اسد: داعش را آمریکا ساخت نه سوریه

۱۳ آذر ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۲ کد : ۱۹۴۱۵۷۶ سرخط اخبار

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که اگر حمایت های مالی و سیاسی و لجستیکی قطر، ترکیه و غرب از تروریست ها نبود الان شرایط در سوریه به نحو دیگری پیش می رفت.

به گزارش ایسنا، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در گفت وگو با روزنامه ژورنال دو دیمانش فرانسه درخصوص آخرین تحولات سوریه و جنگ در این کشور سخن گفت.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

دو دیمانش : آقای رئیس جمهور بعد از گذشت سه سال از جنگ و آنچه که در حال حاضر در سوریه می گذرد آیا شما از اینکه امور را به صورت دیگری اداره نکردید پشیمان نیستید؟

اسد: از روزهای نخست شاهد به شهادت رسیدن نیروهای ارتش و پلیس بودیم. ما از همان روزهای نخست با تروریست ها روبه رو بودیم. درست است که تظاهرات هایی در کشور برگزار می شد اما تعداد آنها زیاد نبود و ما گزینه ای جز دفاع از مردممان در برابر تروریست ها نداشتیم. نمی توان گفت که پشیمان هستیم چراکه از همان روزهای نخست با تروریست ها مبارزه کردیم اما این به آن معنا نیست که هیچ خطایی در اقدامات ما صورت نگرفته است اگر در آن زمان قطر به تروریست ها پول نمی داد و اگر ترکیه از آنها حمایت لجستیکی نمی کرد و اگر غرب از تروریست ها حمایت سیاسی نمی کرد مسائل به صورت دیگری پیش می رفت. اگر از ملتمان دفاع نمی کردیم نمی توانستیم پایداری کنیم.

دودیمانش: ارتش شما به دلیل استفاده بیش از حد از خشونت درجریان این جنگ سرزنش می شود، چرا شما غیرنظامیان را مورد هدف قرار می دهید؟

اسد: زمانی که یک تروریست با سلاح به شما حمله می کند شما چگونه از خود و ملتتان دفاع می کنید؟ از طریق مذاکره؟ ارتش سوریه زمانی از سلاح استفاده می کند که طرف مقابل نیز ازسلاح استفاده کند. ما نمی توانیم غیرنظامیان را مورد هدف قرار دهیم. دلیلی ندارد این کار را بکنیم و چنانچه غیرنظامیان را بکشیم در واقع ملت سوریه را کشته ایم. ما با تروریست ها مبارزه می کنیم و با کشورهایی که علیه ما و در حمایت از تروریست ها وارد عمل می شوند چگونه توانستیم چهار سال مقاومت کنیم.

دودیمانش: تصاویر ماهواره ای دو شهر حمص و حماه نشان می دهد که این شهرها به صورت کامل ویران شده اند. سازمان ملل که سوریه نیز عضو آن است از کشته شدن 190 هزار تن در جریان این جنگ خبر می دهد، آیا تمام ساکنان این مناطق تروریست بوده اند؟

اسد: نخست باید بگویم که آمار سازمان ملل باید با دقت بررسی شود. منابع این آمار چیست؟ آماری که در حال حاضر در جهان و رسانه ها اعلام می شود مبالغه آمیز و نادرست است دوم آنکه تصاویر این خرابی ها تنها در ماهواره نیست بلکه به چشم خود نیز می توان آنها را دید اما زمانی که تروریست ها به یک منطقه می روند و آن را اشغال می کنند ارتش باید منطقه را آزاد کند و درگیری هایی رخ می دهد طبیعی است که ویرانی هایی نیز صورت بگیرد اما در بیشتر موارد زمانی که تروریست ها وارد یک منطقه می شوند شهروندان از آنجا فرار می کنند. در واقع تعداد زیادی از قربانیان را کسانی تشکیل می دهند که موافق نظام هستند و تعداد زیادی از آنها به دنبال انفجار تروریست ها کشته شدند. محال است که یک کشور غیرنظامیان را مورد هدف قرار دهد.

دودیمانش: براساس آمارهای سازمان سه میلیون آواره سوری در کشورهای همسایه حضور دارند، آیا تمام اینها هم پیمانان تروریست ها هستند؟

اسد: نه نه کسانی که از سوریه خارج شدند به دلیل اقدامات تروریست ها کشور را ترک کرده اند. در میان آنها هم حامی دولت است و هم حامی تروریسم. ما در حال حاضر تنها با گروهک ها مبارزه نمی کنیم بلکه با کشورها مبارزه می کنیم.

دودیمانش: از دیدگاه نظامی آیا شما تجهیزات لازم و کافی برای پیروزی در این جنگ را دارید؟

اسد: درحال حاضر میلیاردها دلار برای حمایت از این تروریست ها هزینه می شود و کشورهای مختلف از جمله ترکیه به تروریست ها سلاح می دهند. بنابراین این جنگ از لحاظ نظامی جنگ راحتی نیست با این وجود ارتش سوریه دستاوردهای زیادی در مناطق مختلف داشته است. هیچ کس نمی تواند بگوید که جنگ کی و چگونه پایان می یابد. اما جنگ اصلی برای آنها این است که چگونه دل های سوری ها را جذب کنند که در این جنگ شکست خورده اند. بنابراین این جنگ نظامی، اجتماعی و سیاسی است.

