حماسی‌ها مواضع خود را نسبت به بحران سوریه تغییر می‌دهند:

تلاش حماس برای بازگشت به آغوش ایران

۲۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۴۱۹۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
تلاش‌های حماس برای احیای پیمان سابق خود با رهبران ایران با سفر اخیر هیئتی از این جنبش به ریاست محمد نصر، عضو دفتر سیاسی حماس رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت.
تلاش حماس برای بازگشت به آغوش ایران

دیپلماسی ایرانی: جنبش حماس در برهه های اخیر تلاش بسیاری کرده است تا دوباره به آغوش ایران باز گردد و اعتماد تزلزل یافته ایرانی ها نسبت به آن را احیا کند، اعتمادی که در پی بحران سوریه و مواضعی که حماس در برابر آن گرفت تا اندازه ای متزلزل شد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این تلاش ها را در اظهارات اخیر رهبران حماس به روشنی می توان دید. شاید بتوان گفت آخرین آنها اظهارات خطاب ابو عبیده، سخنگوی رسمی کتائب القسام، شاخه نظامی حماس بود که روز یکشنبه به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تاسیس حماس در سخنرانی خود به ایران اشاره کرد و از نقش آن در حمایت نظامی و مالی از جریان های اسلامی تشکر کرد.

ابو عبیده گفت: «از ایران تشکر می کنیم برای این که در دادن پول و سلاح و مسائل دیگر به ما بخیل نبود و موشک هایی به ما داد که صهیونیست ها را لرزاند و آنها را ویران کرد، ایران با موشک های حرفه ای خود از ما حمایت کرد تا بتوانیم تانک های اسرائیلی را نابود کنیم.»

کتائب قسام، شاخه نظامی حماس در جنگ اخیر خود با رژیم صهیونیستی در غزه که تابستان گذشته به همراه دیگر گروه های فلسطیمی در گرفت از موشک های "فجر 5" که ساخت ایران است، استفاده کرد.

تلاش های حماس برای احیای پیمان سابق خود با رهبران ایران با سفر اخیر هیئتی از این جنبش به ریاست محمد نصر، عضو دفتر سیاسی حماس رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت. منابع آگاه به روزنامه العرب گفته اند که هیئت حماس در تهران این پیام را به رهبران ایران رسانده است که آمادگی دارند مواضع صریح خود را در قبال بحران سوریه و درگیری های جاری در آن بیان کنند.

روابط تهران و حماس به دلیل پرونده سوریه شاهد تنش های بسیاری شد به گونه ای که حماس ترجیح داد به دلیل بحران سوریه از ایران فاصله بگیرد و در جبهه ترکیه و قطر در حمایت از سقوط حکومت اسد قرار بگیرد. اما این تنش زیاد طول نشکید و ایران به حمایت های خود از این جنبش کم و بیش ادامه داد اگر چه این حمایت ها به اندازه دوران قبل از آغاز بحران سوریه نبود.  

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و ناظران مسائل فلسطین، بازگشت آرام جنبش حماس به سوی ایران به دلیل تحولات منطقه است که با سقوط حکومت اخوان در مصر جهشی تازه به خود دید تا آن جا که بر اساس توافقی که قطر با دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس داشته است، این کشور دیگر از جماعت اخوان المسلمین که حماس نیز جزئی از آن به حساب می آید، حمایت نمی کند.

از سوی دیگر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس با حضور در برنامه تحت مجهر الرساله که از شبکه الجزیره پخش می شود، گفت: «متاسفانه رسانه ها به موضوع رابطه حماس و ایران با غرض ورضی پرداخته اند و ابهامات و شبهات زیادی درباره آن مطرح کرده اند به گونه ای که گویی این رابطه نیاز زیادی به اصلاح دارد در حالی که این مسئله صحت نداشته و از دیدگاه ما قطع رابطه با ایران در کار نیست.»

خالد مشعل همچنین گفت: «ما و ایران روابط تاریخی طولانی مدت در رابطه با مقاومت در برابر رژیم اشغالگر داریم و ما سال های طولانی از جانب ایران حمایت می شدیم و اگر چه برخی اختلافات در خصوص سوریه پیش آمد و ممکن است تاثیر اندکی نیز در این رابطه داشته باشد اما هیچ گاه تا حد قطع روابط پیش نرفته است.»

مشعل در ادامه افزود: «سفر اخیر هیأت حماس به ایران نیز در همین راستا و به منظور افزایش ارتباطات و تماس ها صورت گرفت و سفر بنده به ایران نیز در چارچوب طبیعی خود در زمان مناسب انجام خواهد شد.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حماس ايران سوريه


( ۷ )

نظر شما :