اروپا لغو تحریم‌ها را به ایران پیشنهاد دهد

۲۷ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۴۳۲۱۶ سرخط اخبار

نماینده انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی در سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در گزارشی ادعا کرد که فرصت برای حل مساله برنامه هسته ای ایران بر اساس شرایط مطلوب غرب وجود دارد.

به گزارش فارس، نماینده پیشین انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی برای یک روزنامه انگلیسی بر وجود فرصت جهت حل مساله برنامه هسته ای ایران بر اساس شرایط مطلوب تاکید کرد.

«پیتر جنکینز» نماینده انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی در سالهای 2001 تا 2006 در گزارشی برای روزنامه «دیلی تلگراف» می نویسد: «مشکلات موجود در توافق هسته ای ایران، ظرفیت غنی سازی اورانیوم توسط تهران و لغو تحریم ها است. یک توافق جامع دست یافتنی است اما تنها در صورتی که دو طرف آماده رفع نیازهای اولیه طرف مقابل باشند».

پیتر جنکینز می نویسد: «دارا بودن سانتریفیوژهایی که برای غنی سازی استفاده می شود، در مرکز نگرانی غرب قرار دارد. اطلاعات غیرمحرمانه منتشرشده توسط آمریکا تصریح دارد که رهبران ایران تصمیمی برای دستیابی به سلاح اتمی نگرفته اند و آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران تولید یا استفاده از آن را ممنوع (صدور فتوای) کرده و وزرا و مقامات ایرانی بر تعهد این کشور به معاهده ان پی تی تاکید داشته اند».

این مقام سابق انگلیسی و تحلیلگر کنونی با اشاره به اقدامات شفاف و همکاری های فراگیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اذعان می کند: «ایران به صورت روزانه اجازه دسترسی به سایتهای هسته ای خود را به آژانس داده که این اقدام فراتر از مقررات معاهده ان پی تی است».

در ادامه گزارش، این مقام پیشین انگلیسی با این حال خواستار افزایش همکاری ها و دادن امتیازات بیشتر توسط ایران می شود و می نویسد: «ایران باید ذخایر اورانیوم غنی شده با غلظت پایین خود را به روسیه بفرستد. این مواد در آنجا میتواند برای سوخت اتمی نیروگاه بوشهر به این کشور برگردانده شود».

وی همچنین از موضعی طلبکارانه می خواهد: «ایران همچنین باید قول بدهد هرگونه اورانیوم غنی شده با غلظت پایینی را در آینده تولید کند، باید به روسیه تحویل داده و سپس از آنجا به عنوان سوخت به بوشهر برگردانده شود».

جنکینز این راه را راهی می داند که بر اساس آن کشورهای گروه 5+1 «می توانند با باقی ماندن 9400 سانتریفیوژ در ایران موافقت کنند». وی در توضیح این موضوع هم می گوید: «به دلیل وجود نداشتن ذخایر اورانیوم، میزان زمان گریز هسته ای (واژه ابداعی درباره زمان مورد نیاز برای تولید سلاح) با توجه به تعداد سانتریفیوژها به حداقل 6 ماه افزایش می یابد».

در ادامه تعیین تکلیف ها برای ایران از سوی این مقام سابق لندنی، در گزارش وی آمده است: «ایران همچنین باید قرارداد کنونی با روسیه برای ارسال سوخت اتمی را برای یک دهه دیگر تا 2012 تمدید کند و همچنین باید پیشنهاد دهد برای 10 سال دیگر توسعه سانتریفیوژهای موثرتر «فریز» شده و تا قبل از 2028 ظرفیت غنی سازی خود را توسعه ندهد».

وی درباره اقدامات گروه 5+1 هم تصریح کرد: «آمریکا و اتحادیه اروپا باید غرامت و پول لازم برای پذیرفتن این محدودیتهای اختیاری و داوطلبانه از سوی ایران را بپردازند. غرب باید به ایران لغو تحریمها را پیشنهاد دهد و نه تعلیق آن را».

نماینده پیشین لندن در آژانس در بخش دیگری از این گزارش هشدار می دهد در صورتی که لغو تحریمها به ایران پیشنهاد نشود، تهران توافق موقت ژنو را کنار گذاشته و آن را لغو می کند.

وی درباره اینکه در صورت ارائه پیشنهاد لغو تحریم ها در توافق نهایی، کنگره آمریکا با آن موافقت نخواهد کرد، نوشت: «این بحث را باید به طور تجربی آزمود. این موضوع (نپذیرفتن کنگره و عدم تصویب آن) احتمالا نادرست است. توافق جامعی که منافع آمریکا در آن باشد، حمایت مردم آمریکا را بدست آورده و کنگره به دلیل سوگند به دفاع از آرای مردم، از آن حمایت خواهد کرد».

در پایان این گزارش آمده است: «در سال 2005 فرصت حل موضوع برنامه هسته ای ایران بر اساس شرایط مطلوب از دست رفت. اکنون فرصت دیگری است که شکست در آن بسیار هزینه بر تر از شکست قبلی است.».

نماینده سال های قبل انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به نیاز به ایران با توجه به شرایط جاری خاورمیانه می نویسد: «تهدیدات جدید در عراق و سوریه، نیاز به یک همکاری ضمنی با ایران را ایجاد کرده؛ کشوری که یکی از معدود کشورهای قدرتمند منطقه است و تحریمها نتوانسته خواست و میل ایران را بشکند».

این گزارش در حالی منتشر شده که دور تازه مذاکرات ایران و گروه 5+1 از فردا رسما در شهر ژنو سوئیس برگزار می شود و طرفین برای رسیدن به توافق اولیه تنها تا روز 10 اسفند زمان دارند.


نظر شما :