دودیمانش: اما آنها شکست نخورده اند چراکه نیمی از سرزمین شما را تحت تسلط دارند؟

اسد: ارتش سوریه در همه جا حضور ندارد و این مساله محال است که اتفاق بیفتد بنابراین هرجایی که ارتش سوریه نباشد تروریست ها از مرزها وارد شده و در آن منطقه مستقر می شوند اما هر منطقه ای که ارتش سوریه تصمیم گرفت آن را آزاد کند، آزاد شد. این جنگ، جنگ بین دو ارتش نیست. شما از گروه های تروریستی سخن می گویید که ناگهان به هر شهر و هر روستایی می روند بنابراین این جنگ طولانی و سخت خواهد بود.

دودیمانش: بسیاری معتقدند که راهکار حل بحران سوریه رفتن شما است، آیا به این مساله اعتقاد دارید؟

اسد: هر رئیس جمهوری در هر کشوری براساس قوانین بر سر کار می آید و بر اساس همان قوانین کنار می آید. نمی شود گفت که یک رئیس جمهور از طریق آشوب انتخاب شود و از طریق جنجال نیز برود. دلیل این مساله نیز دستاورد سیاست فرانسه در لیبی بعد از حمله به قذافی است. نتیجه چه شد. بعد از کشته شدن قذافی آشوب به وجود آمد آیا رفتن وی راهکار حل بحران بود؟ آیا لیبی تبدیل به یک کشور دموکراتیک شد؟

دودیمانش: از دولت اسلامی (داعش) صحبت کنید. برخی معتقدند که نظام سوریه باعث پیشرفت افراط گرایان برای ایجاد دودستگی میان مخالفان شده است.

اسد: در سوریه ما دولت داریم نه نظام. اگر این سخن صحیح باشد که ما از داعش حمایت کرده ایم به این معناست که ما از آنها خواسته ایم که به ما حمله کنند و فرودگاه های نظامی را مورد هدف قرار داده و صدها تن را بکشند. کجای این سخن دارای منطق است. ما نیازی به آن نداریم که این اقدامات را برای تضعیف مخالفان انجام دهیم. غربی ها در حال حاضر معتقدند که این مخالفان خیالی بودند بنابراین، این فرضیه غلط است. داعش در سال 2006 درعراق تاسیس شد. آمریکا عراق را تحت اشغال خود قرار داد نه سوریه. ابوبکر بغدادی در زندان های آمریکا بود نه در زندان های سوریه پس چه کسی داعش را ساخته سوریه یا آمریکا؟

دودیمانش: برخی از سوری ها در دمشق از وجود گروه های جهادی مخفی در غرب بیشتر سخن می گویند تا جنگ علیه داعش، آیا این عجیب نیست؟

اسد: تروریسم یک ایدئولوژی است نه تشکیلات و ایدئولوژی مرز نمی شناسد. 20 سال قبل تروریسم از منطقه صادر می شد به ویژه از کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان. اما در حال حاضر از اروپا و مخصوصا فرانسه صادر می شود. اکثریت تروریست های اروپایی که به سوریه می آیند فرانسوی هستند. اخبار فرانسه به شما می رسد. در بلژیک نیز به یک موزه یهودیان حمله شد بنابراین پدیده تروریسم در اروپا دیگر یک پدیده خاموش نیست.

دودیمانش: آمریکایی ها در جنگ خود علیه دولت اسلامی هم پیمانان تاکتیکی هستند. آیا شما همچنان معتقدید که مداخله آنها نقض حاکمیت کشورتان به شمار می آید؟

اسد: شما از کلمه تاکتیکی استفاده کردید و آن خیلی مهم است. می دانید که تاکتیک بدون استراتژیک نتیجه ای نخواهد داشت و به شکست تروریسم نمی انجامد و این مداخله غیرقانونی است. چراکه بر پایه قطعنامه ای از سوی شورای امنیت صورت نگرفته و حاکمیت سوریه را نقض کرده است. بنابراین یک مداخله غیرقانونی به شمار می آید.

دودیمانش: براساس گزارش های رسانه های فرانسوی نیروهای هوایی شما دست کم طی 40 روز دو هزار پرواز انجام داده اند، این تعداد بسیار زیاد است. آیا هواپیماهای شما با آنها برخورد نداشته و آیا هماهنگی بین شما وجود دارد؟

اسد: هماهنگی مستقیم وجود ندارد. ما به تروریست ها در هر مکان بدون درنظر گرفتن اقدامات آمریکا یا ائتلاف حمله می کنیم. شما از تعداد پروازهای هوایی سوریه علیه تروریست ها تعجب کرده اید و این پروازها از پروازهای ائتلاف بیشتر است. حقیقت آن است که حملات ائتلاف حملاتی سوری است.

