آمریکا مسئول به نتیجه نرسیدن مذاکرات

۰۴ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۸ کد : ۱۹۴۱۲۵۰ سرخط اخبار
جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:
 
موافقت طرف های مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 با تمدید آن تا دهم تیرماه سال آینده، هر چند نتیجه دلخواه طرف ایرانی نبود، ولی از این نظر که چهره زیاده خواهانه و بی اراده دولتمردان آمریکائی را نشان داد قابل توجه است. نکات مهمی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرند اینها هستند.
 
1 - مسئول اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات یکساله در سوم آذر ماه جاری، دولت آمریکاست. کشورهای اروپائی البته در این مسئولیت شریک هستند ولی از آنجا که کارشکنی اصلی از آمریکا بود، باید آمریکا را مقصر و مسبب اصلی دانست. جمهوری اسلامی ایران، به اعتراف کلیه اعضاء گروه 1+5 و آژانس انرژی اتمی، در طول یکسال بعد از توافق ژنو، به تمام تعهدات خود که در توافق نامه ژنو مندرج بود عمل کرده و صداقت خود را به اثبات رسانده است. به مقتضای این عملکرد و براساس موافقت نامه ژنو، گروه 1+5 نیز باید به خواسته های جمهوری اسلامی ایران پاسخ مثبت بدهد. این خواسته ها، حقوق قانونی ملت ایران هستند که طبق مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی باید تمام اعضاء از آنها برخوردارباشند. موضوع تحریم ها نیز از آغاز ظالمانه و خلاف قانون بود و لذا اکنون که ایران پای بندی خود به مقررات آژانس و تعهدات موجود در توافق نامه ژنو را به اثبات رسانده باید بطور کامل لغو شود. مخالفت آمریکا با دست یابی ایران به حقوق هسته ای خود و لغو کامل تحریم ها، علاوه بر اینکه خلاف موافقت نامه ژنو می باشد، مخالف مقررات آژانس بین المللی هسته ای نیز هست.
 
2 - جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در سال های اخیر و در شرایط تحریم های چهارگانه شورای امنیت، دولت آمریکا، کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا به راه خود ادامه داده و با اقتدار کامل در منطقه و جهان درخشیده، از این پس نیز به همین راه ادامه خواهد داد و تأخیر در توافق نهائی مذاکرات با 1+5 تأثیری در اراده سیاسی دولت ایران نخواهد داشت. این درست است که نمی توان تحریم ها را در شرایط اقتصادی ایران بی تأثیر دانست، ولی ملت ایران در طول سه دهه گذشته که با انواع و اقسام تحریم ها مواجه بوده توانسته خود را با هر شرایطی تطبیق دهد و همین روش را از این پس نیز ادامه خواهد داد. دولت یازدهم، با عملکرد خود در یکسال و چهار ماه گذشته نشان داده که علیرغم استمرار تحریم ها می تواند کشور را به سوی بهبود وضعیت اقتصادی سوق دهد و همین روش را باز هم ادامه خواهد داد و قطعاً در این راه از همراهی آحاد ملت برخوردار خواهد بود.
 
3 - لازم است رئیس جمهور و سایر دولتمردان آمریکا بدانند کارشکنی های آنها علیه توافق در مذاکرات هسته ای و به تأخیر انداختن آن، نه تنها نمی تواند در اراده دولت و ملت ایران کوچک ترین خللی پدید آورد بلکه موجب انسجام هرچه بیشتر مردم ایران برای مقابله با توطئه های آمریکا و سایر دشمنان خواهد شد. این، واقعیتی است که مردم ایران در طول 36 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن را نشان داده اند و از این پس نیز نشان خواهند داد. ملت ایران یک ملت انقلابی است که می داند در برابر توطئه ها چگونه باید مقاوم باشد و ترفندها را چگونه باید خنثی کند و در برابر کارشکنی ها چگونه باید راه صحیح ادامه مسیر را پیدا کند. بنابر این، در این توطئه نیز آمریکا ضرر خواهد کرد و وحدت دولت و ملت ایران مستحکم تر خواهد شد.
 
