده است».    

یکی از جنبه هایی که در این اجلاس بسیار مورد توجه قرار گرفت، توسعه تسلیحات هسته ای چین بود. دبیرکل ناتو گفت که سرعت و دامنه این امر "بی سابقه" بوده و بدون هیچ شفافیتی انجام می شود. در واقع، پکن احتمالاً در آستانه بزرگترین گسترش برنامه تسلیحات هسته‌ای خود در تاریخ خواهد بود: بر اساس برآوردهای کارشناسان مستقل از فدراسیون دانشمندان آمریکایی، در سال 2008 این کشور تنها حدود 200 کلاهک داشت. اما امروز تقریباً 350 کلاهک دارد. بدین ترتیب پکن پس از روسیه و آمریکا در جایگاه سوم قرار دارد.

منبع: زوددویچه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین پکن ناتو چین و ناتو چین و امریکا چین و اروپا ناتو و چین رویارویی چین و امریکا


( ۶ )

نظر شما :