استراتژی آمریکا برای مهار توان موشکی ایران

۲۱ آذر ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۴۱۸۲۶ سرخط اخبار
در شرایط فعلی که قیمت نفت رو به کاهش است، بهترین فرصت است که به ایران گفته شود علاوه بر آن که توسعه موشک های بالستیک قاره پیما مخاطرات فراوانی به دنبال دارد، به نفع ایران است که به جای سرمایه گذاری برای توسعه توان موشکی، بودجه خود را صرف توسعه زیرساخت های اقتصادی و بخش های اجتماعی و محیط زیست کند خصوصا آن که ایران در این بخش ها عقب ماندگی زیادی دارد.
 
به گزارش مشرق، موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در گزارشی، مهمترین مانع بر سر حصول توافق جامع هسته ای را موشک های بالستیک ایران اعلام کرده است.
 
این موسسه مدعی شده که ایران هم اکنون بزرگترین زرادخانه راکت ها و موشک های بالستیک را در سطح منطقه دارد. همچنین ایران تنها کشوری در منطقه خاورمیانه و در نزدیکی رژیم صهیونیستی است که دارای فناوری پرتاب ماهواره است.
 
این موسسه همچنین از وجود دستگاه ها و نیروی انسانی متخصص و متبحر ایران در حوزه موشکی خبر داده که در نتیجه بیش از یک دهه تلاش مستمر در این حوزه به دست آمده است.
موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن معتقد است به علت هزینه های فراوانی که ایران برای توسعه توان موشکی به خرج داده و پیشرفت هایی که به دست آورده، طبیعی است این کشور به راحتی برنامه توسعه موشکی خود را متوقف نکند، اما می توان با اعمال فشار سبب توقف توسعه توان موشکی و شفاف سازی ایران در این حوزه شد.
 
موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در ادامه گزارش خود به تشریح پیشرفت های ایران در حوزه موشکی پرداخته و راهکار موثر در مهار توان موشکی ایران را استفاده از فرصت مذاکرات هسته ای دانسته است.
 
این اندیشکده آمریکایی با اذعان به اینکه بحث هسته ای محور مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 است، اما پیگیری موضوع موشکی به صورت خصوصی و در حاشیه مذاکرات را توصیه کرده است.
 
موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن معتقد است با توجه به قدرت گرفتن جمهوری خواهان در سنای آمریکا به زودی مسئله موشکی ایران مورد مداقه بیشتری در آمریکا قرار خواهد گرفت، بنابراین باید مذاکره کنندگان ایرانی را قانع کرد که اکنون فرصت آن است که در موضوعاتی فراتر از هسته ای وارد مذاکره شوند، یعنی مسئله موشکی، خصوصا آن که فضای مذاکرات بین دوطرف به نوعی همدلانه است.
 
موسسه مذکور قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل را سند حقوقی ضرورت توقف برنامه موشک بالستیک ایران دانسته و راهکار پیشنهادی خود برای برداشتن یک گام در اجرای این قطعنامه را جداسازی سیستم پرتاب ماهواره ایران از بخش نظامی عنوان کرده است.
 
این موسسه توصیه کرده که باید ایران را قانع کرد که برنامه سیستم پرتاب ماهواره خود را به طور کاملا قابل بازرسی و راستی آزمایی به بخش مصارف غیرنظامی انتقال دهد. در مقابل، طرف غربی هم به ایران وعده ارائه کمک در بخش های پیشرفته کاوش فضایی بدهد.
 
دیگر راهکار پیشنهادی موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن این است که طرف غربی ضمن ارج نهادن بر سقف 2000 کیلومتری که خود ایران برای بُرد موشک های خود قرار داده، محدودیت هایی برای آزمایش های موشکی ایران اعمال شود. این محدودیت ها باید کاملا از سوی نیروهای نظامی ایران اعمال شود و آنها از انجام آزمایش های مخفیانه موشک ها نیز پرهیز کنند. در مقابل، طرف غربی می تواند با واسطه بخش خلع سلاح سازمان ملل وارد مذاکرات جدی با ایران درباره رسیدن به یک پیمان منطقه ای در مورد ایجاد محدودیت های موشکی شود. ایران همچنین می تواند به عضویت معاهده های جهانی همچون رژیم کنترل فناوری موشکی (MTCR) و معاهده لاهه در مورد جلوگیری از گسترش موشک های بالستیک (HCoC) درآید.
 
موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در پایان تاکید کرده که در شرایط فعلی باید تمرکز بین المللی بر ایجاد یک رژیم کنترلی قابل قبول بر فعالیت های موشکی ایران باشد.
 
این موسسه ادعا کرده این حقیقت که ایران با ادامه روند فعلی می تواند طی یک دهه آینده بُرد موشک های بالستیک خود را به حداکثر برساند، خطری است که باید به طور جدی به آن نگریست و به جای اتخاذ سیاست هایی که این روند پیشرفت را به تاخیر بیاندازد، باید سیاست هایی در پیش گرفت که به طور اساسی توان موشکی ایران مهار شود.
 
موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن همچنین به طور غیرمستقیم از توطئه سیاسی پشت پرده کاهش قیمت نفت پرده برداشته و نوشته است:در شرایط فعلی که قیمت نفت رو به کاهش است، بهترین فرصت است که به ایران گفته شود علاوه بر آن که توسعه موشک های بالستیک قاره پیما مخاطرات فراوانی به دنبال دارد، به نفع ایران است که به جای سرمایه گذاری برای توسعه توان موشکی، بودجه خود را صرف توسعه زیرساخت های اقتصادی و بخش های اجتماعی و محیط زیست کند خصوصا آن که ایران در این بخش ها عقب ماندگی زیادی دارد.

کلید واژه ها: سیاست خاور نزدیک واشنگتن موشک های بالستیک توان موشکی توسعه توان موشکی


( ۱ )

نظر شما :