4 - راه روشن و مشخص ملت ایران برای ادامه مسیر و خنثی کردن توطئه های آمریکا و مقابله با تحریم ها، عمل به نسخه "اقتصاد مقاومتی" است. این، نسخه ایست که رهبر انقلاب، نه فقط برای دوران تحریم بلکه برای پایدار ساختن اقتصاد کشور در نظر گرفته و عمل به آن را توصیه کرده اند، دولت یازدهم نیز برای اجرائی کردن آن تلاش می کند و مردم نیز با همراهی های خود به تحقق آن کمک می نمایند. با عمل به این نسخه، نه تنها تحریم ها را دور می زنیم بلکه ایران را برای همیشه در برابر مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات بیمه خواهیم کرد.
 
5- به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای در موعد سوم آذر، به مخالفان داخلی دولت یازدهم که طی یکسال گذشته به ویژه در روزها و هفته های اخیر اعضاء گروه مذاکره کننده ایرانی را زیر بمباران شدید تبلیغاتی قرار دادند، نشان داد که برخلاف تهمت های ناروای آنها گروه مذاکره کننده ایرانی به حقوق ملت ایران پای بند است، از خطوط قرمز عبور نمی کند و اهل سازش بر سر منافع ملی نیست. اگر گروه مذاکره کننده ایرانی اهل سازش و عبور از خطوط قرمز بود، قطعاً دیروز و یا شاید زودتر از سوم آذر با 1+5 به توافق می رسید و مشکلی با آمریکا نداشت. این، مقاومت متعهدانه گروه مذاکره کننده ایرانی در برابر زیاده خواهی های آمریکا بود که به آمریکا اجازه نداد به مطامع خود برسد و درصدد تمدید مهلت مذاکره برآید. آیا کسانی که در داخل کشور با زبان و قلم بی مهار خود تا توانستند به مذاکره کنندگان ایرانی تهمت زدند و آنها را به باد ناسزا گرفتند، شجاعت عذرخواهی از مذاکره کنندگان ایرانی را دارند؟
 
6 - مذاکرات ایران و 1+5 برای طرف های مذاکره به منزله آزمونی بود که جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی و نزد ملت ها از این آزمون سرفراز، پیروز و آبرومند بیرون آمد و در نقطه مقابل، آمریکا به عنوان یک دولت غیرقابل اعتماد، عهدشکن و زیاده خواه معرفی شد. از این منظر باید گفت در مذاکرات ایران و 1+5 آنکه پیروز شد ایران است و شکست و بدنامی به سراغ آمریکا آمد. برای آمریکا البته این بدنامی چیز تازه ای نیست. این واقعه، همان تعبیر امام خمینی را بار دیگر تأیید کرد که آمریکا را "شیطان بزرگ" دانستند. دولت آمریکا، علیرغم ژست ابرقدرتی دولتمردانش، در این مذاکرات نشان داد که تحت تأثیر صهیونیست ها و دلارهای نفتی بعضی قارون های منطقه خاورمیانه عربی قرار دارد و حاضر است به قیمت پشت پا زدن به تعهداتی که خود امضا کرده، حقارت و بدنامی را بپذیرد. این، ننگ در پرونده شخص اوباما و همکاران وی و دولت آمریکا به ثبت خواهد رسید و در تاریخ ماندگار خواهد شد.
 
7- ایستادگی اعضاء گروه مذاکره کننده ایرانی در برابر زیاده خواهی های آمریکا و سایر قدرت های غربی و تحمل مثال زدنی آنها در برابر فشارهای مخالفان داخلی و خارجی که بطور مستمر از بوق های تبلیغاتی خود به بمباران تبلیغاتی آنها پرداختند، واقعاً ستودنی است. به اعضاء گروه مذاکره کننده ایرانی، از صمیم قلب خسته نباشید می گوئیم، برای آنها در ادامه این راه توفیق الهی آرزو می کنیم و اعتقاد راسخ داریم که تلاش ها و مقاومت جانانه آنها در طول یکسال گذشته، به ویژه آنکه ملامت های داخلی را نیز تحمل کردند، نوعی "جهاد" محسوب می شود و از خدای قادر منان می خواهیم پاداش اخروی مجاهدان را به آنها عنایت فرماید.

کلید واژه ها: گروه مذاکره کننده ایرانی


نظر شما :