دودیمانش: اما این حملات به شما کمک می کند و یکی از دلایل استعفای چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا این بود که وی معتقد بود این حملات به دولت شما و مواضعتان کمک می کند.

اسد: ببینید مضمون این سوال با سوال قبل در تضاد است. شما گفتید که ما از داعش حمایت می کنیم اما سوال بعدی بدان معناست که ما دشنمان داعش هستیم. این سخن که حملات ائتلاف به ما کمک می کند نادرست است.

دودیمانش: اما یکی از نتایج این حملات استعفاء چاک هاگل بود؟

اسد: بعد از گذشت دو ماه از حملات ائتلاف هیچ نتیجه واقعی به دست نیامده است.

دودیمانش: آیا امروز در سوریه سلاح شیمیایی وجود دارد یا خیر؟

اسد: نه زمانی که در این خصوص سخن گفتیم مواضع ما کاملا شفاف بود و زمانی که تصمیم گرفتیم سلاح های شیمیایی خود را از بین ببریم تصمیم مان قطعی بود.

دودیمانش: اما جان کری وزیر خارجه آمریکا شما را به نقض توافقنامه در این خصوص متهم می کند و معتقد است از گاز سمی کلر استفاده کرده اید. آیا این درست است؟

اسد: می توان کلر را در هر خانه در سوریه پیدا کنید. هر انسانی کلر دارد و هر گروهی از آن می تواند از آن استفاده کند اما ما از آن استفاده نکرده ایم چراکه سلاح های کلاسیک موثرتری نسبت به کلر داریم و نیازی به آن نداریم. در حال حاضر از سلاح کلاسیک استفاده می کنیم و از اعلام آن نیز ابایی نداریم. این اتهامات ما را شگفت زده نمی کند. آمریکایی هیچ وقت حرف درستی درخصوص بحران سوریه نزدند.

دودیمانش: آیا شما از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اید؟

اسد: از این نوع از سلاح ها استفاده نکرده ایم ؛ اگر استفاده می کردیم ده ها تن و چه بسا صدها هزار انسان کشته می شدند. این سلاح ها نمی تواند تنها 100 یا 200 تن را بکشد به ویژه آنکه در برخی مناطق دست کم صدها هزار و چه بسا میلیون ها سوری حضور دارند. این در حالی است که در سال قبل گفته شد این سلاح ها 100 و یا 200 تن را کشته است.

دودیمانش: در آخرین سفرتان به پاریس در سال 2010 به همراه همسرتان من یک دیدار مطبوعاتی با ایشان داشتم، آیا شما دوست دارید به خارج کشور خود سفر کنید؟

اسد: سفر کردن جزو اولویت های من نیست و سفرهایم برای کار بوده نه گردش اما آنچه که خواهان آن هستم این است که سوریه به دنبال اوضاع قبلی بازگردد و دوست دارم جهانی متفاوت از جهان کنونی داشته باشیم. جهانی مملو از روابط منطقه ای و اخلاقی.

دودیمانش: همسر شما خود را سفیر مدرنیته می داند، نظر ایشان در مورد شرایط کنونی سوریه چیست؟

اسد: وی نیز مانند تمام سوری ها نسبت به شرایط کنونی ناراضی بوده و درد می کشد. ما نیز نسبت به اینکه سوریه به چند دهه قبل برگشته است ناراحت هستیم. سوریه زمانی جزو پنج کشور نخست جهان از لحاظ امنیت بود اما الان به پناهگاهی برای تروریست ها تبدیل شده است. غرب تروریست ها را حمایت می کند و بدتر از آن کشورهایی از دوران قرون وسطی در خلیج فارس مانند عربستان و قطر هم پیمانان غرب هستند.

دودیمانش: شما را به عنوان شخصی می شناسیم که رابطه نزدیکی با کودکانش دارد، چگونه وقتی که شب به خانه می روید اوضاع را برای کودکانتان شرح می دهید؟

اسد: طبیعتاً این سخنان در حال حاضر در تمام خانه های سوری ها انجام می شود و مساله سخت تر آن است که فهم اجتماعی این کودکان در این بحران به وجود آمده است. دو سوال برای تمام خانواده ها و خانواده خود ما به وجود می آید اول آنکه چطور می شود افرادی که می گویند از خدا و دین اسلام دفاع می کنند، دست به کشتار مردم می زنند. کودکان می پرسند آیا آنها می دانند که خطا می کنند و جواب آن است که برخی می دانند اما از دین برای اهداف خود سوءاستفاده می کنند و برخی جاهل هستند و نمی دانند که دین همان خیر است نه کشتار. سوال بعدی این است که چرا غربی ها به ما حمله می کنند و از تروریست ها حمایت؟ البته تمام غربی ها را نمی گویند بلکه برخی کشورها را برجسته می کنند مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس. آنها می پرسند آیا این کشورها را اذیت کرده ایم؟ جواب ما این است که مساله ملت ها با مساله دولت ها متفاوت است.

کلید واژه ها: ارتش سوریه


نظر شما :