قیمت نفت ایران وارد کانال 40دلار شد

۱۷ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۱ کد : ۱۹۴۲۷۹۷ سرخط اخبار

سقوط قیمت نفت همچنان ادامه دارد. قیمت نفت ایران امروز چهارشنبه به کمتر از 50 دلار رسید. این در حالی است که قیمت نفت آمریکا نیز روز گذشته وارد کانال 40 دلار شده بود.

به گزارش فرارو، موج جدید سقوط قیمت نفت از ابتدای هفته جاری آغاز شد و قیمت نفت در این مدت بیش از 6 دلار کاهش یافته است.

در معاملات روز چهارشنبه هر بشکه نفت سبک آمریکا در برابر 47.88 دلار معامله شد و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز به 50.87 دلار در  هر بشکه رسید.

در شرایط معمول قیمت نفت سنگین ایران بیش از 2 دلار از قیمت نفت برنت کمتر است که بر این اساس قیمت نفت سنگین ایران نیز وارد کانال 40 دلاری شده است.

قیمت نفت خام از ژوئن (خرداد) گذشته تاکنون بیش از 55 درصد کاهش پیدا کرده است. در ژوئن گذشته قیمت نفت برنت دریای شمال بیش از 115 دلار و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت بیش از 107 دلار در هر بشکه بود.

فیلیپ استریبل استراتژیست بازار در شرکت سرمایه گذاری آر.جی.او فیوچرز در شیکاگو گفت: «فکر می کنم به احتمال زیاد قیمت نفت برنت به 45 تا 46 دلار برسد.»

افزایش تولید عراق و روسیه
عرضه بیش از حد نفت در بازار این کاهش شدید قیمت نفت را تشدید کرده است. در روزهای گذشته گزارش هایی مبنی بر افزایش بی سابقه تولید نفت توسط روسیه و عراق منتشر شده است. 

عاصیم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، یکشنبه هفته جاری اعلام کرد صادرات نفت عراق در ماه دسامبر به 2.95 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح از دهه١٩٨٠ تاکنون بوده است.

او افزود که دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک در نظر دارد در ماه جاری روزانه 3.3 میلیون بشکه نفت صادر کند.

بنابر آمارهای موسسه سی دی یوتک وزارت انرژی روسیه، تولید نفت این کشور در ماه دسامبر نسبت به حد نصاب 10.667میلیون بشکه ای 0.3درصد افزایش یافت.

روسیه بزرگ ترین تولیدکننده نفت خام در جهان به شمار می رود.  آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرد که عراق و روسیه ١٥درصد از نفت جهان را در ماه نوامبر تامین کردند. در همین راستا بانک مورگان استنلی پیش بینی کرد عرضه نفت روسیه و عراق افت تولید لیبی را جبران می کند.

عبور از خط قرمز
با شدت گیری سقوط نفت در هفته جاری کارشناسان می گویند نفت با سرعت در حال رسیدن به کف قیمت است و در حال پشت سر گذاشتن خط قرمزهاست.

به همین دلیل برخی ناظران کاهش تخفیف قیمتی عربستان در ماه فوریه به خریداران نفت را در این راستا می دانند.

عربستان اعلام کرد که نفت خود را در ماه فوریه1.4 دلار نسبت به میانگین نفت دبی ارزان تر عرضه خواهد کرد. این در حالی است که در ماه ژانویه، ماه جاری میلادی، عربستان حدود دو دلار در هر بشکه کمتر از میانگین قیمت نفت دبی به مشتریان آسیایی خود عرضه کرده بود.

براین اساس عربستان قیمت نفت خود را حدود 60 سنت افزایش داده است. طی 6 ماه گذشته عربستان طی دو مرحله نفت را با تخفیف بی سابقه ای عرضه کرد و همین اقدام عربستان موجب شد که دیگر کشورهای اوپکی نیز قیمت نفت خود را کاهش دهند که شروع جنگ قیمتی بین اعضای اوپک تعبیر شد و کاهش قیمت نفت را تسریع کرد.

سقوط  ارزش یورو و سقوط بازارهای اروپا و آمریکا
همزمان با کاهش شدید قیمت نفت نرخ  ارزش یرور نیز به پایین ترین سطح خود در 9 سال گذشته رسیده است. قیمت هر یورو به یک دلار 19 سنت رسید که این قیمت پایین ترین قیمت از سال 2006 تاکنون بوده است.

البته کاهش ارزش یورو تنها در ارتباط با کاهش قیمت نفت نیست. وضعیت سیاسی یونان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در مسائل مالی اروپا است. احتمال برگزاری انتخابات در اواخر ماه ژانویه بحث درباره مسئله خروج یونان از منطقه یورو را تقویت کرده است.

در همین حال ارزش سهام در بازار وال استریت نیز کاهش یافته است، به طوری که شاخص داوجونز در بورس نیویورک ۳۱۴  واحد کاهش نشان می دهد.

کلید واژه ها: برنت قیمت نفت برنت نفت برنت


نظر شما :