آنکارا بدنبال نفوذ در خزر

۱۹ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۹۴۰۶۵۲ سرخط اخبار

طی مراسمی رسمی، ترکیه یک یدک کش با نام «قدرت» را به ناوگان دریایی ترکمنستان تحویل داد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق آباد، پایگاه اطلاع رسانی دولتی ترکمنستان موسوم به «عصر طلایی ترکمنستان» با انتشار این خبر اظهار داشت: این کشتی یدک کش که به سفارش عشق آباد آماده شده طی مراسمی رسمی عصر دیروز در بندر ترکمنباشی به آب انداخته شد.

این گزارش می افزاید: این یدکش مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه های ارتباطی بوده در بندر ترکمن باشی برای جابجایی کشتی های نفت کش و باری استفاده خواهد شد.

طول این کشتی ، 34 متر و عرض آن نیز 12 متر است و در راستای تکمیل و توسعه ناوگان دریای ترکمنستان در دریای خزر از کشور ترکیه خریداری شده است.

دولت ترکمنستان در سال های اخیر به توسعه ناوگان دریای خزر در خزر اهمیت ویژه ای داده است و تنها در مدت 3 سال گذشته ترکمنستان هفت فروند نفت کش جدید به نام های «Sumbar» ،«Hazar» ،«Jeýhun» ،«Bitarap» ،«Etrek» ،«Alaja» ،«Kenar»» را خریداری کرده است.

«آنکارا» به دنبال تحکیم جای پای خود در دریای خزر است

پهلو گرفتن کشتی‏ های یدک کش ساخت ترکیه در ساحل ترکمنی دریای خزر در حالی است که ترکیه سال گذشته عملیات ساخت بزرگترین بندر بین‏ المللی جدید در شهر «ترکمن باشی» را آغاز کرد و مراسم کلنگ زنی آن با حضور «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر سابق و رئیس جمهور کنونی ترکیه و رئیس جمهور ترکمنستان برگزار شد.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جریان سفر 3 روز پیش به ترکمنستان نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آنکارا به حمل و نقل و ترانزیت در دریای خزر اهمیت ویژه قائل است و این مسیر را به عنوان کریدور مرکزی حمل و نقل و ترانزیت تلقی می‏ کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت های ترکیه تا به حال طرح های به ارزش 42 میلیارد دلار را در ترکمنستان اجرا کرده و یا در دست اجرا دارند، افزود: ساخت بندر جدید ترکمن باشی توسط یک شرکت ترکیه ای از دیگر نمادها و نشانه های روابط دوستانه و تعاملات موفق دوجانبه است و ما خواهان آن هستیم که گاز ترکمنستان نیز از طریق جمهوری آذربایجان به وسیله خط لوله گاز آناتولی موسوم به خط لوله گاز «تاناپ» به ترکیه و از طریق ترکیه به اروپا صادر شود.

گفتنی است که این در حالی است که تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، اختلاف نظر ترکمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت برخی میادین نفت و گاز در خزر و طرح احداث خط لوله گاز از بستر دریای خزر میان ترکمنستان و آذربایجان از مهمترین مسائل موجود در دریای خزر و میان کشورهای ساحلی این دریا است.

دولت ترکمنستان در مدت 6 ماه نخست سال جاری میلادی طرح‏ هایی به ارزش حدود  6  میلیارد دلار را به شرکت های ترکیه ای واگذار کرده، ضمن این که ترکیه در سال جاری بیشترین طرح های خارجی در جهان را در ترکمنستان در حال اجرا دارد.

کلید واژه ها: ترکمنستان خزر


نظر شما :