شلدن ادلسن و پیشنهاد حمله اتمی به ایران

میلیاردر صهیونیست حامی مالی گروه ضد ایرانی است

۰۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۶ کد : ۱۹۴۳۱۵۵ آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
ادلسن در سخنرانی‌ای که سال 2013 در دانشگاه یشیوا اسرائیل داشت گفت که اوباما باید حمله‌ای پیشدستانه اتمی به مناطق بیابانی و خالی از سکنه ایران انجام دهد.
میلیاردر صهیونیست حامی مالی گروه ضد ایرانی است

دیپلماسی ایرانی: حدود یک سوم از کمک های مالی صورت گرفته به گروه ضد ایرانی اتحاد علیه ایران هسته ای در سال 2013 توسط شلدن ادلسن، بزرگترین حامی مالی جمهوری خواهان انجام شده است. ادلسن شخصی است که براساس اسناد مالیاتی، 98 میلیون دلار برای شکست باراک اوباما در انتخابات 2012 هزینه کرده است. این مالک کازینوهای زنجیره ای از طریق بنیاد خانوادگی اش 500 هزار دلار به گروه اتحاد علیه ایران هسته ای کمک مالی کرده است.

در شش ماه اخیر سوالات بی پاسخ زیادی درباره گروه اتحاد علیه ایران هسته ای مطرح شده است. وزارت دادگستری همچنان از روشن شدن اطلاعات این گروه جلوگیری می کند، گروه مسئولیتی در قبال حامی مالی مرموز که از تقابل با ایران سود می کند، ندارد و رئیس گروه با مواضع تند گروه چندان هماهنگ نیست. اما در حال حاضر ما پاسخ بعضی از سوالات را فهمیده ایم و اینکه این گروه، مخالف پر سر و صدای مذاکره با ایران، حامی عملی محاصره غذا و داروی ایران و توافق موقت کاخ سفید با ایران در نوامبر 2013 است. این توافق موجب ناامید شدن آنها به خاطر لغو برخی از تحریم ها شده است.

مواضع ادلسن و گروه اتحاد علیه ایران هسته ای همیشه با هم مطابقت نمی کند، اما در زمینه دشمنی با ایران و شک و تردید درباره تاثیر دیپلماسی میان گروه و حامی مالی اش اتفاق نظر وجود دارد. با وجود مخالفت گروه اتحاد علیه ایران هسته ای با مذاکرات کاخ سفید با ایران، آنها از درخواست برای حمله نظامی پرهیز کرده اند ولی ادلسن به صراحت خواستار این مسئله شده است.

براساس گزارش کانی براک، ادلسن در مصاحبه ای که ژوئن 2008 با نیویورکر داشت گفت: «من واقعاً هیچ اهمیتی به اینکه چه به سر ایران بیاید نمی دهم. من متعلق به اسرائیل هستم.» این پیغام با ادعاهای گروه اتحاد علیه ایران هسته ای که می گوید از حقوق بشر در ایران و راه حل دیپلماتیک برای حل مسئله هسته ای ایران حمایت می کند در تضاد است.

ادلسن در سخنرانی ای که سال 2013 در دانشگاه یشیوا اسرائیل داشت گفت که اوباما باید حمله پیشدستانه اتمی به مناطق بیابانی و خالی از سکنه ایران انجام دهد (یعنی اولین حمله اتمی کشوری به کشور دیگر از زمان بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی) و این کشور را تهدید کند که اگر رهبران این کشور برنامه هسته ای خود را از بین نبرند، کشورشان نابود خواهد شد.

گروه اتحاد علیه ایران هسته ای که ایران را به خاطر تهدید اسرائیل محکوم به نسل کشی می کند، چه واکنشی به اظهار نظر حامی مالی اش مبنی بر حمله اتمی به شهر 8،7 میلیونی تهران دارد؟ کادر رهبری این گروه هیچ واکنشی نسبت به این اظهارنظر نداشتند. اظهارنظرهای ادلسن به عنوان بزرگترین حامی مالی جمهوری خواهان در چرخه انتخابات ریاست جمهوری در گذشته انتقادات بسیاری را در بعضی از محافل به همراه داشته است، اما حمایت های مالی وی تبدیل به امتیازات سیاسی برای گروه هایی شده است که شامل سخاوتمندی وی شده اند.

حتی بنیاد دفاع از دموکراسی که یک گروه تندرو و جنگ طلب است که 1.5 میلیون دلار کمک مالی از ادلسن دریافت کرده است و کارشناسان ایران این گروه حامی اقدامات تهاجمی – شامل حمله پیش دستانه به ایران - هستند، وقتی با پیشنهاد حمله پیشدستانه اتمی به ایران توسط ادلسن مواجه شدند، در وضعیت دشواری قرار گرفتند.

مارک دابوویتز از بنیاد دفاع از دموکراسی هم احتمالاً از این پیشنهاد حامی میلیاردرش ترسیده است. روئل مارک گرشت هم که تاکنون چندین بار از حمله به ایران حمایت کرده است و براساس گفته خودش «حتی مادرم هم فکر می کند که من خیلی تند رفته ام» درباره پیشنهاد حمله اتمی به ایران می گوید: «این اولین پیشنهاد من نخواهد بود.» با این وجود، هم گروه اتحاد علیه ایران هسته ای و هم بنیاد دفاع از دموکراسی به طور عمومی از پیشنهاد حمله پیش دستانه اتمی حمایت نکرده اند.

منبع: نیشن/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: جمعه 26 دی 1393 / انتشار مجدد: جمعه 3 بهمن 1393

کلید واژه ها: ادلسن اتحاد علیه ایران هسته ای حمله اتمی به ایران


نظر شما :