دور جدید مذاکرات تهران و اسلام‌آباد

۱۴ آذر ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۴ کد : ۱۹۴۱۵۹۹ سرخط اخبار

منابع پاکستانی خبر دادند که کمیسیون مشترک وزرای ایران و پاکستان در 16 و 17 آذر ماه در اسلام آباد به منظور مذاکره در مورد صادرات گاز و برق ایران به پاکستان برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، منابع پاکستانی از برگزاری کمیسیون مشترک وزرای ایران و پاکستان در هشتم و نهم ماه دسامبر در اسلام آباد خبر دادند.

به گفته این منابع مطلع، موضوعات کلیدی مورد بحث در این نشست شامل توافق در زمینه صادرات گاز و برق ایران به این کشور خواهد بود.

پاکستان قبلا به ایران اعلام کرده است تا زمانی که محدودیت های اقتصادی علیه ایران که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده برداشته نشود، نمی تواند مبادلات در بخش انرژی با ایران را به سرعت پیش ببرد. اسلام آباد بر این باور است که در صورت درگیر شدن در هرگونه قراردادی با ایران، شرکت ها و بانک های این کشور با مجازات های آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.

به گفته منابع پاکستانی، دولت این کشور یک طرح جایگزین به ایران ارائه داده است که بر اساس آن، یک خط لوله برای واردات گاز طبیعی مایع (ال ان جی) از بندر گوادر تا نواب شاه کشیده و پس از برداشته شدن تحریم های آمریکا به ایران متصل خواهد شد.

همچنین پاکستان یک قرارداد اولیه احداث پایانه ال ان جی و یک خط لوله به ارزش 3 میلیارد دلار با چین به امضا رسانده است. یک مقام پاکستانی در این رابطه گفت، این موضوع با مقامات ایرانی در کمیسیون مشترک وزرای دو کشور که به زودی برگزار می شود، مطرح خواهد شد.

مقامات پاکستانی خاطرنشان کردند که اسلام آباد یک یادداشت تفاهم برای واردات 1000 مگاوات برق با ایران به امضا رسانده است اما به علت تحریم ها روند پیشرفت این برنامه متوقف شده است.

در توافقی دیگر، ایران 73 مگاوات برق به پاکستان صادر کرده است اما اسلام آباد از سال 2011 نتوانسته است، پول این میزان واردات را به ایران بپردازد.

این مقام مطلع پاکستانی افزود، در این نشست، مقامات پاکستانی در مورد روند پیشبرد واردات 1000 مگاوات برق از ایران به بحث و گفت وگو خواهند پرداخت و راه هایی برای پیشبرد آن پیشنهاد خواهند کرد.

به نوشته این گزارش، مذاکرات در مورد قیمت برق حدود 6 ماه زمان خواهد برد و امید می رود که در این زمان، موضوعات میان تهران و واشنگتن حل شود.

به گفته مقامات پاکستانی از دیگر مواردی که در این نشست با مقامات ایران مورد بحث قرار خواهد گرفت، مدل های پرداخت ترکیه و هند برای تسویه بدهی های اسلام آباد به تهران خواهد بود.

کلید واژه ها: اسلام آباد پاکستان


نظر شما :