احتمال شکست مذاکرات زیر 20درصد است

۰۳ آذر ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۴۱۲۰۷ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

تحلیلگر برجسته نشریه «نیویورکر» با بیان اینکه احتمال شکست مذاکرات بسیار اندک است، می گوید اثرات توافق احتمالی، هم برای ایران و هم برای غرب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نویسنده و تحلیلگر نشریه «نیویورکر» در گفت وگو با فارس با بیان اینکه احتمال شکست مذاکرات هسته ای بسیار اندک است، می گوید طرفین حاضر در مذاکرات هسته ای تلاش می کنند تا به توافقی برسند که بتواند منتقدان را راضی کند.

«هومان مجد» در رابطه با پیش بینی اش از مذاکرات گفت: «فعلا پیش بینی دقیق نتیجه مذاکره غیرممکن است، چراکه فکر می کنم حتی خود مذاکره کنندگان هم نمی دانند که می شود به موفقیت رسید یا نه. آنچه مسلم است، این است که هم ایالات متحده و هم ایران می خواهند به توافقی برسند که بتوانند از آن در برابر منتقدان دفاع کنند، مسئله دیگر هم آن است که هر دو طرف نمی خواهند به آن میزانی که طرف مقابل می خواهد، از موضع خود کوتاه بیایند.»

وی افزود: «این یعنی اینکه با توجه به اراده سیاسی طرفین، بعد از مذاکرات فشرده و پس و پیش کردن ها، شانس رسیدن به توافق، احتمالا بالاست. اما اینکه یک توافق جامع حاصل می شود یا فقط بر سر چارچوب توافق شده و جزئیات به بعد موکول می شود، امری است که باید منتظر ماند و دید. به نظر من احتمال رسیدن به یکی از این دو حالت بیش از 50درصد و احتمال شکست کامل مذاکرات زیر 20درصد است.»

 

ضرب الاجل مذاکرات هسته ای در حالی امروز فرامی رسد که طرفین همچنان از وجود اختلافات سخن می گویند. در روزهای اخیر احتمال حصول یک توافق موقت و تمدید گفت وگوها برای چند ماه دیگر تقویت شده است. با این حال، شکست مذاکرات همچنان گزینه ای است که تحلیلگران کمترین احتمال را دستکم در این مرحله برای آن قائل شده اند.

او همچنین در رابطه با اثرات توافق، گفت: «اثرات توافق، هم برای ایران و هم برای غرب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ توافق به معنی سر و سامان یافتن احتمالی منافع غرب در منطقه، آغاز دوره همکاری بر سر موضوعاتی که طرفین منافع مشترک در آن ها دارند و همچنین کاهش تنش ها خواهد بود. اینکه آیا این توافق می تواند آغازگر روند نزدیکی ایران و ایالات متحده باشد یا نه، چیزی است که در آینده مشخص می شود، اما این توافق به هر حال هم از لحاظ اقتصادی و هم از بعد سیاسی برای ایران اثرگذار خواهد بود. این توافق همچنین مشروعیت نظام ایران را چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی تحکیم کرده و اجازه می دهد تا به نحوی موثرتر برای حل موضوعات بزرگتری که منطقه با آن ها روبروست، اقدام شود.»

وی ادامه داد: «اگر توافقی حاصل نشود، همه طرف ها با تبعات منفی مواجه خواهند شد. ایران با انزوا و تحریم هایی که شاید تشدید شود و ایالات متحده هم در تلاش برای ایجاد ثبات در منطقه و حمایت از متحدان خود، با مانع مواجه می شود. تنش ها افزایش یافته و تهدید جنگ یا درگیری به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. نمی توان سناریویی بدتر از شکست کامل مذاکرات، متصور بود.»

بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد، طرفین باید ظرف 6 ماه به توافق جامع می رسیدند. این دوره پس از ناکامی طرفین در حصول توافق، برای 4 ماه، تا سوم آذر، تمدید شد. از آنجا که در توافق ژنو تنها یک بار تمدید پیش بینی شده بود، هنوز ساز و کار تمدید احتمالی مشخص نیست.

روز یکشنبه برخی منابع گزارش دادند که احتمال دارد طرفین امروز (دوشنبه) توافقی سیاسی اعلام کرده و مذاکرات برای مشخص کردن جزئیات را به مدت چند ماه، تمدید کنند.

کلید واژه ها: توافق


نظر شما :