هک‌ شدن سونی نشان‌ دهنده ضعف آمریکاست

۳۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۴۲۱۲۶ سرخط اخبار
دیپلمات سابق آمریکایی تصریح کرد ماجرای شرکت سونی نشان دهنده ضعف آمریکا درمقابل کشورهایی همانند کره شمالی است.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، هیلاری من لورت، استاد علوم سیاسی دانشگاه واشنگتن و از مقامات سابق کاخ سفید و وزارت امورخارجه آمریکا در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت: واکنشها به ماجرای هک شدن پایگاه اینترنتی شرکت سونی بسیار جالب توجه است. کاخ سفید به شدت به اقدام شرکت سونی در عقب نشینی از پخش فیلم مصاحبه واکنش نشان داده است. این فیلم که درباره رهبر کره شمالی است با تهدیدهای جدی پیونگ یانگ مواجه شده است. اینکه شرکت سونی از پخش این فیلم خودداری می کند نشان می دهد آمریکا تا چه اندازه درمقابل کشوری آسیب پذیر است که مدتهای طولانی ، آن را قدرتی حقیر در عرصه بین المللی توصیف کرده و گفته است تحریمهای آمریکا، این کشور را مهار و کنترل کرده است و در عرصه بین المللی، بازیگری جدی نیست. اما این ماجرا نشان می دهد تهدید کره شمالی بسیار جدی است. 
 
وی در ادامه افزود: آمریکا باید بداند که دنیا دیگر همانند گذشته نیست و تغییر کرده است. آمریکا باید متوجه باشد که دنیا در حال تغییر است. آمریکا باید بداند که جهان از دنیای تک قطبی با قطبیت آمریکا در حال تغییر به دنیای چندقطبی است. در این دنیای چندقطبی فقط کشورهایی همانند چین نیستند که در حال قدرت گرفتن هستند بلکه کشورهایی همانند کره شمالی نیز در حال قدرت پیدا کردن هستند حال آنکه در واشنگتن به این کشورها به چشم ، هیچ نگریسته می شود. ماجرای شرکت سونی نشان می دهد کشورهایی کوچک همانند کره شمالی نیز می توانند تهدیدی جدی برای قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور جهانی یعنی آمریکا باشند. باید توجه داشت که کره شمالی قدرتی قابل توجه است.
 
وی گفت: شاهد تغییر موضع آمریکا درباره کوبا نیز هستیم.باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به این جمع بندی رسیده است که تحریمها در پنجاه سال گذشته علیه کوبا نتیجه ای نداشته است. اما دولتمردان دیگر در آمریکا همچنان به این باور نادرست اعتقاد دارند که تحریمها علیه کره شمالی ، ایران و روسیه نتیجه بخش است. با این اوصاف، به نظر می رسد تغییر نگاه آمریکا درباره تحریمهای کوبا، تغییر در تاکتیکها است و نه تغییر در رویکردها یا اهداف. آمریکا فقط نگاه خود را درباره تحریمهای کوبا تغییر داده است بدون آنکه هدفش درباره چنین کشورهایی تغییر کند. آمریکا همچنان معتقد است می تواند رژیمهایی را سرنگون کند که از آنها خوششان نمی آید. این نگاه آمریکا درباره کوبا همچنان به قوت خود باقی است.
 
من لورت در ادامه افزود: درباره سیاستهای اوباما درخصوص گروه موسوم به داعش نیز باید توجه داشت که سیاستهای آمریکا درباره داعش تغییراتی زیادی درمقایسه با گذشته داشته است. درمقطعی از زمان، آمریکا توجه چندانی به داعش نداشت اما بعد از مدتی، از داعش به عنوان خطری بزرگتر از هیتلر یاد شد و حالا هم که اصلا سخنی از داعش به میان نمی آید. این روند نشان دهنده رویکرد کلی آمریکا است مبنی بر اینکه کشورهایی ازقبیل کره شمالی و کوبا یا گروههایی همانند داعش که قبلا تصور می شد تحریمها یا اقدامات دیگر، آنها را مهار کرده است و دیگر تهدیدی برای آمریکا نیستند، اهرمهایی در اختیار دارند تا نشان بدهند تهدیدی جدی هستند و می توانند نشان بدهند در این دنیای تغییر کرده، آمریکا دیگر قدرت غالب به شمار نمی رود.

کلید واژه ها: کوبا شرکت سونی سونی


نظر شما :